Beschermen zaagkanten geïmpregneerd hout

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Hey!

Recent heb ik een plan gekocht voor het bouwen van een kippenhok, het vloer frame ziet er als volgt uit:

1686335822180.png
Voor de poten (c) en 'gussets' (d, geen idee wat de nederlandse naam is) heb ik geïmpregneerd hout gekocht (bruin K4). Nu heb ik 1 lange paal gekocht en heb ik daaruit mijn 4 poten gezaagd:

1686336226107.png

De linkse is het einde van de paal en heeft dus nog de geïmpregneerde bescherming, bij de de rechtse zie je duidelijk de zaagkant. Ik heb van de houthandel een product meegekregen om die kanten te beschermen, namelijk Rectavit wood sealer:

1686336986580.png

Ik heb de zaagkant van de rechtste paal behandeld met Rectavit maar ik vraag me sterk af of dit wel voldoende bescherming zal bieden buiten, het ziet er nog zo 'onbeschermd' uit.

  1. Wat denken jullie, is die voldoende bescherming of is er een ander product dat jullie met zouden aanraden?
  2. Ik ben van plan om het hok op 4 betontegels te zetten, m.a.w. de palen komen in direct contact met de tegels, kan dit een probleem vormen?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou geen geïmpregneerd hout gebruiken, zeker niet voor een kippenhok. Dat middel wat erin geperst word is puur gif.

Douglas palen, mits goed in de olie of verf (olie is m.i. makkelijker te onderhouden) gaan minstens zo lang mee en zijn een stuk milieuvriendelijker.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Meestal is tuinhout wat groen van kleur is gewolmaniseerd
Ik zou geen geïmpregneerd hout gebruiken, zeker niet voor een kippenhok. Dat middel wat erin geperst word is puur gif.

Douglas palen, mits goed in de olie of verf (olie is m.i. makkelijker te onderhouden) gaan minstens zo lang mee en zijn een stuk milieuvriendelijker.
Of deze uitspraak nog steeds waar is weet ik niet. Tot gisteren dacht ik dat er nog wolmanzouten in zaten. Die mogen al een tijd niet meer gebruikt worden. Nu gebruiken ze iets van kopercarbonaat als ik het goed heb. Vast ook niet heel gezond. Ik zou net als Trigger douglas gebruiken.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Ik zou geen geïmpregneerd hout gebruiken, zeker niet voor een kippenhok. Dat middel wat erin geperst word is puur gif.

Douglas palen, mits goed in de olie of verf (olie is m.i. makkelijker te onderhouden) gaan minstens zo lang mee en zijn een stuk milieuvriendelijker.
Is er trouwens een bepaalde olie die je me kan aanraden?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, ik ben zelf groot fan van Douglas olie (van Hermadix) maar ook doodgewone gekookte lijnolie. Dat is levensduur-technisch niet de allerbeste optie, maar ik wil dat mijn hout nog een tweede of derde leven zou kunnen hebben naderhand, en zelfs als dat niet meer kan, dat ik het veilig kan opstoken zonder gif de lucht in te slingeren. Douglas is van zichzelf al heel resistent en dus geschikt voor buiten, zelfs onbehandeld, maar olie kan het een stuk mooier maken.

Een ander product waar ik graag gebruik van maak is Zweedse verf, soms wel "Falurot" genoemd. Dit is ook een lijnolie gebaseerde verf waar verder alleen kleurstof, een anti-schimmel middel en wat bloem in zit. Deze verf heeft een hele typische geur (moet je van houden) maar heeft als grote voordeel dat hij 'vergaat' en dus aan het eind van de levensduur gewoon weggeborsteld kan worden (om er vervolgens weer overheen te schilderen). Het is natuur- en mens vriendelijk en in allerlei kleuren te krijgen, zolang de kleur maar voorkomt in het palet van koper-oxidatie (want de kleurstof word gemaakt van het restafval uit de kopermijnen, vandaar). Het poeder wordt gebakken in de oven en kleurt dan van geel helemaal tot zwart en alles ertussen. Rood was het meest populair omdat het leek op baksteenrood en mensen met geld hadden bakstenen huizen :).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Het wordt het onderstel van het kippenhok, dus ik zou me er niet druk over maken. Rectavit droogt transparant op, daar zie je dus niet zoveel van. Op tegels zetten is een goed idee, kan je je hok ook nog eens verplaatsen.
Zijn na jaren de poten toch wat weggerot, dan maak je een nieuw onderstel, of je zaagt een stukje van de poten af.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Het wordt het onderstel van het kippenhok, dus ik zou me er niet druk over maken. Rectavit droogt transparant op, daar zie je dus niet zoveel van. Op tegels zetten is een goed idee, kan je je hok ook nog eens verplaatsen.
Zijn na jaren de poten toch wat weggerot, dan maak je een nieuw onderstel, of je zaagt een stukje van de poten af.
Maar het dus niet dan er nog een ander product moet bovenop die Rectavit? Ik ga denk ik tegels gebruiken in combinatie met een verstelbare paalhouder.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je moet in de eerste plaats zorgen dat er zo weinig mogelijk water aan de poten komt. De poten zijn in principe beschermt door het hok en dak. Het kan helpen om enkele tegels of klinkers extra te gebruiken om het hok wat hoger van de grond te zetten.
Het huidige geïmpregmeerd hout stelt niet meer zoveel meer voor. Wat giftigheid zou ik me geen zorgen maken. Ongedierte (bloedluizen) zijn een groter probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.