Beitels vandiktbankje slijpen

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
Hallo,
Ik ga binnenkort voor het eerst proberen om de totaal botte beitels van mijn vandiktebankje te slijpen. Wat moet ik juist wel of juist niet doen? Werkt zo’n Tormek echt voor dit doel?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Heb jij het juiste hulpstuk van Tormek voor deze beitels? IK heb tormek verkocht maar voor de meeste gaf ik het advies : breng ze naar de slijper. Alleen als je vaak je beitels moet/wilt slijpen is het een advies slijp ze zelf.
 

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
Hoi Wim,
Ik heb zelfs geen Tormek. Maar dat veranderd dit weekend misschien. Als iemand positieve erraring heeft met de messen van een vandiktebankje dan zou het misschien handig zijn als ik ook zo’n hulpstuk koop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.612
Als je messen beschadigingen hebben, kan je ze beter naar een slijperij brengen. Om ze even op te halen werkt een tormek wel, maar nog steeds langzaam. Op schuurpapier kan je ook even ophalen, maar beschadigingen duurt eeuwig.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Bedenk ook dat de standaard tormek steen niet echt geschikt is voor HSS. Mede vanwege mijn HSS draaibeitels, met name gutsen, ben ik overgegaan op cbn.
 

Bertocello

Nieuw lid
4 aug 2023
18
12
Bree, Belgie
Hoewel de beitels van mijn Makita NB2012 wegwerpbeitels zijn wet ik ze regelmatig op een vlakke zoete wetsteen. met wat gevoel bij het wetten kan ik de levensduur van de beitels wel verdubbelen denk ik. Alleen wacht ik niet zolang tot ze door en door bot zijn, dan heeft het geen zin meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
Hallo Mans,
Werkt jouw manier ook snel genoeg als er een beschadiging is?

Ik heb zelf vooral beitels en handschaafbeitels, koolstofstaal dus. Maar ook die messen uit het vandiktebankje. En een hand vol keukenmessen wat roestvrijstaal is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Hoi Wim,
Duurt het slijpen van HSS te lang?
Houtdraaigutsen wel als je ze moet herslijpen. Niet als je ze even scherp wilt hebben. Bij het herslijpen van deze gutsen komt er ook heel snel een holling in. Niet zo erg voor gutsen maar als je een rechte beitel wil slijpen moet je de steen eerst weer afritsen.
 

Albert69

Nieuw lid
16 jan 2023
24
0
Austerlitz
Goed om te weten: Hagedo in Utrecht. Ik probeer al heel lang om zelf mijn beitels te slijpen. Eerst met een oliesteentje, daarna scary sharp, daar een mal bij gemaakt. Dat gaf het eerste succesje. Nu heb ik scary sharp vervangen voor waterstenen. En dat begint steeds beter te lukken. Gewoon uit het handje. De grootste vooruitgang kwam van beginnen op een grovere steen dan ik eerst deed. Ik ben nog steeds van plan om zo’n mal van Brent Beach te maken.

Hij verteld een pakkend verhaal over microvouwen.
Ik ben nog steeds nieuwsgierig om het te proberen. Maar hoe beter het uit het handje gaat...

Ik zag laatst een verhaal van James Wright over het niet eraf slopen van de braam maar die steeds dunner laten worden. Anders blijft er een soort litteken over op op het scherp en dan is het scherp dus bot. Misschien komt daar de volgende merkbare verbetering vandaan.

Voor keukenmessen zijn mijn waterstenen minder handig. Het duurt te lang of mijn grofste steen, korrel 400, is te fijn. Voor roestvrij staal heb je eigenlijk ook weer andere stenen nodig. Voor beschadigde beitels duurt het oom wat lang. Maar mijn gewone wekbankslijper is veel te goed in het blauw maken van het metaal. Dus had ik een goedkope Parkside natslijper van marktplaats geplukt. Maar die dingen zijn aangeboren ongeneselijk. Het tandwielkastje dat ook de as van de watersteen draagt is van dun flexibel plastic. Een gewone contactdoos is een heel stuk steviger. Gevolg is dat de steen wiebeld. En een flink stuk meer dan je op basis van 0,5 mm onrond zijn van de steen zou verwachten. En toch werkte het sneller en beter om die als grofste schakel in de set waterstenen te gebruiken. Ook vandaar dat een Tormek me handig leek. En als je wat rondneust op youtube vind je mensen die zeggen dat ze het veeeeeel eerder hadden moeten kopen, al was het dan duur.

Misschien kan ik sowieso beter eerst naar de slijper gaan bedenk terwijl Ik typ. Met HSS messen Bedoel ik. Dan heb ik een goed voorbeeld om me op te richten als ik er echt nog zelf mee ga ‘friebelen’. En het zou vooral in het begin wel eens sneller kunnen gaan dan zelf doen. Of, ook mogelijk, de slijper bevalt zo goed dat ik er bij blijf. Overmogen dus eerst Hagedo en dan Baptist.

Voorlopig denk ik dat een Tormek wel fijn is voor de koolstofstalen beitels. En ook een beetje voor de keukenmessen. Als zo‘n mal voor HSS messen erg duur is dan is een 2e setje messen in combinatie met Hagedo misschien een goed idee. Anders eerst mans idee met de werkbankslijper testen. Dat zou best eens sneller kunnen slijpen dan een Tormek. Ik ben benieuwd hoe Baptist tegen dit plannetje aankijkt. wat denken jullie?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.612
Hagedo is wel erg druk, dus het duurt soms even voordat je je spullen terug hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.