Beste gereedschap om te polijsten

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Nu mijn eerste ideeën stilaan realiteit beginnen worden, vroeg ik me af of polijsten van een tafelblad of werkblad zinvol is en welk gereedschap ik hiervoor best kan gebruiken. Ik heb al specifieke polijstmachines gezien, maar ook haakse slijpers en excentrische schuurmachines. Is het zo eenvoudig als gewoon de tool gebruiken die je al hebt of is er echt een verschil in gebruiksgemak en kwaliteit? Alvast bedankt!
 

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Wil je het hout polijsten of een laklaag (welke soort) of zit er epoxy op?
Ik heb er nog geen ervaring mee en wilde eerst raad voor ik een mooi stuk hout verknoei. Ik wil graag de natuurlijke structuur en kleuren behouden, dus dacht ik aan doorzichtige olie.

Epoxy is voorlopig nog niet aan de orde, maar mocht je hier in een moeite tips over kunnen geven, zijn die altijd welkom!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
dan zal je toch eerst wat dingen moeten proberen

schuren tot iets van korrel 600 en dan behandelen met olie of hardwax geef afhankelijk van de houtsoort al een behoorlijk glad oppervlak.

maar echt transparant spiegel effect krijg je alleen met een harde afwerking
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Kijk eens bij deze filmpjes https://www.youtube.com/@BlacktailStudio
Verder is het zoals boertje125 al aangeeft : uitproberen
Ik heb in het verleden een eiken deur gemaakt en deze tot P 400 geschuurd, droog. Nu die 400 deed niets meer alleen een soort branden/poetsen. Hoe fijn je moet schuren hangt ook van de houtsoort af. Loopt je schuurpapier vol, door een vettige houtsoort, dan zal je nat moeten schuren. Water is niet aan te bevelen dus iets van een olie. Dat beperkt ook je afwerking. Sanding sealers kunnen dan een grote hulp zijn.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl