Betonvloer werkplaats opknappen en smeerput voorzien van betonlaag

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
Al enige tijd erger ik mij aan de vloer in mijn werkplaats (circa 550 x 250 cm). Een gedeelte van mijn werkplaatsinrichting staat op wielen, maar die rollen niet handig door de werkplaats. Dit komt voornamelijk door de opstaande rand rond de smeerput. Op andere plaatsen zitten er oppervlakkige barsten of andere beschadigingen in het beton. Nu wil ik graag de gehele vloer voorzien van een nieuwe toplaag zodat de egaal is. Hiervoor zal ik de volgende stappen moeten uitvoeren:


  • Opstaande rand rond de smeerput verwijderen
  • Opstaande rand naar aanbouw garage verwijderen
  • Smeerput voorzien van een dragende betonvloer
  • Gehele betonvloer inclusief smeerput "egaliseren"

Nu heb ik hierover een aantal vragen:


  • Met welk cement/beton-middel kan ik de vloer van de smeerpunt het beste maken en hoe dik moet deze zijn? Moet deze voorzien worden van bewapening? Nu zit er een houten plaat (2 x 12 mm multiplex op elkaar) in de smeerput en die rust op een frame van houten balkjes (5 x 7 cm). Dit frame staat op de vloer van de smeerput en is ook in de zijkanten van de smeerput vastgeboord. Mijn idee is om de vloer een aantal centimeter (10? 20?) te laten zakken en daarop een vloer te storten. Indien nodig kan ik gaten in de zijwand boren om daar metalen staven in te steken om zo voor een bewapening te zorgen. Na drogen moet de vloer zelfdragend zijn. Gezien de beperkte afmetingen van mijn garage ga ik er niet van uit dat er ooit een zware zaagtafel of andere machine in komt, dus de belasting is beperkt. De smeerpunt is droog van binnen.
  • Met welk middel kan ik de vloer het beste egaliseren? Misschien is egaliseren niet het juiste woord, omdat dit meestal gebruikt wordt voor een opvullen van een beperkt hoogteverschil. Nu is het hoogteverschil op de meeste plekken maar 5 mm, maar er is 1 stuk dat 12 mm lager ligt. Daarnaast zal door het wegkappen van de opstaande rand van de smeerpunt ook de nodig beschadigingen ontstaan en die zullen opgevuld moeten worden.
  • Moet er een primer op de vloer, voordat er een middel op kan om het te "egaliseren"? Zo ja, welke?

Ik heb heel weinig verstand van dit soort zaken, dus alle hulp is meegenomen. Indien mogelijk ook de productnamen vermelden, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

IMG_1397.jpg
Links de opstaande rand naar het andere stuk van de garage en nog een uitstekend stuk beton dat verwijderd moet worden.

IMG_1400.jpg
Detail van de opstaande rand en uitstekend deel

IMG_1398.jpg
Een van de grootste scheuren in het vloeroppervlak en tevens vervuiling door verfresten

IMG_1399.jpg
De smeerput (onder de houten plaat) met de opstaande randen
 

Bijlagen

  • IMG_1402.jpg
    IMG_1402.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 928

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
336
0
Tilburg
Ik weet niet hoe diep je smeerput is, maar ik zou er en paar gaten in boren voor het vocht, vervolgens vullen met zand tot 15 cm onder het peil, dan wat isolatie van 5 cm er in , een betonnet wat een cm of 4 boven de isolatie zit ( stoeptegel kapot slaan en deze als afstandhouder gebruiken) en vervolgens beton er in.
daarna met wat Ardex A950 de grote voegen en gaten dichtsmeren in de rest van je vloer en vervolgens wat egaline eroverheen.

Hoop dat je mijn verhaal begrijpt, anders hoor ik het graag.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
Techcom, bedankt voor jouw verhaal. Ik denk dat ik het zo ga doen. In eerste instantie had ik gehoopt dat ik de smeerput niet hoefde op te vullen met zand (veel werk en redelijk duur). Maar vanavond heb ik de multiplex plaat van de smeerput gehaald en alle balken waren helemaal rot. Het was dus een gevaarlijke plek om te staan:

IMG_1407.jpg

Ik wil het zand en beton bij de Bouwmaat bestellen. Het opvullen wil ik doen met Vloerzand en dan het beton met 1 deel Portland cement, 2 delen zand (metselzand) en 3 delen grind (16-32mm). Natuurlijk met een betonnet (op stukken klinkers) en een stuk zeil tussen het zand en het beton.

Is het zand het juiste?

