Beitelrek van berk (!) (voor draaibeitels dan dan weer wel)

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb een paar weken geleden stalen dakpanplaten op m'n kippehok/opberghok/mancave gemaakt, om de shingles te vervangen die bij harde wind los kwamen en overal door de tuin lagen na een flinke storm. Die platen lagen op losse planken en de kleine delen op een pallet. Die losse planken bleken bij nadere inspectie berken schaaldelen te zijn. Toch maar eens kijken of daar niet iets van de maken valt :unsure:.
IMG_0218.jpg
Eerst maar eens kijken wat er bruikbaar is...
IMG_0219.jpg
Nadat ik de kromme stukken e.d. er af heb gezaagd en het hout door de vlakvandikte bank is geweest, komt er dit tevoorschijn:giggle:....best wel mooi hout. Maar het is niet al te veel.
Ik had nog een beitelrek op de planning staan voor mijn draaibeitels - althans, de beitels die ik het vaakst gebruik. Het lag tot heden nog allemaal in een lade....op elkaar:oops: en dat moest beter.
IMG_0220.jpg
Na het (machinaal) schaven is het bijna hoogglans. Van het maken van het rek zelf heb ik vergeten foto's te maken, maar hieronder het uiteindelijk resultaat, afgewerkt met Danish oil en opgehangen bij de werkplek. Om de beitels op hun plaats te houden, staat het handvat in een ondiep gat, en het staal wordt door een neodyum magneetje vast gehouden.
IMG_0238.jpg
Berk is een mooie houtsoort en is redelijk goed te bewerken. Maar met de hand schaven is lastig. Ligt misschien aan de scherpte van mijn schaafbeitels. Zagen, boren, hakken en schuren gaat prima. Ik heb de indruk dat het hout taaier is dan bijv. grenen of vuren.
 
  • Geweldig
Waarderingen: bakkiet

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mooi! Staat hier ook op de todo lijst, maar eens werk van maken in de vakantie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.