Beste schaaf voor fineer lijmnaad?

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Dag allen!

Ik ben op zoek naar het beste type schaaf waarmee ik twee ingeklemde vellen fineer strak kan schaven zodat er een mooie lijmnaad ontstaat.
Het gaat om fineer van beuk met slaap, dus wat bros her en der en onregelmatige draad. De vellen zijn 35cm breed en rond 100cm lang, samen ingeklemd
tussen twee strakke stroken MDF. Ik geloof dat de keuze vooral gaat tussen een low angle jack plane, of een nr 4 of 5 die een minder lange zool hebben maar juist een grotere
hoek.... geen idee wat het beste is, het lijkt me dat een lage snijhoek bij de fragielere stukjes met langsdraad en vergroot risico geeft op het uitbreken van een splinter, maar juist beter weer voor de stukken waarbij de draad onder een hoek op de lijmnaad staat?

De Luban/Peaktool schaven van de Baptist uit de Quangsheng fabriek lijken me goede kwaliteit en relatief betaalbaar.

Groet!

Valentijn
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een nummertje 4 of vijf volstaat of een paneelschaaf hoge hoek (groter als 57 graden)
Als je se goed inklemt kun je eigelijk elke schaaf gebruiken ook een lage hoek bv de eenhands blokschaaf 60en1/2. Oude Stanley of nieuwe Luban Dictum etc

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Valentijn

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Een nummertje 4 of vijf volstaat of een paneelschaaf hoge hoek (groter als 57 graden)
Als je se goed inklemt kun je eigelijk elke schaaf gebruiken ook een lage hoek bv de eenhands blokschaaf 60en1/2. Oude Stanley of nieuwe Luban Dictum etc

Groetnis,
Roeland
Merci voor je reactie. Begrijp ik het goed dat de voorkeur lichtjes uitgaat naar schaven met een grotere hoek? Mijn gevoel zegt dat het inderdaad mogelijk is met bijna iedere schaaf... maar als ik toch het geld uit ga geven dan liever de meest geschikte :)
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Het hangt er volgens mij vanaf of je de fineer aan de kopse kant of langs de draad gaat schaven. Aan de kopse kant zou ik een low angle gebruiken, langs de draad (en dan idd goed letten op de richting) een hogere hoek.

Dat gezegd hebbende, dat is op basis van ervaringen met massief hout en mutliplex, niet met fineer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.