beste lintzaag

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Sow! Goedemorgen! Gelijk maar even aangepast....

Bedoelde idd Felder, heb dinsdag de machine bij Rick gezien en dat zag er best goed uit. Maar hij was iets minder te spreken over de toegevoegde waarde van de keramische geleiding en had wat gedoe met de levering gehad. Vandaar de vraag of er meer ervaringen zijn met de kwaliteit?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Niemand verder een Felder in bezit?

Zaterdag op de open dag geweest en leuke machines gezien (cnc is toch wel verleidelijk....), echter is een 610 naar mijn idee nog wat aan de lichte kant. De 710 stond er nog niet, die is nog te nieuw en gelijk ook wel weer redelijk aan de prijs. Daarnaast begreep ik dar de 640, 740 etc. een zwaardere bouw hebben en dus meer geschikt zouden zijn voor herzaagwerk, echter zijn die nog prijziger.......

Misschien toch maar verder zoeken naar een zware gebruikte machine, maar ook die zijn tegenwoordig best aan de prijs. Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag!
 

tuoh

Oud hout
Als de prijs van een Felder al een struikelpunt is zou ik gewoon op marktplaats kijken naar een gebruikte machine met wielen van 800mm, merk maakt dan niet veel uit, die prof. machines klaren allemaal de klus wel.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Een FB740 zit op ca. 5500 euro en dat vind ik best geld. Een Centauro CO is dan goedkoper, zelfs bij De Groot. Het is niet zo dat het geld er niet is, maar ik geef liever niet meer geld uit dan nodig, er zijn nog genoeg andere wensen.

Ik heb al gezocht naar zware tweedehands machines, maar nog niet echt iets gevonden met een prijs-kwaliteit waar ik blij van werd. Vandaar de vraag of iemand ergens nog iets moois weet te staan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Emilio: misschien heeft hij wat moois staan.
Ik zie wel vaker advertenties van hem en altijd grote apparaten, ook wel vlak-vandikte banken enzo.
Hij handelt in grote, zware lintzagen, ook flink wat keus zo te zien, wellicht is het interessant om even te bellen.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Ik zag ook een advertentie van oa een Aggazani van hem.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Hij heeft minder keus maar wel een Centauro 600 mm; opers/11669591.html?query=lintzaag+gebruikt&categoryId=239&distance=0&selectedCategoryLabel=Doe-het-zelf+en+Verbouw&lr_snippet=horizontalRichSnippet&icn=Core_LR_Multi_SOILinkBottom
Hier een Verboom, echt heavy duty; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
En hier Wimac; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik ben al bij hem gaan kijken zaterdag, maar werd niet heel blij. Prijs-kwaliteit was niet helemaal in balans en het was iets teveel handel en iets te weinig bevlogenheid. Geen kwade kerel verder, maar wel een gezonde dosis gebakken lucht... :)
Die andere heb ik info opgevraagd maar nog niets gehoord.
Thanx voor het zoekwerk trouwens!

Ik heb ondertussen wel 2 mogelijke kandidaten gevonden, 800mm en CE keur. Eens kijken of daar muziek inzit. Tips nog altijd welkom!
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Kijk eens bij Mattias Wandel, dan zie je dat vooral de spanning in de zaag het belangrijkst is voor goed zaagwerk. Dus als je zaagwerk met grote zaaghoogte wil doen zijn er 2 dingen belangrijk:
1(Behoorlijk) veel vermogen: veel grote oude lintzagen hebben teveel te weinig, als je dat vergelijkt met een Hammer 4400, deze heeft 3kw met 44cm wielen waarvan de fabrikant zegt en laat zien dat er ook 30cm mee te zagen is.
2 Bouwwijze. Veel oude gietijzeren lintzagen hebben de lagering achter de wielen zitten en niet in het wiel, zodat véééél zwaardere lagering en constructie nodig is om de hoge spanning in je lint creëren . Moderne machines met de lagers vooraan in de wielen, zoals alweer de Hammer 4400 kunnen veel meer aan. Dit weet ik uit eigen ervaring, heb een heel mooie gietijzeren zaag gehad waar ik ong 15cm goed mee kon zagen terwijl de mogelijke zaaghoogte 25cm was. Boven de 15cm trok ie het niet, verbrande het hout + de zagen en zaagde ie even vlak als als de zevenheuvelenweg.

Zo bestaat er ook een kleine vrij moderne Hitachi herzaagmachine, zoek maar eens goed en als je deze kunt vinden zie je meteen het verschil met de "figuurzaag-lintzagen".

Succes
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Ik denk niet dat de plek van de lagering enig verschil maakt . De stijfheid van het frame bepaalt hoeveel spanning er op het lint gezet kan worden. Lagers in de wielen kunnen kleiner zijn en dus goedkoper. Ook is bij oude lintzagen de bandsnelheid lager, waardoor je met minder vermogen toch dezelfde zaaghoogte kan zagen. De doorvoersnelheid is alleen evenredig lager. Ik denk dat de oude staalsoorten niet goed bestand waren tegen hoge snijsnelheden. Ook hele hoge bandspanningen waren niet mogelijk omdat de banden niet gelast maar hardgesoldeerd werden. Ik denk dat veel problemen bij oude machines zijn terug te voeren op versleten lagers en versleten loopvlakken op de wielen. Voor grote zaaghoogten heb je een grove zaag nodig met weinig tanden. Vergelijk het met een spanzaag, Daar kun je ook bomen van een halve meter mee zagen. Het gaat alleen niet zo snel.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Leuk zaagje die Hitachi!

Voorlopig is de keus teruggebracht tot 3 zagen, een Centauro 600co met een nette prijs, maar wat beperkte zaaghoogte, een Meber sr800 grotere zaaghoogte maar dubbele prijs en een Centauro 800CL zelfde prijs, maar iets ouder.

Desicions, desicions..... :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik hou machinesucher al in de gaten, maar ik heb nog geen quotes gehad waar ik blij van werd. Die machine van de Groot staat bovenaan bij machinesucher volgens mij. 5950 euro mag dat kosten en dan ook nog bij dat fijne De Groot.... Gaat hem niet worden..
Die laatste link is de meber die ik al op mijn lijstje had staan!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.242
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Pfoe! Mooi ding! Alleen een beetje problematisch als het gaat om beveiligingen volgens mij.....


Tja, riem aftimmeren lijkt me wel te doen, noodstop inbouwen via relais of frequentieregelaar ook. Die zaagbladen lijken me behoorlijk kostbaar, en een 'kleine' Brenta zie je volgens mij ook niet zo vaak. Ik vind hem in ieder geval charmanter dan zo'n rechthoekig nieuw model....
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Al een lintzaag gekocht?
heb paar weken terug naar die van minimax staan kijken... Zagen er zeer zeer goed uit
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Nee, nog niet. De aandacht is even iets verschoven ivm vervanging van andere machines (o.a. onze Felder, zie topic elders op het forum).
Dat wil niet zeggen dat we niet meer op zoek zijn, maar de urgentie is er even vanaf
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Nee, lang verhaal. Herzagen is het uiteindelijk niet geworden door teveel drukte en helaas ook incompetentie, waardoor de grote opdracht waar de zaag voor was bedoelt werd teruggetrokken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.