Waarom doe je er isolatie tussen? De rest van de vloer heeft ook geen isolatie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.996
104
Riemst
Zijn ze nergens in de buurt aan het verbouwen? Daar is altijd puin op overschot en als dat gratis weg kan is dat meegenomen. Dus even rondkijken en vragen of er iemand gratis het gat wil vullen met zuiver puin. En afwerken met 10 cm beton. Een wapening lijkt me al overkill voor de toepassing en gezien de rest van vloer.
Wat samenstelling van het beton betreft. Wordt er in Nederland geen mengsel rijnzand/grind aangeboden voor de aanmaak van beton. Ik haal dit bij de lokale bouwmaterialenhandel en op 12 scheppen doe ik een emmer (10 liter) cement.
Eventueel achteraf met een betonfrees alles gelijk schuren en dan afwerken met vloerverf, epoxy of dergelijks.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
914
318
Ik zou zo'n smeerkeldertje toch niet zomaar opvullen en dichtsmeren. Het lijkt me ideaal voor bv een compressor, vacuümpomp of stofzuiginstallatie: volledig uit de weg, uit het zicht en gemakkelijk geluiddicht te maken. Dan uiteraard wel voor voldoende luchttoevoer of -afvoer zorgen.
Een degelijk luik op gelijke hoogte brengen met de aangrenzende vloer zal toch geen probleem zijn?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.996
104
Riemst
Ik zou zo'n smeerkeldertje toch niet zomaar opvullen en dichtsmeren. Het lijkt me ideaal voor bv een compressor, vacuümpomp of stofzuiginstallatie: volledig uit de weg, uit het zicht en gemakkelijk geluiddicht te maken. Dan uiteraard wel voor voldoende luchttoevoer of -afvoer zorgen.
Een degelijk luik op gelijke hoogte brengen met de aangrenzende vloer zal toch geen probleem zijn?

Zo een keldertje lijkt/is leuk, maar het proper houden is een andere zaak. Het is een verzamelplaats voor spinnen en ander (ongedierte). Het is nooit een aangename plek om te vertoeven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.607
165
Mijn smeerput is een prima opslag voor dingen die niet mogen bevriezen, zoals emmers latex. Ook kratten met tegels en metselstenen hebben er onderdak gevonden. En kratten met pvc materiaal en een paar compressoren. Hijsmateriaal, zoals kettingtakels ,kettingen, stroppen en harpsluitingen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. De put zit tot de rand vol. Een keer per jaar stofzuigen is voor mij genoeg en ik heb er losse balken op liggen, zodat er wat houtmot en stof naar beneden valt. Zonde om geld uit te geven om je ruimte kleiner te maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
Bedankt voor de reacties!

Hoewel ik snap dat ik opbergruimte weggooi, ga ik de smeerput toch volgooien. De belangrijkste reden is dat ik zo veel mogelijk van mijn werkplaatsinventaris op wielen (wil) heb(ben) (gedeelte van mijn werkbank, zaagtafel, nog te maken kastjes met kolomboor en eenzelfde kastje met mijn lintzaag). Op die manier kan ik de beperkte ruimte veel beter gebruiken. Met name de breedte van 2,5m is nog al eens een beperking. Een gladde vloer is nodig om alles goed rond te kunnen rijden. De smeerput heeft al een opstaande rand, waar ik mij nu al behoorlijk aan erger en als ik een luik zou moeten maken, dan zou ik die rand weg moeten halen en een luik moeten maken zonder randen of kieren. Het luik zou het vocht dat in de smeerput komt wel weg moeten laten. Het lijkt mij heel lastig om dat voor elkaar te krijgen zonder randen, kieren of ander oneffenheden die mij in de weg zitten. De smeerput zit heel centraal in mijn garage, dus ik kan er ook niet omheen met mijn inventaris op wielen.

Daarnaast heb ik de luxe dat mijn werkplaats maar de helft van mijn garage is. Er zit nog een stuk aan van 6 x 2 meter. Dat is een doorgang en daarmee lastig te gebruiken als werkplaats. De verf staat in de kelder en mijn compressor is Airpress L6-95 Silent (35 * 35 * 40 cm), dus daar hoef ik geen ruimte voor te reserveren. De stofzuiginstallatie komt met een cycloon en de compressor in een nog te maken kast. In de smeerput lijkt mij niet handig met de afzuigbuis en het legen van het vat.

Tafel+kolomboor+lintzaag.jpg

Eerste ontwerp voor het kastje. Ik wil er een maken voor de kolomboor en een voor de lintzaag.

