Beginneradvies keuze (combi & vlak- & vandiktebank)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt! Kun je wat voorbeelden geven van de afwerking waar je ziet dat het iets meer een B merk is?
Het metaal van de afzuigkap is weinig verfijnd, een beetje ruw. Het werkt allemaal soepel en prima, maar het is gewoon niet 'strak' gedaan en voelt vrij lomp. Op de afdekkap van mijn zaagtafel kun je duidelijk zien dat er imperfecties/deuken in het metaal zaten, maar daar is gewoon overheen gespoten. Het plastic van het handvat om de langsgeleider vast te zetten brak vrij snel af, gewoon te zwak voor de functie. De handleiding miste wat cruciale pagina's over de assemblage (de VVD kocht ik jonggebruikt maar de zaagtafel was nieuw en moest ik zelf in elkaar zetten) dus dat moet ik zelf uitvogelen en de afzuiging, zeker bovenop, is benedenmaats (bij de VVD is dit dan wel weer beter geregeld). De roltafel liep erg stroef en had wat afstellen nodig voor dat opgelost was, iets wat de handleiding ook niet beschreef. Verbeterpunt bovenop de VVD is vooral de bescherm-arm: deze heeft slechts één arm waardoor je hem scheef kan drukken en de cover waarmee je de messen afschermt verloor vrij snel 1 van zijn plastic kapjes. Geen hele grote issues allemaal, is zijn net even die finishing touches waar ze op besparen.

Maar: mits goed ingesteld zijn ze nauwkeurig, ook als ik de dwarsgeleider van de roltafel haal en weer terugplaats is behoud hij zijn instelling, de motoren zijn krachtig, het frame stevig en zeker in het geval van de VVD is de vergrendeling van de tafel heel goed gedaan met een beveiliging tegen neervallen en twee stevige klemmen wanneer dichtgeklapt. De loodzware gietijzeren tafels zijn recht en er zit een grote geleider op die een stuk vlakker/rechter is dan die van de Metabo die ik daarvoor had, die meer weg had van een dakgoot.

Als ik kijk wat het prijsverschil is denk ik aan de ene kant dat ze voor de prijs misschien nog wel nét iets beter hun best hadden kunnen doen (vooral bij de zaagtafel eigenlijk) maar aan de andere kant ben ik blij dat ze op deze dingen hebben bespaard en niet op de meer cruciale zaken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb zelf een scm van zo'n 40 jaar oud. Daar leveren ze nog steeds onderdelen voor.
Andere tip: 3 fase aansluiting mocht die er nog niet zijn.
T.a.v. het pallet hout: daar kun je niks mee houtbewerkingstechnisch. Te slechte kwaliteit. Opstoken gaat nog net als je dat ook onder houtbewerking schaart.
Ter lering en vermaak:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Tjah
welkom als nieuw lid op dit forum
vermits je in wingene woont, ligt de fabriek van robland om de hoek
als een 2dehandse goed loopt, dan is er veel kans dat je binnen de 10 jaar geen enkel wisselstuk nodig hebt
bij de mijne heb ik in 25 jaar enkel een riem + de nokkenschakelaar moeten vervangen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Qua keuze voor een machine… Ik heb ook eerst een simpele vlakvandiktebank gehad (een tafelmodel), maar ik was er al snel achter dat ik iets beters had moeten kopen. Bedenk dus goed wat je ermee wilt, en rek liever nu je budget wat op of spaar nog ff door (als dat mogelijk is, wij kunnen/willen niet in jouw portemonnee kijken). Als je nu iets koopt wat het net niet is, krijg je daar later spijt van. Maak je nu een juiste keuze dan koop keven machine voor de rest van je leven, en dan valt de jaarlijkse afschrijving wel mee (tenzij je nu 85 bent 🫣).
En mocht het toch ooit nodig zijn de machine te verkopen, een Hammer (maar ook Jet) houdt zijn waarde. Kijk maar naar @-Peters- die zijn machine nu al verkocht heeft in heel korte tijd.

Ik heb nu de Hammer A3-31 met spiraal-as.
Toen ik op zoek was, ben ik eigenlijk eerst naar een Jet gaan kijken. Maar bij VDH in Utrecht werd ik zo ongeveer buitengekeken met het idee van “daar besteden we geen tijd aan want die gaat die machine toch niet kopen “. Ik mocht wel even in de showroom kijken, maar was niet super onder de indruk.
Ben toen doorgereden naar Felder in Barneveld, daar wel goed ontvangen en de prijs was niet eens gek veel hoger dan de Jet. En zoals hierboven ook al geschreven, ik had het idee dat de afwerking beter was. Die is het dus geworden en ben daar nog steeds superblij mee.
Hoe de ontvangst bij de verkopers in België zijn heb ik geen ervaring mee.

Veel met de machine geschaafd, de mesjes van de spiraal-as zijn nog niet eens gedraaid (nog steeds de originele snijkant). En bij de eerdere machine had ik in die tijd de messen al een 25-tal keer moeten laten slijpen. Dus een zeer goede standtijd, en het hout komt eruit zo glad dat er bijna geen schuurwerk nodig is zelfs.

Als ik het draadje (en je topic op het Matktplein) zo doorlees heb je al een richting gekozen, ik denk dat dit een keuze is waar je geen spijt van gaat krijgen. Misschien de eerste weken als je aan je portemonnee denkt, maar als je met de machine werkt ben je die uitgave meteen vergeten hoor!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zou @trigger het hier ook mee eens zijn? Als ik zie wat hij van pallethout maakt, daar kunnen sommige anderen nog wat van leren als die met kwaliteitshout aan de slag zijn….
bedankt voor het compliment :) epic upcycling, het hierboven genoemde Kanaal, is echter nog echt wel meerdere niveaus boven wat ik voor elkaar krijg en kan ik zeker aanbevelen voor ideeën!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.