Beginners CNC - welke moet ik onderzoeken?

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Hallo allemaal,

Dit jaar wil ik mijn WW hobby naar een volgend niveau brengen en een CNC aanschaffen. Ik heb (teveel) ideeën voor graveren en persoonlijke cadeaus te gaan maken en hoop ook wat meubels van extra swung te voorzien door mooie patronen of details toe te voegen.

Ik zoek dus een bench-top model voor in de, niet al te grote, garage. Een paar avonden google & YouTube komen de bekende Amerikaanse merken naar boven.

Wat zou er volgens jullie op de short list moeten staan?

- Budget ongeveer +/- €2000,-
- Ervaring met Sketchup en 3D tekenen is er
- Kleine projecten beginnen; lade fronten - naambordjes - details in meubels die verder met de hand worden gemaakt
- Voornamelijk hout, mogelijk ooit een keer polyester of een messing maar als dit het geheel te ingewikkeld maakt dan is het; HOUT
- Ik heb geen ervaring met zelfbouw Arduino type projecten en in alle eerlijkheid ook niet zoveel behoefte aan. Tuurlijk zelf iets in elkaar zetten is geen probleem maar het doel is freezen en niet 'machine bouw' / tinkering
- Ik heb een Makia palm router evt.

De meeste pijlen van bovenstaande wijzen naar de Shapeoko volgens mijn onderzoek (zie ook die advice topic hier). Wat zou er volgens jullie op de short list moeten staan?

Dank!
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34

Is een mooie start, in 100x75 met alle opties ben je voor rond de €2000 klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: NexusNL

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Ook hier een killerbee inderdaad. Nog niet veel ervaring, maar als beginneling al veel plezier gehad met in elkaar zetten en de eerste projectjes. Onderschat de kosten echter niet, 2000€ voor de machine in de config als hierboven aangegeven, dan nog freesjes, ik heb een set er16 collets, hij moet ergens op staan, spoilerboard met huidige houtprijzen ook niet gratis. Klemmen, afzuiging… je bent lachend nog eens 500€-1000 verderop. Maar goed, een hobby mag wat kosten..😁
 
  • Leuk
Waarderingen: NexusNL

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ga vooral ook even bij jezelf na of (en hoeveel) je zelf wil bouwen.
Het scheelt veel geld maar kost je ook wel veel tijd en gepiel en uitzoekwerk.

Qua tweedehands, er stond er laatst hier een op de marktplaats.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Hiero:
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Misschien is de PrintNC interresant: PrintNC V3.0

Is schaalbaar, zelf te bouwen voor een fractie van de prijs van koop, en heeft naar mijn mening een enorm goeie kwaliteit/prijs verhouding. Kost alleen wat tijd, dat wel :).
 

Rients24

Actieve deelnemer
22 aug 2021
34
7
NL
Ik nu enige tijd bezig met CNC en als je er geen ervaring mee hebt en niet graag bouwt dan zou ik alles op het Open built principe niet doen. Ik zou op zoek gaan naar een tweedehandsmachine met kogelomloopspindels. In basis machines die een hogere (herhaal)nauwkeurigheid hebben. Als je in de buurt van Nijmegen zit wil ik je wel eens laten zien zodat je misschien beter je afweging kunt maken.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Weet niet of je al iets gekocht hebt maar ik heb zelf ooit een cnc6040 van aliexpress besteld. Vond het een eigenlijk een heel goed apparaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.