Behandelen van een aangetaste natuurstenen stoep

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.419
229
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een natuurstenen stoep. Soort grafsteen-grijs natuursteen.

Afgelopen herfst hebben op de hoek van de stoep gedurende een paar weken pompoenen gelegen waaruit vocht is gelopen dat het oppervlak heeft aangetast. Hoe zou ik dat het beste kunnen herstellen? "Gewoon" reinigen (bijv. door met water en zeepje te borstelen ed.) werkt niet. Zoals viel te verwachten.

Iemand een advies?
stoep_IMG_7739.jpg

Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.873
1.244
Riemst
Het lijkt Belgische blauwe harsteen (arduin). Dat is een kalksteen en die is gevoelig voor zuur.
Er zijn speciale polijstpoeders voor natuursteen, maar mogelijk is er flink wat materiaal geërodeerd. Als je dat gaat weghalen heb je een gat.
Ik heb bij mijn verbouwing al mijn nieuwe arduin dorpels afgewassen met verdund zoutzuur. Dit om een egaal uiterlijk te krijgen. Het was wel gezaagde arduin, di van jou lijkt gezoet waardoor de kleur verdiept wordt.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.301
648
Ik zou het advies van @boertje125 volgen.

Een paar maanden geleden zette ik de azijnspuit alvast klaar in de hal, we zouden de volgende dag bij familie de tegels even schoonmaken.
De volgende ochtend bleek de spuit te hebben gelekt, met als gevolg een grote uitgebeten plek in onze mooie jaren '30 terrazzo / granito vloer.
Ik heb de boel eerst flink nat gemaakt, om het zuur wat te verdunnen. Misschien had ik nog beter wat soda kunnen toevoegen maar daar dacht ik pas later aan. Na droging heb ik de plek een paar dagen met druivenpitolie ingesmeerd. Na 3 of 4 dagen was de plek nagenoeg onzichtbaar maar enkele weken later kon je weer zien waar de schade zat. Toen de behandeling nog eens herhaald en nu lijkt de schade definitief te zijn verholpen. Je kunt alleen nog wel voelen dat de vloer daar wat ruwer / stroever is, dus misschien was het resultaat nog beter geweest als ik eerst had gepolijst. Het valt nu in ieder geval niemand meer op.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.982
950
Enschede
ingoogni.nl
Er zijn "schuurmachines" voor steen, ziet er uit als een haakse slijper met en tuinslangaansluiting. Daar gaan een soort slijpschijven (slijpkom) met diamant pads in. Tijdens het slijpen wordt door de machine water toegevoerd. Allemaal te huur.

Voor je er aan begint zou ik me eerst eens op een stoeptegel uitleven.

M'n eerste rotex heb ik voor leisteen gebruikt, die heeft het niet overleefd, Festool heeft toen na een telefoontje, "wat hebt u nu gedaan, alles is zwart?" toch netjes een nieuwe machine gestuurd. Het slijpsel van steen is erg fijn en gaat overal in zitten.

(De hele bendenverdieping hier is met zoiets, in het groot, geslepen tot in de korrel, steentjes, van het beton. Alleen hebben ze al het afvalwater in het riool laten lopen. Tsja, dat hard weer uit, dus het hele riool moest vervolgens doorgeboord worden)

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.402
527
een klein plekje zoals dit kan ook prima met waterproof schuurpapier uit het handje.
korrel 240-400 en eventueel nog 800 en 1200 al denk ik dat dan het oppervlak strakker wordt dan de rest.
als de vlek er af is wat olie en even opwrijven (de steenwerker hier adviseert lijnolie) maar een andere olie zal ook wel lukken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.