beginnersinformatie stofafzuiging

ikbeneyal

Actieve deelnemer
18 jan 2023
34
16
Gilze (NB)
Ik zit een beetje te zoeken en kom bijvoorbeeld hierop uit. Mag ik vragen of dit wat is, of wordt dat op dit forum niet gewaardeerd?

Mijn overwegingen: merk dat goed bekend staat, geen stofzuigerzakken (lijkt mij handig) en wat compacter dan de andere in deze range. Maar misschien zie ik iets over het hoofd...
Zoals anderen al zeiden, ik zou beginnen met een "normale" bouwstofzuiger, zeker met zak, zoals Makita VC2512L. Kost ongeveer hetzelfde als die Bosch. Je kunt er voor nu alles wat je hebt mee opzuigen, en later makkelijk een cycloon tussen zetten. Voor je stationaire machines kun je nu ook beginnen met de stofzuiger, en zoals anderen ook al zeiden, als je later bv een vandiktebank hebt die veel spanen produceert, kun je een grote stationaire afzuiging erbij kopen, zoals bv de HBM 200 (nieuw, maar ook vaak 2e hands goed te krijgen).

Mocht je je willen inlezen, het belangrijkst is om het verschil te begrijpen tussen HVLP (high volume low pressure; zoals die HBM) en HPLV (high pressure, low volume; zoals je bouwstofzuiger), zie bv All you need to know about dust extraction! en https://woodworking.stackexchange.com/questions/6916/hplv-vs-hvlp-dust-collector

TL;DR: begin met een bouwstofzuiger.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.197
973
Nootdorp
Mijn duit in het zakje.

Ik heb vergelijkbare machines en die kunnen goed gecombineerd worden met de makita bouwstofzuiger. Ik vind het erg fijn om een lange slang te hebben en een ingebouwde contactdoos zodat de bouwstofzuiger aanslaat zodra de machine gebruikt wordt.

Als je later een tafelzaag of vlakvandiktebank aanschaft, dan kan geen enkele bouwstofzuiger dit aan. Dan zal je overstappen naar een cycloonafzuiging.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.424
3.509
Gaanderen
Eigenlijk is het heel simpel. De fabrikant heeft het namelijk al bepaald. De aansluitdiameter op de machine bepaald of je een stofzuiger nodig hebt of een afzuiger. Tot en met 50 mm kan je met een stofzuiger af en bij 100 mm een stationaire afzuiger. Een afkortzaag blijft een lastig ding om af te zuigen.
Bedenk ook dat een zaag met een 100 aansluiting en een kleine slang op de kap ook een moeilijke is.
Vaak zit er een haakse aansluiting op de 100 mm naar bv 50mm Dit werkt niet goed.

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
17
1
Maas en Waal
Ik lees dat meerdere mensen me adviseren om te kiezen voor MET zak. Ik wil daar natuurlijk zeker naar luisteren, maar kan iemand me uitleggen waarom MET zak beter is?

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
288
108
Stofzuigertje van de parkside performance serie schijnt ook fijn ding te zijn. H klasse ook nog.

Wil het beste van twee werelden dan us camvac wellicht waard. Alleen moet je van de fijnstoffiltering niet teveel verwachtingen hebben

ikbeneyal

Actieve deelnemer
18 jan 2023
34
16
Gilze (NB)
kan iemand me uitleggen waarom MET zak beter is?
1) het legen is makkelijker. En je gaat hem vaak legen
2) minder fijnstof die uit de stofzuiger lekt. Het stof dat je niet ziet is erger voor je dan het stof dat je wel ziet. Een zak filtert niet bijzonder goed maar geen zak filtert slechter.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.