Beste gereedschap om te polijsten

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Nu mijn eerste ideeën stilaan realiteit beginnen worden, vroeg ik me af of polijsten van een tafelblad of werkblad zinvol is en welk gereedschap ik hiervoor best kan gebruiken. Ik heb al specifieke polijstmachines gezien, maar ook haakse slijpers en excentrische schuurmachines. Is het zo eenvoudig als gewoon de tool gebruiken die je al hebt of is er echt een verschil in gebruiksgemak en kwaliteit? Alvast bedankt!
 

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Wil je het hout polijsten of een laklaag (welke soort) of zit er epoxy op?
Ik heb er nog geen ervaring mee en wilde eerst raad voor ik een mooi stuk hout verknoei. Ik wil graag de natuurlijke structuur en kleuren behouden, dus dacht ik aan doorzichtige olie.

Epoxy is voorlopig nog niet aan de orde, maar mocht je hier in een moeite tips over kunnen geven, zijn die altijd welkom!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
dan zal je toch eerst wat dingen moeten proberen

schuren tot iets van korrel 600 en dan behandelen met olie of hardwax geef afhankelijk van de houtsoort al een behoorlijk glad oppervlak.

maar echt transparant spiegel effect krijg je alleen met een harde afwerking
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Kijk eens bij deze filmpjes https://www.youtube.com/@BlacktailStudio
Verder is het zoals boertje125 al aangeeft : uitproberen
Ik heb in het verleden een eiken deur gemaakt en deze tot P 400 geschuurd, droog. Nu die 400 deed niets meer alleen een soort branden/poetsen. Hoe fijn je moet schuren hangt ook van de houtsoort af. Loopt je schuurpapier vol, door een vettige houtsoort, dan zal je nat moeten schuren. Water is niet aan te bevelen dus iets van een olie. Dat beperkt ook je afwerking. Sanding sealers kunnen dan een grote hulp zijn.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
In principe kun je een wat zachter hardhout tot hoogglans polijsten met een wat harder hardhout. Is wel handwerk en niet echt voor een tafelblad.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Hoe ver je gaat qua korrel heeft een sterke relatie met de houtsoort die je schuurt. Met name de grootte van de poriën is van belang. Je wilt voorkomen dat je die helemaal dicht veegt met houtstof, want dat levert vaak problemen op bij het afwerken. Als het stof eenmaal goed in de poriën is gedrukt, dan krijg je het er ook niet zomaar meer uit. Dat is ook de primaire reden dat bijvoorbeeld Osmo aanraadt niet verder dan korrel 180 te gaan.

Wat glans betreft zijn het vooral de vervolglagen die veel aandacht vergen. Om je een indruk te geven van een mogelijke werkwijze en de verschillen in aanzicht kun je eens kijken naar het eind van dit filmpje:


Wat ik nog wel eens wil doen voor een mooie glanslaag is wachten totdat de toplaag redelijk goed, maar nog niet niet helemaal, is doorgehard. Bij Osmo hardwax wacht ik meestal 48 uur. Daarna polijst ik die laatste laag met een schapenvacht op mijn 12V accupolijstmachientje. Ik doe er verder geen polijstmiddel op, maar dat zou eventueel wel kunnen voor een nog mooier resultaat. Het is even oefenen, maar als je het goed doet krijg je een heel mooie glaslaag die tussen zijdeglans en hoogglans in zit.

Wat ook veel uitmaakt (in mijn ervaring in ieder geval) is dat het beter is om wat meer dunne laagjes aan te brengen, dan enkele dikkere lagen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De richting waarin je schuurt maakt veel uit. Machines die een roterende beweging maken of vibreren zijn handig om oneffenheden weg te werken maar hout schuren voor glans altijd met de draad mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Ik ben nog niet altijd even actief door wat gezondheidsprobleempjes, maar ik stel deze reacties enorm op prijs. Weer wat bijgeleerd, bedankt, medehoutliefhebbers!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.