Betimmering plafond - geen gipsplaat

Earv

Nieuw lid
25 mei 2020
7
0
Beste allen, ik wil het plafond van mijn garage afwerken met hout. Het is nu een ongeïsoleerde balkenconstructie. Ik ga isolatiemateriaal en dampfolie aanbrengen, maar twijfel over de plafondplaten (in het zicht) die ik daar tegenaan wil schroeven.

Gipsplaten of kunststof panelen zijn geen optie: te kwetsbaar en niet stevig genoeg. Ik wil er iets in kunnen schroeven en aan kunnen hangen.

Is het een gek idee om platen hout te gebruiken? Ik kom het vrijwel nergens tegen, bijna alles gaat over gipsplaat.

Zo nee, wat kan ik het beste gebruiken? Ik dacht aan een lichte versie van multiplex of OSB-plaat.

Ideeën zijn welkom!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
gipsvezelplaat, fermacell, geschikt voor vochtige ruimtes, brandwerend en redelijk sterk...alleen een beetje zwaar.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je materiaal nodig zou hebben voor vochtige ruimtes, dan is het niet fijn dat je je balklaag opsluit in zo'n vochtige ruimte. Ik zou zeggen, zorg dat je garage niet vochtig is (ventilatie) en wat is dan het probleem om platen underlayment tegen het plafond te schroeven?

Goed, het is eenmalig moeilijk om die platen op de juiste plek te krijgen, dat wel natuurlijk.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Sauna’s zijn helemaal van hout gemaakt en zijn vochtige ruimtes.
Je zou Douglas rabatdelen kunnen nemen, en die met voldoende bewegingsvrijheid monteren.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Populieren multiplex is lekker licht. Zeker als 9 mm plaat. Er iets aanhangen zou ik echter vooral aan de balken doen. Aan de plaat kan wel met een hollewandplug.
 

Earv

Nieuw lid
25 mei 2020
7
0
Dank voor de suggesties! Voor de goede orde: de ruimte is niet vochtig en heeft prima ventilatie: ik heb een ontluchtingspijpje van 100mm door het dak en een 100mm S&P ventilator in de muur.

Maar betimmering van hout tegen het plafond is dus geen gek of uniek idee? Ik vind het zo maf dat ik het nergens tegenkom.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee hoor zo gek is het niet. Ik denk dat het eigenlijk steeds populairder wordt met oog voor design.
Zelf een keer een 9mm mdf plafond geinstalleerd met v groeven zodat het schrootjes leken.

Maar inderdaad, hoe dunner hoe minder ik eraan zou hangen. Ik neem aan dat je het nog uitraggelt? Dan kan je natuurlijk ook wat zwaarders aan de regels hangen. Of van te voren bedenken waar je wat wilt en daar dikker hout achter maken

 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
kan perfect, hebben eens in slaapkamers het plafond afgewerkt met pools grenen 12 mm. Voor een tof effect kan je waar spaties komen (bv langs rand of tussen platen) werken met zwart gedrenkte balkjes. wij hebben toen de structuur geschroefd en de platen vastgeschoten.

IMG_2159.JPGIMG_2164.JPGIMG_2165.JPGIMG_2166.JPG
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb in mijn schuur het plafond betimmerd met finsvuren underlayment. In stroken gezaagd van 61 x 244 om ze hanteerbaar te houden, op de zaagsnede een groef gefreesd van 4mm en daar een mdf strook in als alternatief mes en groef.
Aan alle randen een klein vellingkantje gefreesd om af te werken.
Daarna het plafond geschilderd met een volledig matte witte lak om het de “gestuuct-plafond” uitstraling te geven.

Bij mij is de werkplaats smal (2,5mtr), dus ik had genoeg aan 1 plaat met aan de kanten een afwerkplint. Anders zou ik het in wildverband leggen zoals laminaat.

Het aanbrengen was redelijk simpel, met 3 man en een kamerrolsteiger en een extra trapje. Met 2 man op z’n plaats houden en de derde persoon vast laten schroeven.

Ik heb om dezelfde reden voor hout gekozen in de schuur. Bij gipsplaten hadden er ondertussen al lang grote gaten in gezeten, zo vaak als ik er al tegenaan heb gestoten met net te lang materiaal. Nu enkel een paar kleine krasjes in de lak...
 

Earv

Nieuw lid
25 mei 2020
7
0
Mooi, dan ben ik gerustgesteld dat ik niet iets mafs wil :)

Dat afwerken met lak en groeven ga ik niet doen, dat is wat overkill. Het wordt echt een werkhok voor klussen, fietsenstalling en opslag.

Populier multiplex klinkt aantrekkelijk (licht). Ga ik eens naar kijken.

Rachelen is niet nodig, denk ik. De zware dragende dakbalken zitten 45 cm uit elkaar, dat lijkt me niet te veel voor één plaat, toch?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Die 45cm is ok, wel eens checken of de onderkant van de balken in lijn liggen. Bij een oud gebouw kan hier best wel wat verschil op zitten en dan kan je met rachels het plafond terug uitlijnen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb er bij mij wel rachels onder gedaan, om de electrabuizen tussen weg te werken. Anders heb je daarmee een probleem als die balken kruisen, of je moet de hele electra als opbouw monteren. En dat zou zonde zijn als je zo'n mooi plafond in de schuur maakt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Het voordeel van regels boven de platen is, dat je ook op de zijkanten van de plaat een regel hebt om deze vast te schroeven. Heb je dit niet, dan gaan de naden niet goed aansluiten. De ene plaat gaat meer naar beneden of boven dan de andere. En vooral met strijklicht ga je dit heel erg zien. Met regels kan je 2 platen op 1 regel zetten en sluiten dan perfect op elkaar aan.
Om de 40cm hoh als de platen 120 breed zijn.

