beginnersvraag: hoe mijn blokje / plankje te zagen

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Vraagje. Ik ben een echte beginner. Wil een plankje maken van circa 40 cm bij 10 cm en een cm dik uit de verschillende stukken resthout die ik heb liggen. Waar ik tegenaan loop is het volgende:

Het hout dat ik heb liggen is te lang en (op zijn kant) te hoog om te zagen met de afkortzaag. Mijn invalcirkelzaag met geleiderail kan ik niet gebruiken want het blokje is daarvoor te smal. Ik kom er dus zo ff niet uit hoe ik een plankje kan maken uit een groter blok. Decoupeerzaag kan maar dat is niet heel secuur en dan moet ik het 2x zagen omdat het blok te hoog is. Om hiervoor nou ook nog een tafelzaag of lintzaag aan te schaffen gaat me wat ver. Iemand een slimme tip?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Je schrijft dat je het uit stukken resthout wil maken, maar verderop in je bericht lijkt het alaof het uit één dikke balk gezaagd moet worden.
Foto's helpen altijd om e.e.a. duidelijk te maken.
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
WhatsApp Image 2023-08-29 at 21.30.26(1).jpeg

Uit zo'n soort blokje wil ik een 'plakje' zagen. dus circa 1 cm dik in de richting zoals het blokje nu staat. Zodat je zoiets krijgt als onderstaande:
WhatsApp Image 2023-08-29 at 21.30.26.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Zaagtafel-lintzaag-vlak-en vandikte bank zijn de machines waar je dit veilig mee kan. Ik adviseer je om dit gewoon te zagen met een schulpzaag (handzaag om met de nerf mee te zagen). Iets overmaats zagen en dan met een handschaaf de plank vlakken.
Met wat hulpstukken kan het ook met een bovenfrees.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Met de afkortzaag, decoupeerzaag of invalzaag gaat het niet. Dat is duidelijk.
Dus zagen met de hand, of het teveel wegschaven . Met hand of machine.
Of een plankje kopen dat bij de gewenste afmetingen in de buurt komt en dan nabewerken.

In het algemeen wordt zoiets gedaan met de hand of een lintzaag, maar is niet erg eenvoudig, vaak is nabewerking nodig.
Of , zoals @Wim Kluck al aangeeft met een vandiktebank.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Zaagtafel-lintzaag-vlak-en vandikte bank zijn de machines waar je dit veilig mee kan. Ik adviseer je om dit gewoon te zagen met een schulpzaag (handzaag om met de nerf mee te zagen). Iets overmaats zagen en dan met een handschaaf de plank vlakken.
Met wat hulpstukken kan het ook met een bovenfrees.
Bedoel je dan de plank vlakken met een bovenfrees of uberhaupt het blok op maat maken met een bovenfrees?
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
+1 voor schulpzaag en handschaaf. Alternatief:
Als je de plank tegen de zijkant van je werkbank klemt met bovenzijde gelijk (indien mogelijk), dan heeft je invalzaag je werkblad als stabiele basis.
Snede van iets minder dan de halve plank hoogte maken (niet in je klemmen zagen!).
Dan plankje omdraaien, zaagsnede uitvullen (desnoods met papier) en opnieuw vastklemmen gelijk met bovenkant werkblad.
Dan ofwel zaagsnede helemaal door maken of een miniem randje laten staan om te breken en later te schuren/schaven.

Als het niet veilig voelt, niet aan beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en PdenB

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Met de afkortzaag is dit inderdaad niet te doen. Ten eerste omdat je het hout niet mooi evenwijdig aan je zaagblad krijgt, maar vooral omdat je het niet veilig kan zagen zo (je kan het immers niet vasthouden/klemmen). En als de plankjes te lang zijn, is de te zagen lengte ook te beperkt.

Het beste is inderdaad met een lintzaag of cirkelzaagtafel. Dan krijg je een 90% goede zaagsnede, waar je idd nog wel even met de schaaf overheen moet om het echt vlak te krijgen (maar dat hoeven maar 1 of 2 halen te zijn).

Bedoel je dan de plank vlakken met een bovenfrees of uberhaupt het blok op maat maken met een bovenfrees?
Afhankelijk van de dikte van het hout waar je mee start. Je kunt het hele blok op maat maken met de bovenfrees, dat zou je goed kunnen doen als je van een dikte van 15-20 mm naar 10 mm wilt gaan. Maar als je begint met een blok van 10 cm dik en je wilt naar 1 cm, is dat natuurlijk overdreven en kan je het beter eerst (grof) zagen, bijvoorbeeld met de hand met een schulpzaag (japans of westers, zolang deze maar geen verdikte bovenrand heeft want dan kom je niet diep genoeg in het hout).

