Beste manier om plaatmateriaal te verbinden?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb tot nu geen ervaring met deze pocketholes. Lijkt me een prachtig tool. Maar ik ben verbaasd dat het zou werken met MDF. Ik vind MDF enigszins veredeld karton dat, zodra je buiten de flinterdunne buitenste laag bent, "niks meer doet".

Is er misschien zo'n groot verschil in de kwaliteit van MDF en heb ik de goedkoopste bouwmarktMDF? (wat bijna alle amateurs zoals ik kopen)


Wat het proefje betreft:
Bij dat proefje moet je misschien niet alleen een trekproef doen maar ook een buigproef? Overigens, als "mijn" mdf represtatief is, maakt het niet uit vrees ik welk soort verbinding je gebruik. :). Nou ja, vooruit, dat is ws een te ongenuanceerd statement. Zal me eens verdiepen in kwaliteiten MDF, want het lijkt erop dat ik iets fout inkoop.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Er zit inderdaad verschil in kwaliteiten MDF. Een nadeel van een betere kwaliteit is dat het nóg zwaarder is. Ik koop zo weinig mogelijk bij een bouwmarkt. Waardeloos spul en goedkoop is het ook niet. Bij een groothandel betaal je vaak minder en heeft het een betere kwaliteit ook.

Bij de buigproef test je ook de uittrekkracht van de schroef. Recht trekken is dan beter denk ik, omdat bij beide verbindingen de schroeven er anders in zitten (andere hoek). Ben erg benieuwd. Het is tipisch iets wat Matthias Wandel ook zou kunnen testen...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ga mijn kasten van MDF maken omdat dit goedkoop is en het makkelijk verkrijgbaar is.
Het zijn overigens ook maar kastjes voor in mijn werkruimte, dus het praktische gaat nog altijd boven het mooie :)
Later, als ik wat meer ervaring heb dan kan ik betere/mooiere zaken beginnen maken, maar tot op heden gebruik ik gewoon mdf, grenen of vuren :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Bij de buigproef test je ook de uittrekkracht van de schroef. Recht trekken is dan beter denk ik, omdat bij beide verbindingen de schroeven er anders in zitten (andere hoek). Ben erg benieuwd. Het is tipisch iets wat Matthias Wandel ook zou kunnen testen...


Hangt er van af wat je wilt testen en bereiken.

Als je verschillende manieren van verbinden van plaatmaterialen wilt testen - het onderwerp van dit draadje - moet je eigenlijk testen op alle vormen van belasting die voor die verbinding van belang zijn. Dat is nog niet zo eenvoudig en tamelijk omvangrijk. Je hebt een aantal plaatmaterialen in combinatie met een aantal verbindingsmethoden en een aantal belastingsvormen. En dan zou je eigenlijk van elk type meer dan 1 sample moeten testen. Maar je kunt natuurlijk ergens beginnen :). Leerzaam en ook nog eens heel leuk is het wel ook al vind je met zo'n beperkte proef niet "de beste verbinding. Mijn kanttekingen zijn niet ontmoedigend bedoeld. Integendeel. Leuk. Doen. :)

Mvg
klaas0639
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hangt er van af wat je wilt testen en bereiken.

Tsja, helemaal zuiver zijn dit soort huis/tuin/keuken testjes nooit, maar het kan wel een indicatie geven en das voorlopig voldoende, althans voor mij. Ik heb al na zitten denken tijdens het saaie zagen vanmiddag (Heeeeeleboel latjes in dezelfde afmetingen) hoe eea aan te pakken. De "beste" verbinding bestaat niet volgens mij, wel een "meest geschikte" verbinding voor een bepaald probleem :D

Volgende week probeer ik hier wat resultaten te publiceren, gelardeerd met wat foto's. Ben benieuwd.

Groet, Rob.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Heerlijk hoe op dit forum een vraag voor een rekje in de werkplaats leidt tot een test van verschillende verbindingen :D
Dat is toch prachtig!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja zeker. Das leuk:).

