Betonvloer vraag

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Bij gebrek aan kennis binnen mijn netwerk stel ik de vraag hier. We hebben een huisje (1976) op het oog, maar daar moet het nodige aan gedaan worden. Het meeste is geen probleem, maar de vloer is voor mij even een groot vraagteken.

Op de begane grond ligt een gietvloer met grove stenen die gescheurd is. Volgens de verkopende makelaar komt dit doordat de betonvloer rechtstreeks op het zand gestort is, en dat er sprake is van optrekkend vocht. Daardoor kun je er niet een houten vloertje overheen leggen

De vraag is dus; kan zo'n verhaal kloppen?
En hoe is dit het beste op te lossen? Kan dit ook opgelost worden zonder de hele betonvloer eruit te breken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Wat wil je bereiken ? Voor isolatie en lage temperatuur verwarming zou ik de oude zooi er uit scheppen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Scheuren in de betonvloer zou m.i. kunnen door te weinig/gen wapening in de vloer en/of het zandbed niet goed aangetrild/verdicht voor het storten van het beton.
Dat de betonvloer rechtstreeks op het zand is gestort is op zich geen reden van scheuren in de vloer (dat wordt zoveel gedaan), maar de vloer moet dan wel op de juiste manier zijn gestort.
Maar zijn het echt constructieve scheuren of kleine haarscheurtjes? En zitten ze over de hele vloer of juist op bepaalde plekken (bijvoorbeeld op de aansluiting van 2 stukken vloer oid)?
Of is het alleen de gietvloer die loskomt van de ondergrond?

Of er iets aan gedaan moet worden ligt er ook aan wat je ermee wilt. Is er uberhaupt hoogte genoeg om er een vloer (hout/parket) overheen te leggen?
En zit er isolatie onder (waarschijnlijk niet als ik je verhaal zo lees), bedenk wel dat de vloer dan erg koud kan worden, dat zou al mogelijk een hint geven om 'm er toch uit te halen. Want een vloer haal je er later nooit meer uit, en nu heb je de kans om 'm goed te isoleren en er vloerverwarming in te leggen zonder dat je voor de pieren gaat stoken.

Bij ons huis hebben we toen we het opknapten in 2011 wel de hele vloer eruit gebroken. Hier zat een betonvloer in die in meerdere delen was gestort. Op de overgangen tussen de verschillende delen was die ook gescheurd, maar vooral er zat ook geen isolatie etc onder. En aangezien wij een tegelvloer wilden met vloerverwarming was de enige optie (om het ook goed te doen) de vloer eruit breken en opnieuw opbouwen met voldoende isolatie eronder.
De aannemer is er een week mee bezig geweest, heeft binnen gestaan met een minikraantje met breekhamer erop. Maar we hebben er achteraf geen moment spijt van. Bij mijn ouders is de tegelvloer niet geïsoleerd, daar kan je niet zonder koude voeten op sokken rondlopen in de winter.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Wat wil je bereiken ? Voor isolatie en lage temperatuur verwarming zou ik de oude zooi er uit scheppen.
Alleen een droge betonvloer, want ik wil er een houten vloer in maken.

Scheuren in de betonvloer zou m.i. kunnen door te weinig/gen wapening in de vloer en/of het zandbed niet goed aangetrild/verdicht voor het storten van het beton.
Dat de betonvloer rechtstreeks op het zand is gestort is op zich geen reden van scheuren in de vloer (dat wordt zoveel gedaan), maar de vloer moet dan wel op de juiste manier zijn gestort.
Maar zijn het echt constructieve scheuren of kleine haarscheurtjes? En zitten ze over de hele vloer of juist op bepaalde plekken (bijvoorbeeld op de aansluiting van 2 stukken vloer oid)?
Of is het alleen de gietvloer die loskomt van de ondergrond?

Of er iets aan gedaan moet worden ligt er ook aan wat je ermee wilt. Is er uberhaupt hoogte genoeg om er een vloer (hout/parket) overheen te leggen?
En zit er isolatie onder (waarschijnlijk niet als ik je verhaal zo lees), bedenk wel dat de vloer dan erg koud kan worden, dat zou al mogelijk een hint geven om 'm er toch uit te halen. Want een vloer haal je er later nooit meer uit, en nu heb je de kans om 'm goed te isoleren en er vloerverwarming in te leggen zonder dat je voor de pieren gaat stoken.

Bij ons huis hebben we toen we het opknapten in 2011 wel de hele vloer eruit gebroken. Hier zat een betonvloer in die in meerdere delen was gestort. Op de overgangen tussen de verschillende delen was die ook gescheurd, maar vooral er zat ook geen isolatie etc onder. En aangezien wij een tegelvloer wilden met vloerverwarming was de enige optie (om het ook goed te doen) de vloer eruit breken en opnieuw opbouwen met voldoende isolatie eronder.
De aannemer is er een week mee bezig geweest, heeft binnen gestaan met een minikraantje met breekhamer erop. Maar we hebben er achteraf geen moment spijt van. Bij mijn ouders is de tegelvloer niet geïsoleerd, daar kan je niet zonder koude voeten op sokken rondlopen in de winter.
De scheuren zijn er in het midden van de vloer, en het ziet er ook wat random uit. Er zit momenteel geen isolatie onder, maar we willen zelf een houten vloer. De gietvloer zit verder niet los, want ze hebben de scheuren opgevuld.

