Beuken paneel voor snijplank gebruiken?

TVDS

Nieuw lid
3 aug 2022
1
0
Amsterdam
Hallo,

Ik wil graag voor een feest een aantal broodplanken maken van beuken met aan de bovenzijde een aantal gleuven gefreesd. Het liefst zou ik één stuk gebruiken.

Omdat ik zelf geen grote houtbewerkings machines heb dacht ik slim te zijn door een geschaafde plank te kopen. Alleen is het me nog niet gelukt om planken te vinden die breeder zijn dan 20 cm.

Een andere optie die ik vond is meubelpaneel met vingergelaste~ of doorgaande lamel verbinding. Zijn deze panelen ook geschikt om broodplanken mee te maken?

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Thomas

J

j1eke

Guest
Voor eenmalig gebruik kan er veel natuurlijk. Maar het lijkt me zonde om zoveel tijd ergens in te steken als je eigenlijk liever wat anders wilde.

Je zou eens contact op kunnen nemen met Masave houthandel in Zwolle (ook actief op dit forum). Ze sturen ook op, dacht ik. Zij kunnen ook voor je schaven en lijmen en leveren ook kleine hoeveelheden.

Een ander alternatief is dat je zelf hout haalt/hebt en iemand zoekt die het voor je kan schaven. Of, afhankelijk van de hoeveelheid zou je het met de hand kunnen doen.

Laatst bewerkt door een moderator:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.918
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

beuk is de goeie keuze, omdat het geur- & smaakloos is
je vindt het minder in breedtes van 20 cm en meer omdat het minder stabiel is
wil je breder gaan, dan is samenstellen aangewezen
je kan panelen nemen
strikt genomen dien je na te gaan of de gebruikte lijm voedselveilig is
vermits het enkel om brood te snijden is, is het risico beperkt

een alternatief is aan een collega vragen om planken voor jou te maken

BerserkerJayno

Nieuw lid
13 jul 2018
17
18
Ikzelf heb ook meerdere snijplanken gemaakt uit een gevingerlast blad van beuken +/- 4 cm dik. Deze zijn te koop in verschillende maten. Ik had een stuk over waar een keukenblad van was gemaakt. Deze zijn al geschaafd. Ik heb ze wel zelf nog even geschaafd met de handschaaf.

Je kan ook 2 planken met de langszijde met elkaar verlijmen met de gewone witte PVA lijm.

Zorg dat je een goede snijplanken olie of iets voedselveiligs gebruikt dan splijt het hout ook niet door droogheid juist bij de vingerlas bij kopse kanten. Beuken heeft van zichzelf antiseptische of antibacteriële eigenschappen dus geschikt om snijplanken van te maken. Zie foto voor een indruk. De vingerlas blijf je natuurlijk zien :)

Bijlagen

• IMG_20220803_193026_990.jpg
    IMG_20220803_193026_990.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 45

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
29
Delft
vanbart.weebly.com
Naast voedselveiligheid kunnen de gebruikte lijmen in die lamellen panelen ook negatief zijn voor de duurzaamheid van je snijplank. Een snijplank die wij cadeau hebben gekregen is over alle lijmnaden gaan kieren en loslaten door nat worden.

Een vriend van me had er één in de vaatwasser gewassen en kreeg een perfect gescheiden stapeltje brandhout terug :') Vaatwasserproof moet je van hout natuurlijk niet verwachten, maar als het bij een beetje vocht op de lijmnaden splijt lijkt me dat wel onwenselijk.

BerserkerJayno

Nieuw lid
13 jul 2018
17
18
Ik snap je punt :). Maar hout mag nooit in de vaatwasser. Een potlepel splijt dan ook, je zal alle houten bestek en snijplanken moeten verzorgen en oliën anders splijten ze allemaal. Lauw water afspoelen en meteen drogen. Ze worden verkocht als keukenblad waar je net zo goed met voedselproducten werkt. Ik denk dat het belangrijker is welke olie je als afwerking gebruikt maar dat is natuurlijk geheel mijn eigen mening en niet wetenschappelijk onderbouwd.. en als je je hierover gaat inlezen zijn hier zijn zo ontzettend veel forums over. Volgens mij is alleen titebond of de meeste PVA lijmen no 3 en 4 foodsafe door waren autoriteit.

Correct me if ik wrong.

Groet

J

j1eke

Guest
Misschien voor de zekerheid iedereen vragen alleen van het beuken te eten en de lijm te laten liggen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.