Beschermlaag voor MDF

WR1944

Oud hout
Ik heb een werkbank gemaakt met een werkblad van 3/4" MDF. Dat bevalt me prima maar ik wilde het blad wat meer bescherming geven tegen vlekken van de normale vloeistoffen in een werkplaats. Daaronder reken ik ook koffie, thee en bier naast lijm, beits, olie en vernis. Het is puur voor bescherming en het hoeft niet voor de mooigheid. En makkelijk opbrengen is ook een prettige bijkomstigheid.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Het HPL wat ik ken is zeer krasgevoelig en je krijgt er zonder moeite vlekken ín (ik ben expert in knoeien :lol: ), wat ik persoonlijk zou doen in dit geval is simpelweg twee stukken MDF op elkaar lijmen (dan heb je een flinke solide basis waar je je werk op uitvoert) en mocht de hoeveelheid vlekken teveel worden een schuurmachine pakken en even over het gehele blad halen. Lijmresten kan je natuurlijk gemakkelijk wegsteken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
HPL is krasgevoelig ja. Maar de lijm steek je er zo af als het opgedroogd is en drank vlekken haal je er met een beetje sop van af. En het blijft een werkbank he
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Renault zei:
HPL is krasgevoelig ja. Maar de lijm steek je er zo af als het opgedroogd is en drank vlekken haal je er met een beetje sop van af. En het blijft een werkbank he

Ik tollereer geen sop in mijn werkplaatsje, veel te bang dat het te zien is op het product :oops:
En ook al is en blijft het een werkbank, ik fiets toch liever op een fiets met een mooi zadel dan eentje met krassen :lol:
 

tuoh

Oud hout
WR1944 zei:
Ik heb een werkbank gemaakt met een werkblad van 3/4" MDF. Dat bevalt me prima maar ik wilde het blad wat meer bescherming geven tegen vlekken van de normale vloeistoffen in een werkplaats. Daaronder reken ik ook koffie, thee en bier naast lijm, beits, olie en vernis. Het is puur voor bescherming en het hoeft niet voor de mooigheid. En makkelijk opbrengen is ook een prettige bijkomstigheid.

Gebruik gewoon gekookte lijnolie, om een goed werkblad te krijgen en te behouden dien je er wel regelmatig eens over te gaan met een tandschaaf. Zo blijft het blad proper, en nog belangrijker, voldoende stroef, op een glad blad kan je niet werken.

Lijnolie werkt ook op MDF heel goed, je ziet het zo impregneren, bijkomend voordeel is dat de MDF min of meer waterafstotend word.

Op mijn ene werkbank heb ik een werkblad liggen uit MDF dat al twintig jaar dienst doet zonder de minste zwelling of vervorming.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
De belangrijkste reden is dat ik het MDF wat minder absorberend wil maken. Als je er nu een druppel van het één of ander op laat vallen zie je het als een olievlek uitbreiden en naar ik vermoed ook intrekken. Ik vermoed dat een laagje smeersel het oppervlak ook iets minder kwetsbaar maakt. Alle suggesties zijn welkom.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi

Ik heb zelf een werkblad van 3 cm multiplex,nog onbehandeld, kan ik dat dan ook beter

met lijnolie behandelen?

Berton
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Bij de werkbanken van de winkel in Arnhem geven ze het advies om af te werken met een laag was
waarbij er op gelet moet worden dat dat een mengsel is van tenminste bijenwas met
carnaubawas. Deze laag voorkomt niet alleen vlekken op het werkblad maar
verhindert tevens dat er zich lijmresten of verf aan het blad gaat hechten.
 

tuoh

Oud hout
Werkbanken, en dan zeker het werkblad werden van oudsher steeds afgewerkt met gekookte lijnolie.
Vroeger meer dan nu was een glad werkblad not done.
Je ziet nu strak afgewerkte banken, bijna meubilair, maar als de gebruiker eerlijk is zal hij moeten bekennen dat het niet prettig werkt.
Stel je maar voor, je klemt een stuk hout met de bankhaak op zo een blad, en je wil gaten gaan hakken :shock: je werkstuk schuift alle kanten op.
Ook voor schaafwerk met de blokschaaf of voorloper heb je liever een stroef blad dan een glad exemplaar.
Lijnolie ( gekookt of rauw) werkt op alle poreuze materialen, MDF, multiplex, kurk, zelfs spaanplaat laat zich impregneren.
Het kost niks, aanbrengen is een fluitje van een cent, en het spul is waterafstotend.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat ik maar eens ga informeren bij mijn local candy store. Eerst even de Engelse vertaling opzoeken. Misschien hebben ze een product dat het zelfde doet van een bekende leverancier. Kan ik gelijk m'n gift card gebruiken. Iedereen bedankt voor het meedenken.
 

heubie

Nieuw lid
14 aug 2009
7
0
Een andere optie die ik zag op internet is een opstaand randje om de werkbank maken en er plaat hardboard op leggen. Als deze dan niet meer aan je eisen voldoet haal deze weg en leg je er een nieuwe op.
 

Ricky

Nieuw lid
28 sep 2010
13
0
Je had het blad ook van Masonite kunnen maken in plaats van mdf, dat is nl wel watervast.
Je kan het blad afwerken met bootlak van biopin, weet je zeker dat er geen vlekken meer op kunnen komen. Tevens aardig slijtvast. Of een andere bootlak, die bij jou te krijgen is.
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
carnauba was is echt wel goed. Anders kun je ook een watervaste(afstotende MDF nemen. Dan is heel het probleem in 1 keer opgelost.

Chris
 
  • Leuk
Waarderingen: Boonanza

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.