Beitsen populier multiplex

Taeke de Haan

Nieuw lid
30 jul 2023
3
0
Rotterdam
Ik ben een kast/DJ meubel aan het maken van populier multiplex. Alles is netjes geschuurd en zit inmiddels in elkaar, en ik wil nu graag de kast beitsen om deze iets meer kleur te geven en de nerven mooi te accentueren. Na een hoop verschillende testen ben ik uitgekomen bij Osmo Olie-Beits (kleur Havana).

Gister heb ik een aantal testen uitgevoerd op een wat groter oppervlak, maar het resultaat valt tegen. Het lijkt onmogelijk om de beits even dun aan te brengen als ik heb gedaan met mijn testertje. De beits wordt namelijk erg snel opgezogen door het hout, en wordt hierdoor snel vlekkerig. Ik moet de beits dus dikker aanbrengen, wat een stuk donkerder resultaat geeft dan dat ik wil. Daarnaast blijft het resultaat vrij vlekkerig. Ik heb het idee dat het onbehandelde populier een sterke zuig werking heeft waardoor het de beits te snel opneemt.

Als ik dit probleem Google kom ik iets tegen wat de oplossing lijkt een pre-stain conditioner. Door dit aan te brengen op hout wordt de zuigende werking van het hout minder en gelijker over het oppervlak. In de VS lijkt iedereen het te gebruiken, in Nederland is er bijna niks over te vinden, dus het lijkt me dat er ook een andere oplossing moet zijn?

Een alternatief is misschien om het houd eerst te behandelen met een transparante beits, en daarna pas de gekleurde beits te gebruiken. Dan is het houd mogelijk al wat meer verzadigd wat de zuigende werking zal verminderen en gelijker maakt. Ik kan hier online echter niks over vinden. Hebben jullie enig idee of dit een goed alternatief is? Of is een pre-stain conditioner de beste oplossing? Of hebben jullie andere ideeën?

1.jpg2.jpg
poging 1: als ik de beits goed uit wil spreiden wordt het een stuk donkerder dan het effect dat ik eerder heb verkregen met een testertje (onder).poging 2: geprobeerd beits dunner aan te brengen geeft een vlekkerig resultaat

Gerelateerde posts:
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Sommige houtsoorten nemen inderdaad niet gelijkmatig gekleurde beits op. Een oplossing hiervoor is wat men in het Engels een "sanding sealer" noemt. Schellak (excretie van de lakschildluis) is hier heel geschikt voor. Ik maak die altijd zelf vanuit schilfers, door toevoeging van huishoudalcohol:
Schellakschilfers kleurloos 100 gram - Baptist (ook in 1 kg te verkrijgen).
Maak hem niet te geconcentreerd, een "1 pound cut", ongeveer 120 g/l zal volstaan. Je kan schellak ook gebruiken als eindafwerking. Droogt ontzettend snel, en is absoluut niet giftig (wordt zelfs gebruikt in de voedingsindustrie, o.a. om citroen en snoepjes te doen glanzen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Taeke de Haan

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Een alternatief is misschien om het houd eerst te behandelen met een transparante beits, en daarna pas de gekleurde beits te gebruiken.
Als osmo in de zelfde produktlijn een transparante versie heeft zou dat mijn eerste keuze zijn boven schellak. Met een transparante beits kun je ook de kleurbeits afdunnen en je eindkleur in meerdere passages bereiken, ook hier weer alleen als het uit de zelfde produktlijn komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taeke de Haan

Taeke de Haan

Nieuw lid
30 jul 2023
3
0
Rotterdam
Bedankt voor de tips! Ik ga het eerst proberen met de transparante olie beits van Osmo (uit de zelfde productlijn inderdaad!). Als dat niet het gewenste resultaat op levert ga ik met schellak aan de slag.
 

Taeke de Haan

Nieuw lid
30 jul 2023
3
0
Rotterdam
Ik kwam hier ook tegen dat iemand geen goede ervaring had met het gebruiken van Schellak voor het beitsen, dus dan ga ik daar toch niet mee aan de slag. Osmo kwam nog met de tip om eerste een laag Osmo Harwaxolie Original aan te brengen. Normaal gebruik je deze na het beitsen om het oppervlak te beschermen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.