Beschadigd eikenhout?

Richard_123

Nieuw lid
1 aug 2020
2
0
Beste forumleden,

Mijn naam is richard en ik ben gestart met de bouw van een veranda aan huis van eikenhout. Na plaatsing van de staanders valt mij op dat het hout op meerdere plekken beschadigd is. Zichtbaar door kleine gaatjes (boktor? geen idee of deze nog actief is) en noestplekken die soms verrot zijn (zacht binnenkant).

Mijn vraag is of dit schadelijk is en of ik dit hout moet accepteren van de leverancier. Is dit een normaal verschijnsel (zekere mate van acceptatie) of moet ik hier nu niet eens aan beginnen omdat het op termijn erger kan worden (bv de boktor).

Dank voor het meedenken. Zie foto's.

Mvg Richard
 

Bijlagen

  • foto 2.png
    foto 2.png
    662,8 KB · Weergaven: 38
  • foto 3.png
    foto 3.png
    782,7 KB · Weergaven: 38

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Hoi Richard, eiken heb je in verschillende kwaliteiten, zo te zien heb jij rustiek waarbij knoesten van 35 mm en meer zijn toegestaan. Afhankelijk waar je het voor gebruikt wand/ vloer/ plafond kan dit geen kwaad , boktor en houtworm kun je tegen behandelen. Constructief zou ik dit hout niet gebruiken.
tenzij je anders hebt afgesproken met de leverancier dan zou ik het niet accepteren.
of is het wellicht een partijtje niet gekwalificeerd voor weinig.???
hoop wel voor je dat het gedroogd is anders moet je rekening houden met krimp scheuren en werking cq krom trekken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Houtworm in eikenhout betekent spint. Op zich is dit geen drama, alleen ziet het er niet uit. In oude constructies ga je ook vaak wormstekig hout aantreffen. >Dit beperkt zich meestal ook tot het spint. Het kernhout wordt niet snel aangetast en de wormgaatjes hebben dan ook geen invloed op de stevigheid van de constructie. Onder ongunstige omstandigheden kunnen wormen wel probleem gaan vormen en ook het kernhout gaan aantasten. Dan moeten er uiteraard maatregelen genomen worden. Noestplekken van slechte kwaliteit hangt af van de keuze van het hout.Goede kwaliteit zal dit niet hebben, maar dan betaal je naargelang.
 

Richard_123

Nieuw lid
1 aug 2020
2
0
Dank voor jullie reacties. Ik heb besteld bij van Gelder.

Speciaal voor toepassing overkapping en zou kwalitatief goed moeten zijn. Minimale noest en spint zoals omschreven in de beschrijving. Over droging kan ik niks vinden, maar het zou moeten voldoen aangezien het als ideaal voor overkapping beschreven wordt.

Hierboven wordt afgeraden het als constructief te gebruiken. Ik ga dat echter wel doen (gaat dienstdoen als veranda). In het andere bericht staat echter dat het geen invloed heeft op de constructie. Ik snap dat het lastig is dit van een afstandje te beoordelen. Ik moet me even beraden op wat ik ga doen. Dit accepteren of toch de hele partij terug. Misschien gewoon eens bellen. Wat vinden jullie? Nogmaals dank

Gr Richard
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Je hebt de keuze , waarom zou je het toepassen als je zelf al twijfels hebt.
en qua constructie hangt het eea ook af van overspanningen en belastingen.
een schuin dak met pannen of een plat dak en je dient ook rekening te houden met evt. Sneeuw belasting. gebruik je het alleen voor palen dan kan het inderdaad niet zoveel kwaad alleen spint hout is gevoeliger voor weersomstandigheden En dat maakt de keuze ook weer wat lastiger. Ik denk dat je de twijfel gevallen bij van Gelder wel kunt ruilen Al is het voor je eigen gemoedsrust 😉
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Nu heb ik er niet direct veel verstand van, zeker als ik lees gebinten constructies, maar als ik het zo lees staat er "minimale noesten" en "topkwaliteit eikenhout" dan heb ik wel mijn twijfels. De prijs is dan weer niet heel duur dus wellicht valt jouw hout toch onder topkwaliteit?

Ik zou het als zichtwerk in bv. een veranda absoluut niet willen zien.

Heb je dit zo online besteld? Op zich heb ik daar ook wel mijn lesje mee geleerd met betrekking tot mijn schutting planken. Volgende keer eest zelf ter plaatste bij de houthandel bekijken hoe het er in het echt uitziet en je dus weet wat je kunt verwachten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
topkwaliteit gebruik je niet voor constructies daar maak je meubels,boten of andere zaken van die topkwaliteit vragen.

een constructie vraagt constructief betrouwbaar hout.
er zitten altijd mindere stukken in een partij.
die gebruik je voor de korte stukken en minder belangrijke onderdelen
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ben het met Guido76 eens. Gewoon aanhangwagen regelen en ter plekke uitzoeken. Verder hangt er van af waarvoor je dat stuk met dat gat wilt gebruiken. Ik zou het als staander wel aandurven en als ligger ook wel. mits de overspanningen niet groter is dan 3 meter. Persoonlijk zou ik het uithakken en er een stuk eiken in maken en het gebruiken waar het niet inregent. Die prijs is anders absoluut niet slecht dus ze moeten het ergens verdienen. Dan zitten er meer stukken bij die eigenlijk niet topkwaliteit zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.