Bescheiden begin!

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
hij is leuk, ik laat hem hier maar niet zien anders moet ik er ook zo een maken en dat wordt vrij kansloos :)
 

WR1944

Oud hout
Dat is goed gelukt. Bij dit soort van vrij ingewikkelde zaken kan je het beste een modelletje maken in karton of triplex. Dan kan je naar hartelust rommelen en net zolang proberen tot dat alles beweegt zoals het behoort te bewegen.
Ik houd je product in m'n achterhoofd want dit is een ideaal project om van restjes hout af te komen.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Dat is goed gelukt. Bij dit soort van vrij ingewikkelde zaken kan je het beste een modelletje maken in karton of triplex. Dan kan je naar hartelust rommelen en net zolang proberen tot dat alles beweegt zoals het behoort te bewegen.
Ik houd je product in m'n achterhoofd want dit is een ideaal project om van restjes hout af te komen.

Na veel rekenen en proberen (inderdaad met proefstukjes) bleek dat de belangrijkste factor de afstand van de gaatjes was/is.
De hoek van de zij-scharnieren maakt niet (veel) uit.

Ik heb de afstand op de scharniertjes zelf 70 en tussen de gaatjes op de bakjes 50. En hoe gelijkmatiger en nauwkeuriger die zijn des te mooier opent en sluit hij.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nog geen pen op papier gezet maar me wel de beweging van de onderdelen proberen voor te stellen. De afstand tussen de scharniergaatjes moet exact gelijk zijn. De latjes moeten exact parallel aan elkaar gemonteerd worden. Voor een symmetrisch aanzicht moet de lange lat in het midden (horizontaal gezien) van de bakjes zitten. Hoe steiler de latjes gemonteerd worden en dus de afstand tussen de gaatjes kleiner wordt, hoe kleiner de slag bij het openen en hoe minder je van de inhoud kan zien.
Ik ga er aan beginnen in een verloren uurtje. Eerst nog een toepassing vinden voor de "naaibox" zoals wij die vroeger noemden. Misschien moet ik het wel wat breder maken zodat er klein gereedschap in kan. Zoiets heb ik al in slagvast plastic maar als hout je hobby is .... ;)
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik heb nog geen pen op papier gezet maar me wel de beweging van de onderdelen proberen voor te stellen. De afstand tussen de scharniergaatjes moet exact gelijk zijn. De latjes moeten exact parallel aan elkaar gemonteerd worden. Voor een symmetrisch aanzicht moet de lange lat in het midden (horizontaal gezien) van de bakjes zitten. Hoe steiler de latjes gemonteerd worden en dus de afstand tussen de gaatjes kleiner wordt, hoe kleiner de slag bij het openen en hoe minder je van de inhoud kan zien.
Ik ga er aan beginnen in een verloren uurtje. Eerst nog een toepassing vinden voor de "naaibox" zoals wij die vroeger noemden. Misschien moet ik het wel wat breder maken zodat er klein gereedschap in kan. Zoiets heb ik al in slagvast plastic maar als hout je hobby is .... ;)

Als je de onderlinge afstanden van alle gaatjes exact gelijk houd, liggen de latjes van de scharnieren vanzelf evenwijdig.

Inderdaad is de hoek van de latjes bepalend voor de uitslag, dat wel. Je moet de uitslag ook niet te groot maken want de lades/bakjes moeten wel voldoende steun hebben als het volledig geopend wordt.
Als dat te weinig is wordt het een nogal wiebelig geheel.

Bij mij zitten ze niet op de helft van het bakje maar iets uit het midden.

En het is inderdaad bedoeld als naaikoffer :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.