Betonplex lijmen

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.727
6
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil van drie stroken betonplex een I-balk maken. Die balken ga ik gebruiken voor lange corpus lijmklemmen (200 cm; zie voor overige afmetingen de schets).

Nu dacht ik de stroken op elkaar te lijmen met een enkel component PU lijm en deuvelen. (de deklaag van betonplex is - als ik het goed weet - een fenolhars; de lijm moet dus goed hechten op zowel de multiplex ""kopse" kant als op de fenolhars-film)

Is een enkel comp. PU lijm daarvoor een goede keus?.

I-balk lijmklem.jpg

mvg
Klaas
 

ZotVanHout

Actieve deelnemer
8 jan 2016
141
7
Breendonk, Vlaanderen
Betonplex lijmen is moeilijk, want het is net ontworpen om vocht af te stoten. Infrezen, zoals collega Bert tipt, is aangewezen. In multiplex hebben schroeven in de richting van de lagen weinig greep, en je loopt het risico dat de mpx splijt. Technisch gezien is het ontwerp van dit I-profiel hetzelfde als datgene wat in de bouw gebruikt wordt om te stutten. Hoe jij het profiel wenst te gebruiken, kan ik niet inschatten. De buitenafmetingen zijn 60 x 108 mm. Kan het eenvoudiger door stroken van 108 mm te zagen, en die op mekaar te schroeven ? Om het verschuiven van de lagen op te vangen kan je de stroken iets breder maken, en de uiteindelijke dikte op 108 mm zagen. Je kan de mpx vooraf opschuren, en met witte houtlijm lijmen. Gelijmde oppervlakken hebben meer weerstand tegen afschuiven dan een kopse T-verlijming.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.727
6
Gem. Winsum (Groningen)
Dit I-profiel is functioneel binnen het ontwerp van de lijmklem. Maar dat terzijde.

Omdat schroeven in de kopse kant van multiplex geen goede keuze is kies ik voor deuvels en dacht voorzichtig aan deze lijm:
.https://www.maiburg.nl/maiburg/nl/E...ructielijmen/PU-lijmen/Icema-R145-12/p/104399

Volgens de bijsluiter van deze 1-component PUR lijm, lijmt het zowel hout als fenolhars. Daarmee zou het verwijderen van de fenolhars overbodig worden. Maar ik heb twijfels o.a. vanwege wat Zotvooorhout hierboven noemt: Betonplex-oppervlak is juist bedoeld om aanhechting te vermijden.



mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.727
6
Gem. Winsum (Groningen)
waarom van betonplex?
Daarvoor is niet een dwingende reden. Ik heb dit liggen en het is van de dikte die ik wenste en er hecht slecht ""gewone"" lijm aan. Dat laatste is niet verkeerd voor een lijmklem (hoewel ook hier heb elk voordeel zijn nadeel:)). En een voordeel is dat de klemmen er makkelijk over glijden. Nadeel van multiplex is dat het minder stijf is dan massief hout. Toch heb ik daar niet voor gekozen vanwege de kans op kromtrekken (beoogde lengte 200 cm).

mvg
Klaas
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
1
Zeist
Je kan toch het staande deel in de I van bv goedkoop vuren multiplex maken? dan kan je gewone hout lijm gebruiken al zou ik een 2 k produkt nemen en heb je op je dwarsdelen van je I het voor deel van het betonplex (het er niet aan hechten van houtlijm) wat je dan toch kan gebruiken.
 

vandikte

duurzaam is de weg
3 jul 2013
1.021
10
Almere
Ik zou lekker alles van betonplex doen, 1mm groef frezen en constructie lijm toepassen en schroeven, netjes voorboren.

Veel sterker ga je het niet krijgen en je hebt het liggen, ik heb goede ervaringen met schroeven in betonplex, dunne en wat langere schroeven gebruiken en alles netjes voorboren.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
1
Zeist
Ja de staande strook uit een gewone multplex is ook een optie. Dank.
Vraag: Waarom zou jij de voorkeur geven aan een 2 comp PU?
Underlayment is goedkoper en voor dit doel net zo sterk de trekkrachten komen in het bovenste horizontale deel (afhankelijk hoe je het precies gaat belasten) DE verbinding is hoofdzakelijk onderhevig aan een schuif belasting, mijn gevoel zegt neem een sterke vullende lijm met een hoge hechting. Zou niet alleen voor schroeven gaan. Wel lijm met schroeven. E al eerder hier genoemd het midden deel van betonplex geeft echt hechetings problemen. de lijm verbinding moet er juist vooral op de flanken zijn en daar zit dan juist de coating. Dus twee stroken betonplex en 1 strook van iets anders overigens Kan je het vertikale deel uit uit losse stukken doen bv 20 cm en dan 10 niks dan weer 20 cm etc
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.jpg

met uitsparingen analogie
48218_images_1zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
921
3
ik zou die groef een mm of 5 diep maken en 15 breed
in de staande delen maak je dan een messing van 15 breed door aan beide kanten net de toplaag weg te halen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.727
6
Gem. Winsum (Groningen)
Underlayment is goedkoper en voor dit doel net zo sterk de trekkrachten komen in het bovenste horizontale deel (afhankelijk hoe je het precies gaat belasten) De verbinding is hoofdzakelijk onderhevig aan een schuif belasting, mijn gevoel zegt neem een sterke vullende lijm met een hoge hechting. Zou niet alleen voor schroeven gaan. Wel lijm met schroeven.
.

