beginnersvraag: hoe mijn blokje / plankje te zagen

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Vraagje. Ik ben een echte beginner. Wil een plankje maken van circa 40 cm bij 10 cm en een cm dik uit de verschillende stukken resthout die ik heb liggen. Waar ik tegenaan loop is het volgende:

Het hout dat ik heb liggen is te lang en (op zijn kant) te hoog om te zagen met de afkortzaag. Mijn invalcirkelzaag met geleiderail kan ik niet gebruiken want het blokje is daarvoor te smal. Ik kom er dus zo ff niet uit hoe ik een plankje kan maken uit een groter blok. Decoupeerzaag kan maar dat is niet heel secuur en dan moet ik het 2x zagen omdat het blok te hoog is. Om hiervoor nou ook nog een tafelzaag of lintzaag aan te schaffen gaat me wat ver. Iemand een slimme tip?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Je schrijft dat je het uit stukken resthout wil maken, maar verderop in je bericht lijkt het alaof het uit één dikke balk gezaagd moet worden.
Foto's helpen altijd om e.e.a. duidelijk te maken.
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
WhatsApp Image 2023-08-29 at 21.30.26(1).jpeg

Uit zo'n soort blokje wil ik een 'plakje' zagen. dus circa 1 cm dik in de richting zoals het blokje nu staat. Zodat je zoiets krijgt als onderstaande:
WhatsApp Image 2023-08-29 at 21.30.26.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Zaagtafel-lintzaag-vlak-en vandikte bank zijn de machines waar je dit veilig mee kan. Ik adviseer je om dit gewoon te zagen met een schulpzaag (handzaag om met de nerf mee te zagen). Iets overmaats zagen en dan met een handschaaf de plank vlakken.
Met wat hulpstukken kan het ook met een bovenfrees.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Met de afkortzaag, decoupeerzaag of invalzaag gaat het niet. Dat is duidelijk.
Dus zagen met de hand, of het teveel wegschaven . Met hand of machine.
Of een plankje kopen dat bij de gewenste afmetingen in de buurt komt en dan nabewerken.