Wel moet de vloer droog zijn, hoe zou dat aan kunnen pakken als het beton er niet compleet uit gehaald wordt? (Is dat überhaupt mogelijk, en zijn er ook gevolgen?). Qua hoogte kan het makkelijk.

Vloerverwarming willen wij niet.

We zitten momenteel te kijken wat echt direct noodzakelijk is, ok te zien of het kosten-technisch haalbaar is (de rest wordt tzt aangepakt)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De scheuren zijn er in het midden van de vloer
een kennis heeft bij nieuwbouw een gelijkaardige ervaring gehad
tijdens de dag werd de betonnen vloer gestort
toen ze 's avonds gingen kijken, lag alles mooi dicht
na een paar jaren kwamen barsten in de vloer
kasten gingen scheef staan
bleek dat er geen wapening in het beton zat
helaas was de aannemer toen reeds bankroet
een betonvloer die vocht optrekt, en daardoor barst 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣
beton met de goede verhoudingen van 10 cm dik laat als vloer geen vocht door
de barsten die er nu in zitten, kunnen alleen maar groter worden
als er vocht in het spel is, gaan je stookkosten zo de hoogte in + krijg je schimmel in hoeken waar er weinig ventilatie is
je kan het huis kopen aan de vraagprijs minus de kosten om de vloer er uit te laten halen + een nieuwe degelijke te storten
ach ja, die kennis heeft ook alle elektriciteits- + andere leidingen die in de vloer lagen, moeten uitbreken + herverbinden
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Altijd een bouwkundige inspectie laten doen door een gerenommeerd en zelfstandig bureau of persoon. Beschouw de kosten daarvan maar als verzekeringspremie tegen onverwachte trubbels.
Kan in dit geval zeker geen kwaad, want als de vloer scheurt, hoe zit het dan met fundering en wanden?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Gezien zijn locatie, denk ik dat het huis op een stroken fundering staat, zonder palen. Daar is later vulzand tussen de muren gestort en daar op ligt beton. Het midden is wat ingeklonken in de loop van de tijd en daardoor is er een breuk in het midden ontstaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.572
Gaanderen
Je hebt als koper tegenwoordig ook onderzoeksplicht. Ik zou dit door een ter zake deskundig bouwkundige laten uitzoeken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Het verhaal van optrekkend vocht vind ik rijkelijk vaag. Maar net zo vaag vind ik een losse vloer op het zand gestort, in een jaren 70 woning. Is het een vrijstaand huis, of één in een rijtje? Bij jaren 70 en vloerproblemen denk ik primair aan kwaaitaal. Of het moet zijn dat ze die vloer er al uit geslagen hebben.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Het verhaal van optrekkend vocht vind ik rijkelijk vaag. Maar net zo vaag vind ik een losse vloer op het zand gestort, in een jaren 70 woning. Is het een vrijstaand huis, of één in een rijtje? Bij jaren 70 en vloerproblemen denk ik primair aan kwaaitaal. Of het moet zijn dat ze die vloer er al uit geslagen hebben.
Ik vond het persoonlijk ook maar een vaag verhaal, maar ik ben totaal geen expert in ruwe bouw.

Het is een geschakelde woning, er zit aan beide zijde een garage.
Eigenlijk is het gewoon vrijstaand, want die garages zijn omgebouwde carports.

De vloer ziet eruit alsof ie er al een jaar of 40/50 in ligt
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
290
131
55
Luzy Saint Martin
Als die betonvloer inderdaad alleen op zand gelegd is (makelaars zeveren soms ook maar wat!) dan zou ik alles er uit gooien en opnieuw opbouwen met isolatie en dampremmer!
Aan de ander kant: gietvloeren die slecht gelegd/gemaakt zijn kunnen snel scheuren. Onafhankelijk van de ondergrond.
Maar qua isolatie zou ik zeggen: alles er uit en nieuw opbouwen
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en DannyL

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
Maar net zo vaag vind ik een losse vloer op het zand gestort, in een jaren 70 woning.
Een stampbeton vloer was in die tijd niet buitengewoon. Hier lag er ook een. Die hebben we er uit gehaald, daarna verder uitgegraven dan noodzakelijk om 15 cm extra kamer hoogte te winnen. De nieuwe vloer ligt op een dik pak isolatie. Het energieverlies door een ongeisoleerde vloer is hoog.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Als je de vloer er toch uit haalt, zou ik de ruimte leeg halen , de riolering eventueel vervangen of aanpassen en er daarna een systeemvloer voor terug plaatsen. Heb je geen last van optrekkend vocht meer. Je kan ventilatie pijpjes in de gevels laten boren voor een goede doorluchting onder de vloer.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Ik begrijp dat je dit huis nog niet (definitief) gekocht hebt.
Je hebt het over een gietvloer met grove stenen, hoe weet je dat het zo gemaakt is. Zie je dat of is het zo verteld. Bedoel je met gietvloer een egalisatielaag, wanneer de vloer inderdaad zo oud is als jij denkt zal het wel een afsmeerlaag geweest zijn.
Wanneer dat inderdaad zo is heb je met die laag en die grove stenen wel ruimte (hoogte) om iets van isolatie en een houten vloer te maken.

Maar zoals hierboven ook al gezegd, goed om een bouwkundige keuring uit te laten voeren, wanneer je betonvloer inderdaad vocht optrekt en gescheurd/verzakt is moet die vernieuwd met de nodige kosten.
Kun je eventueel bij de buren navragen hoe de situatie daar is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.