Beginnersvraag over slijpen

woodmum

Nieuw lid
2 okt 2020
15
11
Hallo allemaal,

Ik heb een cursusje houtdraaien gedaan en ik zou dit wel graag willen oppakken.
Maar als ik de begroting dan zo opmaak, is dat een behoorlijke investering.
Het lijkt wel of moderne draaibanken en accessoires niet gebruikt aangeboden worden dus ik moet wat keuzes maken.

Wat voor slijpsysteem wordt door jullie gebruikt, en wat zou aan te raden zijn?
Ik heb geen ervaring met slijpen en dan al helemaal niet uit de hand.
Dus graag iets waar ik een mal bij kan gebruiken voor de diverse gutsen, en als dat ook nog budgetvriendelijk kan zou dat helemaal geweldig zijn.

Groet,
Paul
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Er zijn mensen volmaakt gelukkig geworden met het aanbod van HBM, andere gaan voor de (veel) hogere prijsklassen. Als budget de eerste prio is zou ik bij HBM gaan shoppen en accepteren dat de service en kwaliteit wellicht wat minder is dan bij een gerennommeerde leverancier uit Europa/Australie/Amerika. Bij mijn weten hebben we hier nooit een begroting laten zien van een volledige houtdraaiersuitrusting maar dat kan best wel in de papieren lopen.

1. Slijpen kan op een slijpmolen (liefst max 1500 rpm), slijpband (Sorby of look-a-like) en natte slijpsteen (type Tormek of look-a-like). De cursus is de beste manier om uit te vinden wat voor jou het prettigste werkt.

2. Draaibank is eigenlijk hetzelfde verhaal. Zelf uitproberen bij collega's of op de cursus.

3. Klauwplaten, andere draaibank accessoires. volgen op 2.

4. Gutsen, beitels en schrapers. Zijn onafhankelijke van voorgaande. Ook bij HBM en welicht later overstappen op duurdere merken, zelf gaan maken, kopen in CN.

5. Lintzaag en of kettingzaag

6. Schuurgereedschap.

etc
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur

RADIUS website:​


Wat heb ik allemaal nodig​

Ik ben een beginnend houtdraaier met nog erg weinig ervaring.
Wat heb ik zoal nodig en wat kost dit ongeveer?

Het beste advies is: “Vraag een ervaren houtdraaier om hulp.” Hij/zij kan je vertellen wat er te koop is op het gebied van houtdraaien.
Op deze website vind je verschillende adressen van houtdraaiers, van afdelingen en van leveranciers waar je advies aan kunt vragen.
Begin niet meteen met het allerduurste aan te schaffen, maar let wel op de kwaliteit.
Een beginnersdraaibank heb je al voor rond de € 300.
Een beitelset voor beginners kost rond de € 100.
Een slijpmachine € 75.
Verder heb je nodig voor de veiligheid een veiligheidsbril (of gelaatsmasker) en stofkapjes.
Voor zo rond de € 500 heb je al voldoende om leuk te kunnen draaien.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb naar alle tevredenheid een Sorby ProEdge slijpsysteem maar begrijp ook dat dat een (te) forse investering is als je ook nog een draaibank moet aanschaffen.

Je kunt uitstekend zelf allerlei hulpmiddelen maken om het slijpen op een gewone (lees goedkope) werkbankslijper mogelijk en reproduceerbaar te maken.Ik ben ook simpel begonnen.

Zelf heb ik hiervoor destijds de jigs gemaakt die door de Canadese Jean Michel zijn ontwikkeld. Met enig zoeken zijn deze ook op YouTube te vinden.

Het lukt me niet om hier een pdf toe te voegen. Wie kan helpen/adviseren?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik heb naar alle tevredenheid een Sorby ProEdge slijpsysteem maar begrijp ook dat dat een (te) forse investering is als je ook nog een draaibank moet aanschaffen.

Je kunt uitstekend zelf allerlei hulpmiddelen maken om het slijpen op een gewone (lees goedkope) werkbankslijper mogelijk en reproduceerbaar te maken.Ik ben ook simpel begonnen.

Zelf heb ik hiervoor destijds de jigs gemaakt die door de Canadese Jean Michel zijn ontwikkeld. Met enig zoeken zijn deze ook op YouTube te vinden.

Het lukt me niet om hier een pdf toe te voegen. Wie kan helpen/adviseren?


Probeer dit eens...... links onder de knop met tekst <Voeg bestand toe>
 

woodmum

Nieuw lid
2 okt 2020
15
11
@wijk0983 , heel veel info, dank je!!
@O Peatey , dank je wel voor de tekeningen..

Ik ga me er eens verder in verdiepen.. Maar eerst, heb ik een vochtig schuurtje wat dus opgeruimd en geisoleerd moet worden....... wordt vervolgd!!
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.