En zoals Klusrob al zei, voor je elektrabuizen is het ook véél makkelijker!
 

Earv

Nieuw lid
25 mei 2020
7
0
Ik heb er bij mij wel rachels onder gedaan, om de electrabuizen tussen weg te werken. Anders heb je daarmee een probleem als die balken kruisen, of je moet de hele electra als opbouw monteren. En dat zou zonde zijn als je zo'n mooi plafond in de schuur maakt.
Ik heb alle elektra de afgelopen twee weken al weggewerkt. Dwars door de draagbalken geboord om de gele pijpen erdoor te leiden, inbouwdozen op de draagbalken vastgezet. Op drie plekken langs de wanden komt er een gele pijp omlaag, naar een schakelaar of wandcontactdoos. Niet heel fraai, wel degelijk en er was ook geen goed alternatief.
 

Earv

Nieuw lid
25 mei 2020
7
0
Het voordeel van regels boven de platen is, dat je ook op de zijkanten van de plaat een regel hebt om deze vast te schroeven. Heb je dit niet, dan gaan de naden niet goed aansluiten. De ene plaat gaat meer naar beneden of boven dan de andere. En vooral met strijklicht ga je dit heel erg zien. Met regels kan je 2 platen op 1 regel zetten en sluiten dan perfect op elkaar aan.
Om de 40cm hoh als de platen 120 breed zijn.

En zoals Klusrob al zei, voor je elektrabuizen is het ook véél makkelijker!
Ja, goeie tip, dank! Regels heb ik vanmiddag gehaald, omdat ik zag dat de onderkant van de draagbalken bij lange na niet gelijk zijn. Wordt nog een aardig klusje ;)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Als je een lijnlaser hebt of ergens kan lenen, word het al een stuk makkelijker. Dan kan je vanaf de laser naar boven meten. Zoek het laagste punt en werk vanaf daar uit. Schroef de regels vast en meet dan met behulp van de laser wat het verschil is met het laagste punt. Zo weet je wat voor vulstukjes je er tussen kan doen. Dan de regel weer op dat punt een beetjeosschroeven. Vulstukje er tussen en klaar is Earv ;)

Je kan trouwens zelf vulstukjes maken of kant en klaar kopen in verschillende diktes.
 

paulgovers

Nieuw lid
27 apr 2019
11
1
kan perfect, hebben eens in slaapkamers het plafond afgewerkt met pools grenen 12 mm. Voor een tof effect kan je waar spaties komen (bv langs rand of tussen platen) werken met zwart gedrenkte balkjes. wij hebben toen de structuur geschroefd en de platen vastgeschoten.

Bekijk bijlage 86866Bekijk bijlage 86867Bekijk bijlage 86868Bekijk bijlage 86869
Ziet er mooi uit! ik ben van plan om ook in de garage het plafond na isolatie te bekleden met multiplex
en wil ook de platen vastschieten. als de platen 12mm dik zijn met wat voor spijker/nagel kan ik dan het beste gebruiken? en hoeveel nagels per plaat?
 

paulgovers

Nieuw lid
27 apr 2019
11
1
Ik heb in mijn schuur het plafond betimmerd met finsvuren underlayment. In stroken gezaagd van 61 x 244 om ze hanteerbaar te houden, op de zaagsnede een groef gefreesd van 4mm en daar een mdf strook in als alternatief mes en groef.
Aan alle randen een klein vellingkantje gefreesd om af te werken.
Daarna het plafond geschilderd met een volledig matte witte lak om het de “gestuuct-plafond” uitstraling te geven.

Bij mij is de werkplaats smal (2,5mtr), dus ik had genoeg aan 1 plaat met aan de kanten een afwerkplint. Anders zou ik het in wildverband leggen zoals laminaat.

Het aanbrengen was redelijk simpel, met 3 man en een kamerrolsteiger en een extra trapje. Met 2 man op z’n plaats houden en de derde persoon vast laten schroeven.

Ik heb om dezelfde reden voor hout gekozen in de schuur. Bij gipsplaten hadden er ondertussen al lang grote gaten in gezeten, zo vaak als ik er al tegenaan heb gestoten met net te lang materiaal. Nu enkel een paar kleine krasjes in de lak...
Hoi KlusRob,
hoe heb je de groef gefreesd van 4mm? ik zit te denken, moeten de plaat tijdens het frezen volledige strak/horizontaal/in-1-lijn liggen om er voor te zorgen dat de 4mm sleuven op de juiste plek komt over de hele lengte...

ik ben van plan om mijn plafond in de garage te voorzien van isolatie en daarna afwerken met Pools Grenen van 12mm, deze platen zijn nog helemaal niet voorzien van mes en groef. en hoe is het uitgepakt? sluiten de platen mooi aan elkaar?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.