Heckemann je hebt zeker een goed punt als je zegt dat ook de toepassing een belangrijke rol speelt in de opzet van de proefjes en in de beoordeling van het resultaat. Hadden we nog even vergeten :)
Ik ben heel benieuwd

mvg
klaas0639
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Zoals Roald al opmerkte, frees ik bij een dergelijk kastje in de staande wanden sleuven ter dikte van de legplanken. ik boor de zijwanden voor en doe wat lijm in de sleuven. Dan duw ik de planken in de sleuven van de staande wand. De legplanken schroef ik na voorboren van buitenaf door de staande wanden heen, vast. (De schroeven zijn dan verloren/blijvende lijmklem. De legplanken splijten niet door de schroeven omdat deze zijn voorgeboord en klem zitten in de gefreesde sleuven.
Omdat de schroeven zichtbaar blijven is diot een aanpak voor no-nonsense producten.
Succes, Jan
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Een frees komt er ooit, maar ik heb ook nog andere kosten (renovatie huis).

Binnen enkele maanden ga ik voor de eerste keer ook papa worden en ik zou graag met mdf een kast maken met enkele lades.
Mijn vriendin had bij Ikea een kast gezien, maar voor die prijs wil ik ze liever zelf proberen te maken (link).
Vrij veel geld voor een goedkoop aanvoelende kast :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn indruk is dat zelfbouw niet kan konkureren met IKEA. Maar mogelijk deugt mijn materiaalinkoop niet :). Of beter, ik koop niet in met de gedachte kosteneffectief te willen bouwen. Toch heb ik het gevoel dat het niet makkelijk zal zijn voor minder dan de ikea-prijs zelf te bouwen.

klaas0639

Ps
oeps, ik dwaal helemaal van het oorspronkelijk item af zie ik
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Geen idee, maar voor 153€ kan je alvast wel wat zaken kopen.
Ik schat dat je voor dergelijke kast misschien 2 of 3 mdf-platen nodig hebt, 6 rails (lade), 4 scharnieren en iets om een kapstok in de bovenste kast vast te haken :)

Alleen zal ik het momenteel gewoon moeten doen met iets à la kreg jig omdat geen frees heb :)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Vergeet niet de grondverf, aflak, rollers, bakjes, plamuur, schroeven, schuurpapier etc. etc.
Juist in die kleine zaken zit het meeste geld.

Heb je een beeld hoe je die greep eruit wil halen?
Ansich is dat wel een mooie klus voor een frees. Al denk ik dat je met een decoupeerzaag en schuurpapier ook wel een eind komt.

Een bovenfrees is trouwens wel voor minder te krijgen dan die kreg jig.
Voor een kreg jig ben je een euro of 100 kwijt? Voor dat geld moet je wel een frees kunnen vinden op MP denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mja, dan kan ik beter proberen door te sparen voor een bovenfrees en nu proberen te werken met deuvels of gewoon vijzen.
Momenteel staat er een invalszaag (Festool TS55), een afkortzaag (Milwaukee ms216) en een bovenfrees (Festool OF1010) op mijn verlanglijstje.
Als ik deze 3 zaken heb dan kom ik volgens mij al een héél eind ver :)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Nou, dan ben je inderdaad nog even aan het sparen. En het betekent dat je lat hoog ligt ;) .
Heb er zelf overigens ook één dus dat het een mooie machine is kan ik beamen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zat goedkopere alternatieven die ook prima werken en soms minimaal net zo handig. Zo nieuw is het ontwerp van de Festool niet..
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
Natuurlijk is goed gereedschap het halve werk. Het is ook duidelijk dat nog niet iedereen de voordelen van de pocket holes ziet. Zij die een kreg of trend hebben zullen deze vaker gebruiken dan ze toe zouden geven. Makkelijk en snel iets aan elkaar verbinden zonder al het speelgoed uit de kast te moeten halen. Niets is zo makkelijk dan wanneer de bodem uit de la van een ikea kast is gedonderd deze te vervangen door een plaatje multiplex en vast maken met de pocketholes. Het Meeste werk zit dan in het zagen....

Ook een boekenkast voor op werkkamer gewoon met kreg gedaan.wit meubelplaat, en de pocket holes afdekken met de witte afwerk dopjes van kreg. "Zie je niks meer van". Het afwerken van de zaag randen is wat je zou kunnen weerhouden van het gebruik van meubelplaat.

Voor inspiratie voor het maken meubels is de site van Ana white (ana-white.com) erg interessant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.