systainer kast 2.jpg

Eerste ontwerp voor de kast. De cycloon met stofzuiger komt onderin en achter de schuifdeuren. De buis naar de cycloon komt dan an de linkerzijde uit de kast. Dit is nog niet getekend. De compressor komt bovenin, achter de schuifdeuren. De schuifdeuren worden gedeeltelijk voorzien van speakerstof, zodat er voldoende lucht is voor de stofzuiger en compressor. Het middenstuk zijn lades voor systainers.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
103
4
Wat je in het gat gooit, zand of puin, maakt niet zoveel uit, mits je het goed verdicht. Aanbrengen in laagjes en goed aanstampen. Als het zand droog is, voeg dan water toe. Het is een beetje aanvoelen hoeveel. Dit komt de verdichting ten goede. Anders zakt het na en komt er een holle ruimte onder je beton met scheurvorming als gevolg.
In mijn garage stelde de bouwer destijds een zandcement afwerkvloer voor op de constructieve betonvloer. Omdat ikverwachtte dat deze zou loslaten door de autobewegingen en gebruik van bijvoorbeeld een krik heb ik de betonvloer dikker laten storten en laten vlinderen. Dit geeft een superglad resultaat.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
Vlinderen is een optie, maar het lijkt mij wat te veel voor hier. Ik ga eens goed naar de vloer kijken als ik de garage dit weekend leeg maak. Dan ga ik ook de betonnen randen wegkappen en de smeerput vullen met zand (aangestampt en gewaterd). Maandag wil ik dan de betonvloer gieten. Het beton moet dan drogen, dus ik heb minstens 2 weken de tijd om te zien hoe ik de afwerking ga doen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
Enkel de smeerput wordt voorzien van een nieuwe betonvloer. Het is maar een vloer in de garage, dus een klein scheurtje ergens is geen probleem. Het is het mij niet waard om veel meer tijd en energie te steken in een volledig nieuwe vloer. Waarschijnlijk komt er na het drogen van de nieuwe betonvloer van de smeerput een laag egalisatiemortel om het geheel helemaal vlak te maken. Die vult ook eventuele scheurtje na het drogen van de nieuwe vloer wel op.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
103
4
Laat, wat je ook voor coating aanbrengt, de vloer voldoende uitharden. Tenminste 4 weken of wat de leverancier voorschrijft. Ik heb zelf eens coating te vroeg aangebracht en dat liet los.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.607
165
Je hoeft dat gat toch niet vol te gooien. Je kan een verloren bekisting maken. Dan boor je rondom stukken betonijzer in de wanden, net er op met afstandhouders en vol gooien met beton. Verloren bekisting kan je de plaat voor gebruiken die je al hebt. Balkjes op de wanden vastzetten, paar tussenliggers en de plaat hout die je al hebt er op. Paar spijkers zodat de plaat vlak blijft liggen, randje pur langs de rand, zodat je water niet wegloopt en volblubberen. Je kan de bovenkant van je hoeklijn mooi gebruiken om op af te reien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
Chevy, dat is wel het minste werk en het goedkoopste. Maar ik ben bang dat de betonvloer niet blijft "hangen" en niet naar beneden stort. Hecht de nieuwe betonvloer voldoende aan de wanden van de smeerput om deze te laten hangen als ik een aantal stukken betonijzer in de zijwand boor?

De betonnen rand naast de smeerput wordt weggekapt, omdat deze hoger is dan de rest van de bestaande betonvloer. Ik kan daar wat meer (bv de helft van de totale dikte) van de bestaande betonvloer afkappen. Met het gieten van de betonvloer van de smeerput wordt dit ook opgevuld en wordt dus onderdeel van de nieuwe betonvloer. Het wordt dus een soort lip / "halfhoutseverbinding" die de hele nieuwe betonvloer nog eens ondersteund. Ik moet alleen even kijken hoe ik het betonijzer op een goede manier kan laten doorlopen in de lip. Zou dat helpen/nodig zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.607
165
Als je de kop van de smeerput er toch van af hakt, dan kan je het net op de rand leggen. Dat is nog makkelijker. Zo'n vloer blijft goed hangen op ingeboorde stekeinden. Je moet er natuurlijk niet alleen op de hoeken een inzetten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
Ik neem toch het zekere voor het onzekere en ga de gehele put opvullen met zand en dan 15 cm dikke gewapende betonvloer op leggen. Deze zal minstens 10 cm op de rand liggen aan alle kanten en er zal betonijzer in de bestaande betonwand geboord worden. Misschien overkill en wat meer werk, maar dan weet ik tenminste zeker dat het goed blijft.
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Wat je ook kan doen: De huidige vloer uitschieten en het puin in de smeerput storten. Een wapening over de volledige vloer leggen en beton storten. Kan je ''gewoon'' zo strak mogelijk afwerken of vlinderen of zelfs schilderen.

Het lijkt mij zonde om geld uit te geven aan vulling voor de smeerput. Ik zou het liever aan een nieuwe vloerplaat spenderen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
1.473
150
De volledige vloer eruit halen is veel werk, terwijl het weinig oplevert omdat het grootste gedeelt van de vloer prima in orde is,

Vandaag bij thuiskomst van mijn werk was er een leuke verrassing. Mijn vader was al begonnen met het beton weghalen. Misschien een beetje te enthousiast, want ik had het hout nog weg willen halen. Maar toch erg blij met deze actie.

IMG_1415.jpg

Vrijdag komt het zand en de spullen voor het beton en dit weekend ga ik verder aan de slag met het kappen van het beton. Maandag ga ik met mijn vader de vloer storten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.