Beitelset

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag, ik ben Danny uit leeuwarden.

Ik ben nog een beginner met hout, ennik vind het erg rustgevend.

Ik heb beitels nodig, maaf ik weet niet wat en waar ik het moet halen.

Aan de ene kant is het verstandig om meteen iets goeds te kopen, maar aan de andere kant "wat als ik het werken met hout na een poosje niet meer leuk vind".

En misschien koop ik iets goedkoops, wat slecht werkt, en dan is de lol er ook snel af.

Ik zou graag jullie advies willen overcwat ik het beste kan doen en halen.

Bedankt.

Gr Danny
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
niet al te dure beitels maar wel goed van kwaliteit zijn Narex
je kunt ook op MP kijken voor sommige bekende merken, dat ze oud zijn maakt meestal niet uit (als ze niet verminkt zijn) eenmaal goed geslepen heb je er een goede beitel aan
wellicht is er iemand in de omgeving van Leeuwarden die je op weg kan/wil helpen
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De beitels van de Lidl zijn heel redelijk en zeer gunstig geprijsd. Voor 4 stuks betaal je 7 euro. Lastig te verslaan op prijs/kwaliteit verhouding met zo'n lage prijs. De Narex beitels vind ik vooral goed om vanuit de hand mee te werken, voor het grovere hakwerk gebruik ik liever Stanley.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Bedankt mensen voor de snelle reactie, erg aardig.

Ik denk dat ik eens begin met de set van lidl.

Als me dat goed bevalt dan ga ik zeker op den duur voor een beter merk.

Is narrex een type beitel dat lang meegaat, of moet je voor mooi professioneel spul een ander merk hebben?

Nogmaals bedankt voor jullie reactie.

Gr Danny
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Danny, ik heb beitels van nooitgedagt, narrex, stanley en Lidl . Belangrijkste is dat je ze goed scherp maakt en houdt. Vervolgens gebruik ik sinds een jaar enkel een houten of in het ergste geval een rubber hamer, maar werk voortaan veel enkel met handkracht. Dit laatste lukt me steeds beter omdat ik ze scherp krijg en houd. Zou zeker met Lidl beginnen, vermink je ze is het jammer maar geen probleem, qua kosten. Daarna weet je wat voor jou lekker in de hand ligt en hoe je ze gebruikt.
Succes, Walter
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
kijk ook eens naar de filmpjes van Paul Sellers over de beitels van de Lidl/Aldi. Daar geeft hij ook goed weer hoe je er een goed werkende beitel van krijgt.
Een beitelsetje kopen is niet zo'n punt, maar vergeet niet dat je ook fatsoenlijke slijpspullen nodig hebt om ze gereed te maken om mee te werken en scherp te houden.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Hartelijk dank mensen voor jullie berichten.
Ik ga de set van lidl bestellen, en de video van Paul sneller proberen na te bootsen.

Bedankt mensen.

Gr Danny
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Prachtig verslag pel, leuk om te lezen.

Ik heb echter een vraagje.

Jij gebruikt in je verslag een slijpsteen, in het filmpje van paul wordt er veel gewerkt met waterproof schuurpapier.

Ik ben autospuiter van beroep, dus het is voor mij vrij simpel om aan dit schuurpapier te komen.

Enige waar ik echt geen idee van heb om ergens te kopen is een stukje leer.

Zou je me kunnen uitleggen welke methode beter is?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Gr Danny
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
>>Enige waar ik echt geen idee van heb om ergens te kopen is een stukje leer.<<

Is niet absoluut nodig. Je kunt ook een stukje mdf met polijstpasta gebruiken.

Wat betreft de 'betere' methode: qua resultaat ontloopt het elkaar niet, maar op termijn is schuurpapier duurder (wat dus m.i. niet voor jou geldt…). Stenen zijn weer handiger voor wisselende werkplekken. Paul S is trouwens in zijn dagelijkse praktijk over op diamantplaten, die schuurpapier-methode was een demo voor mensen die die investering (nog) niet willen doen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Hartelijk dank voor je uitleg.

Gaaf idee dat het ook met polijstpasta kan.

Moet het dan groffe of fijne pasta zijn?

Dat gebruik ik ook bijna dagelijks :)
 
P

Pel

Guest
@Danny, persoonlijk prefereer ik een werkbankslijper met een witte steen korrel 100 of 120, maar zelf heb ik er een CBN slijpwiel op van, Boron Nitride is een keramisch materiaal met nagenoeg de hardheid van Diamant. Met de methode met dat schuurpapier heb ik persoonlijk helemaal niets, het scheurt en je moet steeds nieuw schuurpapier op het oppervlakte van de glasplaat of anderszins doen. Maar je kunt inderdaad zo een beitel slijpen, maar er zijn meerdere manieren, als je een goede tweedehandse slijper op de kop kunt tikken zou ik daar voor gaan, eerst de beitel slijpen en daarna afwetten op een wetsteen coticule, of te wel Belgische brok, daarna zoals Bert zegt op een stukje MDF of een hardhouten plankje gaat ook, met wat polijstpasta.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Leer kun je zo kopen bij de eerste de beste schoenmaker. In elk dorp zit er wel een.
Ander in de milieustraat een stukje uit een gedumpt bankstel of laarzen snijden.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Danny1984,

Kom maar es een keertje langs dan kun je wat slijpstenen testen heb diamand, waterstenen en natuurstenen en kan je ook wel het scary sharp systeem demonstreren.
Ik zit in Akkrum een kleine 20 km van Leeuwarden

groetnis, Roeland
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hoi Danny
Op een uitnodiging van Roeland kan je best wel ingaan. :) Ik heb er in een middag zoveel nieuwe informatie binnen gekregen dat ik er met heel veel plezier aan terug denk. En ouderwetse vakman, zoek zijn kissie 1 en twee video's maar eens op het forum.
HG Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.