Met een vandiktebank is het hetzelfde verhaal; daarmee wil je ook geen centimeters van de dikte moeten afhalen want dan ben je ook lang bezig. Ook dan wil je het eerst grofweg op dikte hebben gezaagd.
Plus het feit dat dat met kortere stukken hout sowieso niet gaat werken zonder extra maatregelen; de in/uitvoerrol zitten zover uit elkaar dat bij de meeste types het hout niet korter mag zijn dan 25-30 cm om veilig door te kunnen voeren.

Maar ik weet niet hoevaak het voorkomt dat je zilt hout moet zagen (ervan uitgaande dat je niet de mogelijkheid hebt om een zaagtafel of kleinere lintzaag aan te schaffen), als het maar beperkt voorkomt zou je ook kunnen kijken of er een forumlid in de buurt woont die af en toe wat voor je wilt zagen (dat is heel gewoon hier op het forum, dat we elkaar ook in real life helpen).
Maar als je vaker dit soort hout gebruikt zou mijn advies zijn om een lintzaag(je) aan te schaffen, dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn en is een machine die hiervoor heel geschikt is.
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Met de afkortzaag is dit inderdaad niet te doen. Ten eerste omdat je het hout niet mooi evenwijdig aan je zaagblad krijgt, maar vooral omdat je het niet veilig kan zagen zo (je kan het immers niet vasthouden/klemmen). En als de plankjes te lang zijn, is de te zagen lengte ook te beperkt.

Het beste is inderdaad met een lintzaag of cirkelzaagtafel. Dan krijg je een 90% goede zaagsnede, waar je idd nog wel even met de schaaf overheen moet om het echt vlak te krijgen (maar dat hoeven maar 1 of 2 halen te zijn).


Afhankelijk van de dikte van het hout waar je mee start. Je kunt het hele blok op maat maken met de bovenfrees, dat zou je goed kunnen doen als je van een dikte van 15-20 mm naar 10 mm wilt gaan. Maar als je begint met een blok van 10 cm dik en je wilt naar 1 cm, is dat natuurlijk overdreven en kan je het beter eerst (grof) zagen, bijvoorbeeld met de hand met een schulpzaag (japans of westers, zolang deze maar geen verdikte bovenrand heeft want dan kom je niet diep genoeg in het hout).

Met een vandiktebank is het hetzelfde verhaal; daarmee wil je ook geen centimeters van de dikte moeten afhalen want dan ben je ook lang bezig. Ook dan wil je het eerst grofweg op dikte hebben gezaagd.
Plus het feit dat dat met kortere stukken hout sowieso niet gaat werken zonder extra maatregelen; de in/uitvoerrol zitten zover uit elkaar dat bij de meeste types het hout niet korter mag zijn dan 25-30 cm om veilig door te kunnen voeren.

Maar ik weet niet hoevaak het voorkomt dat je zilt hout moet zagen (ervan uitgaande dat je niet de mogelijkheid hebt om een zaagtafel of kleinere lintzaag aan te schaffen), als het maar beperkt voorkomt zou je ook kunnen kijken of er een forumlid in de buurt woont die af en toe wat voor je wilt zagen (dat is heel gewoon hier op het forum, dat we elkaar ook in real life helpen).
Maar als je vaker dit soort hout gebruikt zou mijn advies zijn om een lintzaag(je) aan te schaffen, dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn en is een machine die hiervoor heel geschikt is.
Dankjewel iedereen voor de nuttige suggesties. Ik denk dat ik met de hand ga zagen en kijekn of ik het daarna evt nog vlak moet maken met mijn frees of met een schaaf. Zoals gezegd, enorme beginner hier, maar dit helpt me weer op weg. Dank voor alle suggesties.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Inderdaad even vragen wie dit wil doen. Een kleine lintzaag voor iemand die beginner is wil ik niet meteen aanraden. Er zit teveel rotzooi tussen die goedkope lintzagen waar je zonder kennis niet goed recht kunt zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de afkortzaag een goede diepte-instelling heeft, kun je er ook aan de bovenkant groeven in zagen tot iets boven de gewenste dikte. De restjes wegslaan, wegbeitelen of (heel bruut) met korrel 24 wegschuren. Dan gladschuren en klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Met een kruishout rondom een lijntje trekken daarna rondom een stukje inzagen met de handzaag.
Dit blijven doen totdat het plankje door is en hierna vlakken met de schaaf.
Lijkt me het handigste voor iemand met weinig handzaag ervaring.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je woont in Utrecht, dan zitten er legio woodworkers in jouw beurt die vast niet te beroerd zijn je een half uurtje te helpen (met hun lintzaag of zaagtafel). Je bent bij mij ook welkom maar is iets uit de route denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Zit zelf in Hilversum.
Maar ben komende maand veel in de Meern.
Kan het eventueel wel voor je verzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je neemt een stuk multiplex, dat zaag je recht af op je afkortzaag, dan schroef je er een plankje haaks tegen aan en daar plak je je plankje met twee stukjes dubbelzijdig plakband tegen aan. Daarna zaag je het stuk er af , dat je nodig hebt. Het stuk multiplex kan je dan vast zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.