Betere parallelgeleider?

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Ik merk dat mijn parallelgeleider niet heel precies is. Heeft er iemand een idee hoe/of ik hier een andere parallelgeleider op zou kunnen monteren en zo ja welke?

Op het eerste gezicht (wanneer ik Google naar aftermarket rip fence, bijvoorbeeld van Delta of Jet) werken de betere parallelgeleiders met een brede balk met gleuf op dezelfde hoogte als het oppervlak van de zaagtafel. Maar ik denk niet dat ik dat op deze zaagtafel kan monteren.

IMG_0747.JPGIMG_0748D.JPG

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
368
153
Wat bedoel je met "niet heel precies"?

Ik gok dat dit een parallelgeleider is die zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de tafel vastklemt.
Waarschijnlijk zal de parallelgeleider tijdens het instellen wat scheeftrekken.
Het is belangrijk dat de hele parallelgeleider tijdens het instellen makkelijk heen en weer kan bewegen.
Gebruik eens wat teflon spray om dingen te smeren. (instelgeleuf aan de voorkant en kopsekant aan de achterkant). Probeer eens wat houtglijmiddel op de tafel om de weerstand tussen parallel geleider en tafel te verminderen. (je kunt ook een kaars gebruiken of "silbergleit")

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Wat bedoel je met "niet heel precies"?

Ik gok dat dit een parallelgeleider is die zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de tafel vastklemt.
Klopt als een bus. Voorkant is de op de foto zichtbare L beugel, die met een metalen blokje op spanning wordt gezet. Er loopt een draadstang door de geleider waarmee je ook spanning kan zetten op de houder aan de achterkant.
Waarschijnlijk zal de parallelgeleider tijdens het instellen wat scheeftrekken.

Dat is het precies. Ik weet niet waar het probleem juist zit. Ik vermoed dat de zwarte metalen beugel niet perfect haaks blijft staan. Al vaak bijgeregeld met de schroeven.
Het is belangrijk dat de hele parallelgeleider tijdens het instellen makkelijk heen en weer kan bewegen.
Op zich schuift hij wel goed, maar ik zal proberen met smeren.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
368
153
Ik weet niet waar het probleem juist zit.
Helemaal zeker weet ik het ook niet (want ik heb niet zo'n zaagtafel), maar ik denk dat het opstaande aluminumlipje (waartegen de zwarte metalen beugel klemt) niet voldoende stijf is om de parallelgeleider op zijn plaats te "trekken".
Alles wat je dan kunt doen om de kracht op deze lip te verminderen (zorgen dat de parallel geleider makkelijk heen en weer kan bewegen) is dan meegenomen.

Is trouwens die lip nog wel helemaal recht ?

flimofly

Nieuw lid
12 feb 2023
10
0
Antwerpen
Ha, ik begrijp wat je bedoelt: doordat de oppervlakte van zowel de klem (een blokje van amper enkele centimeter breed) als van de lip klein zijn, is er weinig hefboom om de geleider recht te trekken. Dat zou kunnen meespelen, ik probeer dit uit.

Net gecontroleerd met een schuifmaat en een rechte lat en de lip lijkt me zowel recht en nog overal even dik.

Ik moet me er waarschijnlijk bij neerleggen dat ik bij deze parallelgeleider telkens met de winkelhaak moet nakijken of hij haaks staat.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Als aftermarket geleider heb je er eigenlijk een nodig in de stijl van de biesemeyer fence (google daar maar eens op). Het enige vervelende is, dat je 'm van de overkant van de plas moet halen...
Maar dat is het type dat er ook op (o.a.) Harvey zaagtafels zit (en ik dacht ook bij Laguna), en ik ben daar zeer tevreden over bij mijn Harvey.

• Leuk
Waarderingen: flimofly en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.