Berekening voor plat dak ?

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen en waar van toepassing Dames,

Met de zolder kamer bijna afgerond en toestemming van de bazin... wil ik gaan beginnen aan de wat wij noemen serre. Zijnde de met glas overkapte ruimte tussen het huis en de schuur. Vervaardigd op basis van een tuinders kas.
Deze wil ik graag voor zie van een (vrijwel) plat houten dak bekleed met dakbedekking.
Wie weet welke berekening kan erop worden losgelaten om te kijken of de stalen constructie, waar nu de roedes en het glas op rusten, gebruikt kan worden voor hout en dakbedekking?

Wim
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
jouw vraag is redelijk vaag
te beginnen bij de bestaande constructie
hoe is die opgebouwd ?
wat zijn de overspanningen ?
doorsnede van de profielen ?
het huidige glas weegt niets in vergelijking met een houten dak met dakbedekking
welk dak komt er op ?
wat als je een plat dak steekt, vergeet de bladeren uit de afvoerpijp te halen, en er 15 cm water bovenop het dak staat ?
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Wellicht geven de foto's een beter beeld.

Het glas is heerlijk in het voor- en najaar maar in de zomer is het niet te doen. Naast de hitte verbrand echt alles.
Krijten helpt iets maar zeker niet genoeg. En omdat de schuur schuin op de woning staat is een zonwering 'op' het dak geen optie.

Derhalve het plan om het dak dicht te maken met hout en dakbedekking waardoor er door de beide zijdes nog meer dan genoeg licht komt.





 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Wij hebben een vergelijkbare serre (al noemen wij het onze veranda want open aan de zijkant), waar we melkkleurige kanaalplaten bedoeld voor de kassenbouw op hebben liggen. Veel licht en minder warmte dan de heldere platen die er voorheen op lagen. Verbranden van zaken die eronder liggen is geen probleem. Op echt felle dagen kan het overigens nog steeds wel behoorlijk warm zijn, overweeg dus ook om er in het heetst vd zomer een doek over te leggen. Dan hebben we de rest vh jaar wel het licht.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wellicht geven de foto's een beter beeld.
de draagstruktuur in het horizontale vlak is enkel voor glas geschikt
de bevestigingen op de muren zullen gelijkaardig zijn

je kan het dak niet ophogen, dus een nieuw draagvlak tegen de muren is aangewezen
dat kan een houten balk of een metalen profiel zijn

daar in gewerkt of daarop komen de horizontale dragers
minimum is 150 mm
wil je een bijna vlak dak uit 1 stuk leggen, dan is epdm aangewezen
om die te ondersteunen moet je platen (osb) leggen
isolatie kan tussen de liggers
dit is een omslachtige konstruktie

als dit enkel een overkapping is die niet geïsoleerd dient te zijn, én de helling voldoende is (*), dan zijn profielplaten een prima alternatief
die kosten op zich rond de 12 €/m²
je kan ze in verschillende lengtes krijgen + op maat slijpen
wil je toch enige isolatie, dan neem je sandwichpanelen (= profielplaten met isolatie + een metalen onderkant)
rond de 25 €/m² bij 3 cm isolatie
datzelfde profiel bestaat doorzichtig (acryl ? carbonaat ?)
om langs het dak toch nog licht te trekken kan je daarmee een lichtstraat leggen
breedte van de platen rond de 100 cm
(*) de fabrikanten vertellen jou de minimumhelling
als die onvoldoende is, overweeg om een zadeldak te plaatsen
bedenk dat je dan ook langs de kant van de schuur het water af zal moeten voeren
of draai de helling 90°
 
Persoonlijk zou ik het met deze constructie niet aan durven om hier zonder al te grote aanpassingen een plat dak op te leggen. Ik denk ook dat je het jezelf te moeilijk maakt als je deze constructie wil blijven gebruiken. Je moet immers ook van onder nog een afwerking plaatsen.
Wat zijn de afmetingen van het geheel? Is het niet gemakkelijker om gewoon een constructie van staanders en ringbalken te maken en hierop je nieuwe dakbalken te plaatsen?

Ik weet niet hoeveel je budget bedraagt, maar als je liever wel het glas wilt behouden (of deels behouden eventueel), waarom kies je dan niet voor geïsoleerd glas dat speciaal voor deze toepassing bedoel is? Deze glasplaten zijn wel 1. zwaar! en 2. absoluut niet goedkoop.
Ik ben mezelf ook een beetje aan het oriënteren aangezien we binnen een paar jaar zelf onze veranda gaan vernieuwen. Hiervoor wil ik zelf zonwerend gelaagd dubbel of driedubbel glas gaan gebruiken. Voor dubbel glas ben je dan zo'n 150 euro per m2 kwijt ongeveer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.