Al enige tijd erger ik mij aan de vloer in mijn werkplaats (circa 550 x 250 cm). Een gedeelte van mijn werkplaatsinrichting staat op wielen, maar die rollen niet handig door de werkplaats. Dit komt voornamelijk door de opstaande rand rond de smeerput. Op andere plaatsen zitten er oppervlakkige barsten of andere beschadigingen in het beton. Nu wil ik graag de gehele vloer voorzien van een nieuwe toplaag zodat de egaal is. Hiervoor zal ik de volgende stappen moeten uitvoeren:
Nu heb ik hierover een aantal vragen:
Ik heb heel weinig verstand van dit soort zaken, dus alle hulp is meegenomen. Indien mogelijk ook de productnamen vermelden, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Links de opstaande rand naar het andere stuk van de garage en nog een uitstekend stuk beton dat verwijderd moet worden.

Detail van de opstaande rand en uitstekend deel

Een van de grootste scheuren in het vloeroppervlak en tevens vervuiling door verfresten

De smeerput (onder de houten plaat) met de opstaande randen
- Opstaande rand rond de smeerput verwijderen
- Opstaande rand naar aanbouw garage verwijderen
- Smeerput voorzien van een dragende betonvloer
- Gehele betonvloer inclusief smeerput "egaliseren"
Nu heb ik hierover een aantal vragen:
- Met welk cement/beton-middel kan ik de vloer van de smeerpunt het beste maken en hoe dik moet deze zijn? Moet deze voorzien worden van bewapening? Nu zit er een houten plaat (2 x 12 mm multiplex op elkaar) in de smeerput en die rust op een frame van houten balkjes (5 x 7 cm). Dit frame staat op de vloer van de smeerput en is ook in de zijkanten van de smeerput vastgeboord. Mijn idee is om de vloer een aantal centimeter (10? 20?) te laten zakken en daarop een vloer te storten. Indien nodig kan ik gaten in de zijwand boren om daar metalen staven in te steken om zo voor een bewapening te zorgen. Na drogen moet de vloer zelfdragend zijn. Gezien de beperkte afmetingen van mijn garage ga ik er niet van uit dat er ooit een zware zaagtafel of andere machine in komt, dus de belasting is beperkt. De smeerpunt is droog van binnen.
- Met welk middel kan ik de vloer het beste egaliseren? Misschien is egaliseren niet het juiste woord, omdat dit meestal gebruikt wordt voor een opvullen van een beperkt hoogteverschil. Nu is het hoogteverschil op de meeste plekken maar 5 mm, maar er is 1 stuk dat 12 mm lager ligt. Daarnaast zal door het wegkappen van de opstaande rand van de smeerpunt ook de nodig beschadigingen ontstaan en die zullen opgevuld moeten worden.
- Moet er een primer op de vloer, voordat er een middel op kan om het te "egaliseren"? Zo ja, welke?
Ik heb heel weinig verstand van dit soort zaken, dus alle hulp is meegenomen. Indien mogelijk ook de productnamen vermelden, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Links de opstaande rand naar het andere stuk van de garage en nog een uitstekend stuk beton dat verwijderd moet worden.

Detail van de opstaande rand en uitstekend deel

Een van de grootste scheuren in het vloeroppervlak en tevens vervuiling door verfresten

De smeerput (onder de houten plaat) met de opstaande randen