Je mening dat underlayment net zo goed is als betonplex deel ik niet. Goede betonplex is sterker, stijver en niet onbelangrijk stabieler.
Wat betreft de combinatie van lijmen en schroeven ben ik het wel met je eens (ik geef de voorkeur aan deuvels maar dat doet er hier niet toe) Ik koos voor deze combinatie van deuvels-of-schroeven en lijmen omdat verwacht mag worden dat zo'n combinatie tot een stijvere I-balk zal leiden (mits een goed hechtende, harde(nde) lijm wordt gebruikt)


Ik ben benieuwd van je te horen karangetang waarom je de voorkeur geeft aan een 2 comp PU lijm boven een 1-comp PU lijm.

Door onderstaand YT filmpje heb ik me laten inspireren. Maar ik ga niet de daarin getoonde ingenieuze maar wat gezochte constructie met veer en tandriem toepassen. In plaats daarvan neem ik iets simpelers.
https://www.youtube.com/watch?v=LDKcUNNmk-0&t=534s

mvg
Klaas.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.727
6
Gem. Winsum (Groningen)
ik zou die groef een mm of 5 diep maken en 15 breed
in de staande delen maak je dan een messing van 15 breed door aan beide kanten net de toplaag weg te halen

In geval ik beter niet kan gaan lijmen lijkt me dat een goed advies. Maar ik heb er niet het electr gereedschap voor. Met de hand kan maar.... liever niet. :)

mvg
Klaas

PS: Misschien moet ik maar eens een vergelijkend lijmproefje doen (eerlijk gezegd heb ik daar wel zin in; beroepsdeformatie)
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
1
Zeist
Je mening dat underlayment net zo goed is als betonplex deel ik niet. Goede betonplex is sterker, stijver en niet onbelangrijk stabieler.

Het betreft hier enkel het vertikale deel van de i balk daar vinden geen trek belastingen in plaats

(ik geef de voorkeur aan deuvels maar dat doet er hier niet toe) Ik koos voor deze combinatie van deuvels-of-schroeven en lijmen omdat verwacht mag worden dat zo'n combinatie tot een stijvere I-balk zal leiden (mits een goed hechtende, harde(nde) lijm wordt gebruikt)
Eerlijk gezegt kan ik het hier niet volgen Het betreft hier geen meubeltjes of kastjes maar een I balk Die gemaakt zijn om een hoge buigweerstand te hebben de onderste ligger wordt belast op trek en de bovenste op duw . ligt het steun punt in het midden als bij een wip is dat natuurlijk andersom . Ik ken geen industriëel gemaakte houten i balken waar duvels in toegepast zijn. Altijd verlijmd in een groef
Voorzover ik gezien heb zijn ze allemaal gelijmd .. zie hiervoor het door mij hier eerder geplaatste plaatje moet het vertikale deel zeker in een groef vallen niet te ondiep anders heb je zijdelings lijm vlak en daar gaat het juist om ..Ik zou de groef zeker 1/3 van de dikte van de ligger diep maken .

Ook kan je in plaats van een I balk meer een doos of koker lijkende constructie maken met twee vertikale delen die dan bv 6 mm dik zijn in een bv 5 mm diepe groef die zullen beter zijn in torderen
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
1.727
6
Gem. Winsum (Groningen)
@ Wim Kluck:J ik heb op dit forum gezocht maar niet een op ervaring gebaseerde uitspraak gevonden over lijmen van betonplex. Ik had het lijmen al afgeschreven maar vond toen een 1-comp PU lijm van Maiburg (zie https://www.maiburg.nl/maiburg/nl/EU...45-12/p/104399
Dat was de aanleiding maar eens om advies op ons forum te vragen.

@zotvanhout: Door onderstaand YT filmpje heb ik me laten inspireren.
https://www.youtube.com/watch?v=LDKcUNNmk-0&t=534s

@karangetang: Ik schreef al dat de deuvels (of schroeven) van wat minder belang zijn. Het zijn vooral goede hulpjes bij het lijmproces. En de staande strook doet meer naarmate verder vanaf de hartlijn. De middenstrook speelt ook een rol in het ontwerp. Zie het genoemde YT-filmpje.
Naast de 1-comp lijm zal ik nog eens goed zoeken naar een 2 comp PU lijm (dit nav je opm. dat jij de voorkeur zou geven een 2 comp. PU lijm).

mvg
Klaas
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
15
0
Kun je in plaats van schroeven er niet gewoon een stel bouten (met moer) compleet doorheen boren en daarmee vastzetten? Bijvoorbeeld M8, en dan de boutkop en moer een klein stukje verzinken zodat alles vlakligt? (Restant bout kan je na de moer afzagen indien nodig.)
Lijkt me zeker zo makkelijk en stabiel.
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.060
10
Volgens mij hoef je bij deze constructie niet moeilijk te doen, als je het spul met deuvels in elkaar zet en die lijm je met gewone witte houtlijm is het sterk genoeg.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.661
12
Goeree-Overflakkee
Ik heb een paar keer betonplex gelijmd met PU-lijm. Werkt (na goed ontvetten en schuren) prima op grotere oppervlaktes, maar niet op kleine. Dan heb je hier het antwoord al ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.