Betaalbaar tap en snijsetje

rinus

Post veel
13 nov 2011
756
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Andere prijs maar wel 2 goede reviews. Hou je nog geld over voor snijolie. Heel lang geleden ook een dergelijk setje gekocht voor ik meen 20 gulden.

De houders zijn wat minder, maar door er niet al te onbenullig mee om te gaan zijn alle tappen en snijkussens er nog.

 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb geleerd dat een echte tap gewoon veel fijner werkt. Dus elke specifieke maat die ik nodig, koop ik als hss-e machinetap (vaak via ebay.de). Zo'n tap met spiraal draait ook beter er doorheen. Al dat gerommel met goedkope rechte tappen, ik begin er niet meer aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Bij hbm hebben ze zo'n setje voor 30 euro. Is voor huis tuin en sporadisch gebruik prima. Wordt er wat bot, koop je dat er gewoon weer los bij. Die setjes zo als die van connex zijn ruk. Soms kan je je er mee redden, maar je moet er geen geld aan uitgeven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Wat is de definitie van een tapset? 3 tappen om een maat schroefdraad te snijden. Ja je kunt ook net zo goed een set met meerder maten eronder verstaan en dan is de prijs voor het totaal inderdaad een stuk hoger.
Zelf heb ik een hele uitgebreide set bij HBM gekocht met heel veel metrisch fijn erin. Die gebruik ik voor het maken van pennen. De kwaliteit is voor het gebruik in kunststoffen voor mij prima. Het m5 tapje heb ik echter al gebroken na 2 keer gebruik.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.127
522
Moordrecht
Ik heb een Parkside setje, kostte geen drol en voor mijn doeleinden meer dan prima, heeft me nog nooit in de steek gelaten. Dus geen 3 taps per maat, maar gewoon zo. Als je niet teveel in 1x wil lukt het prima.. Moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk in aluminium en zachtere metalen tap. Gietijzer ook geen probleem..
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Het wordt zo nog weer ingewikkeld. Machinetaps vind ik denk ik niet handig. Die moet je doorboren, en dat is wellicht niet altijd het geval. Die lidl setjes zijn handtaps, maar komen slechts in één "vorm". De meeste handtaps komen in drieën. Het lijkt me dat die in drieën een beter resultaat gaan geven.

Dit setje lijkt een kopie van die van Mannesman te zijn: HBM 32 Delige TIN Gecoate M3-12 Tap en Snijset

Ik denk dat deze het maar gaat worden.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Andere prijs maar wel 2 goede reviews. Hou je nog geld over voor snijolie. Heel lang geleden ook een dergelijk setje gekocht voor ik meen 20 gulden.

De houders zijn wat minder, maar door er niet al te onbenullig mee om te gaan zijn alle tappen en snijkussens er nog.

Hier heb ik zo'n setje, maar bij het snijden van M8 op een waaibomen stalen as vond ik dat niet lekker gaan. Ja, snijolie gebruikt hoor. Het ging, zo'n setje is handig als je onthand ben, maar als je vaker eenzelfde maat gebruikt dan zou ik dat wat je nodig hebt van een betere kwaliteit kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Ik heb een Parkside setje, kostte geen drol en voor mijn doeleinden meer dan prima, heeft me nog nooit in de steek gelaten. Dus geen 3 taps per maat, maar gewoon zo. Als je niet teveel in 1x wil lukt het prima.. Moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk in aluminium en zachtere metalen tap. Gietijzer ook geen probleem..
Die heb ik ook. Werkt tot op heden naar behoren echter het wringijzer is slecht. Er blijft niets in vast zitten. Gelukkig heb ik nog andere.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Waaibomen ijzer snijdt dan ook waardeloos. Ook met een dure scherpe snijplaat. Het voordeel van een setje van 3 is dat je daar ook blinde gaten mee kan tappen. Bij een standaard machine tap lukt dat niet.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
565
135
In 37 en op 37. 2 of 37K (weet dat ze tegenwoordig andre heten) kan ik prima tappen en snijden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Als je een stukje beter staal er naast doet ter vergelijking, dan merk je onmiddellijk het verschil.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
565
135
Als je een stukje beter staal er naast doet ter vergelijking, dan merk je onmiddellijk het verschil.
Dat klopt wel, vind dat vooral bij draad snijden op rondstaf.
Gebruik trouwens een paar losse setjes tappen en snijplaten van Dormer, die doen het prima, wel geen hele kleine en grote maten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.