Beginneradvies keuze (combi & vlak- & vandiktebank)

Tjah

Nieuw lid
27 jul 2023
12
0
Wingene
Dag Iedereen!

Ik ben nieuw op dit forum na de laatste weken wat gevolgd te hebben. Ik sta namelijk op het punt om m’n houtbewerking avontuur te starten. Om m’n eerste stappen te zetten was ik van plan pallettenhout te kuisen met metaaldetector en degelijke vlak- en vandiktebank. Deze planken om zelf projecten te maken en de planken verkopen om wat winst te maken om m’n machines (deels) terug te betalen. Op termijn zou ik graag meubelstukken bouwen voor thuis, meer moderne design,… Budget max €2000 maar liever minder om te beginnen. Werkplaats ter beschikking is een garage voor 1 wagen(volledig).

Ik was m’n zoektocht eerst gestart naar een vlak- vandiktebank, waarbij volgende blijven hangen zijn:
- hbm 12 (consensus is dat het degelijk is maar waarschijnlijk “brol” voor intensief gebruik)
- Inca (kwalitatief stevig oude bank)
- Kity 636 (zoals inca)
- record power pt107 (niet slecht voor het geld in zake beter dan standaard hobbymachine)
- hammer a3-31/a3-26 (sowieso beste keuze maar waarschijnlijk te duur/moeilijk te vinden in m’n budget)
-JET JPT260 / JPT310 (zelfde als hammer)
- combo shinko dh330 & shinko ah surface planer (planer alleen maar lof en dh330 ook degelijk met spiraalas)
- oude robland ( enkel machines zonder reeksnummer tegengekomen dus lijkt me een risky koop moest er onderhoud nodig zijn)

Dan ben ik ook beland in de wereld van combinatietafels:
- kity combinatietafel (617,636,627,612,FM230) (ik was eerst vastberaden om deze te kopen maar niet zeker wegens potentieel vervangen oude onderdelen en niet zeker of dit wel “goed” genoeg is voor m’n plannen).
- kity bestcombi 2000 voor een mooie prijs (niet zeker wegens weinig over te vinden en moeilijk te herstellen als er iets aan is)
- Robland X31 (moeilijk te vinden onder budget en ook niet zeker omtrent onderdelen ed.)
-robland k26

Op dit moment denk ik dat kity combinatietafels de beste keuze zijn binnen m’n budget voor combo en indien enkel vlak- vandiktebank een goede 2de hands JET of HAMMER maar ik twijfel. Enig advies die jullie als ervaren leden een beginner kunnen geven gezien de informatie hierboven? Andere voorstellen zijn zeker welkom, ik zou gewoon graag de beste keuze maken voor m’n budget!

Mvg,
Steve
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Neem even contact op met Felder NL, die hebben leuke aanbiedingen op het moment. Niet geschoten is altijd mis en ze hebben nu ook budgetvriendelijkere modellen
 

Tjah

Nieuw lid
27 jul 2023
12
0
Wingene

Dit is volgens mij een hele mooie.
Bedankt voor je reactie, deze heb ik inderdaad ook al even zitten bekijken voordien. Had wel een paar reviews gezien die het hadden over dat er nog altijd sniping was. Voor deze prijs kunnen we bijna een nieuwe jet jpt aanschaffen en zeker een 2de hands of 2dehands hammer wat me dan een betere financiële keuze lijkt? Ik hoor graag uw mening
 

Tjah

Nieuw lid
27 jul 2023
12
0
Wingene

Iemand ook een idee of dit een goede deal is qua setup? Prijs kan nog besproken worden. Ik vind het gewoon nogal vreemd dat zo’n beheerde set al sinds eind mei te koop staat met zoveel views en likes.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Bedankt voor je reactie, deze heb ik inderdaad ook al even zitten bekijken voordien. Had wel een paar reviews gezien die het hadden over dat er nog altijd sniping was. Voor deze prijs kunnen we bijna een nieuwe jet jpt aanschaffen en zeker een 2de hands of 2dehands hammer wat me dan een betere financiële keuze lijkt? Ik hoor graag uw mening
Tsja, 2e hands kan je een betere machine kopen voor hetzelfde geld, maar daar moet je dan op wachten, zoeken en meer moeite voor doen. Snipe houd je vrijwel altijd, en is geen reden om deze niet de kopen. Heb je met een Hammer ook, met een Felder ook. Zorgen voor goede outfeed tafel of rol scheelt daarbij meer dan duizenden euro extra uitgeven.

Als je niet meer capaciteit nodig hebt, denk ik dat dit de beste machine is in dit segment onder 2000,-. Voor een beetje meer ga dan dan naar Jet / Hammer / Axminster Pro, en zo kan je altijd meer geld uitgeven
 

Tjah

Nieuw lid
27 jul 2023
12
0
Wingene
De oude scheppach hm1 of hm2 voldoen ook. Zijn ook als combi machine dan is het hmc.
Bedankt voor uw reactie! Heb inderdaad ook in het verleden gestuurd voor een scheppach hm2 maar deze was jammergenoeg gereserveerd. Ik neig wel nog altijd eerder naar nieuwere machines waarvoor onderdelen niet zo moeilijk te verkrijgen zijn ed. Wat denkt u van de kity combi dat ik 2 berichten hierboven heb gepost?
 
Laatst bewerkt:

Tjah

Nieuw lid
27 jul 2023
12
0
Wingene
Tsja, 2e hands kan je een betere machine kopen voor hetzelfde geld, maar daar moet je dan op wachten, zoeken en meer moeite voor doen. Snipe houd je vrijwel altijd, en is geen reden om deze niet de kopen. Heb je met een Hammer ook, met een Felder ook. Zorgen voor goede outfeed tafel of rol scheelt daarbij meer dan duizenden euro extra uitgeven.

Als je niet meer capaciteit nodig hebt, denk ik dat dit de beste machine is in dit segment onder 2000,-. Voor een beetje meer ga dan dan naar Jet / Hammer / Axminster Pro, en zo kan je altijd meer geld uitgeven
Dit is inderdaad zeer goed advies, appreciated! Zal er inderdaad eens over nadenken, zeker ook omdat axminster in de Uk geproduceerd is. De enige reden dat ik nog altijd leun naar hammer/Jet is hun algemene consensus van kwaliteit en dat er zoveel te vinden is over deze machines waarbij axminster eerder wat minder vernoemd wordt. Erg bedankt voor uw tijd!
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Dit is inderdaad zeer goed advies, appreciated! Zal er inderdaad eens over nadenken, zeker ook omdat axminster in de Uk geproduceerd is. De enige reden dat ik nog altijd leun naar hammer/Jet is hun algemene consensus van kwaliteit en dat er zoveel te vinden is over deze machines waarbij axminster eerder wat minder vernoemd wordt. Erg bedankt voor uw tijd!
Succes met uitzoeken verder! Moeilijke keuzes altijd voor veel geld.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik ben enkele jaren geleden begonnen met een kity K5, waarvan ik aanvankelijk erg tevreden was. Omdat de schaafbreedte na verloop van tijd te weinig was, ben ik geleidelijk aan overgeschakeld op een VVD van kity (636) en een zaagtafel ook van kity (616). Bij de VVD was ook nog een toupie met toebehoren. Met al deze toestellen heb ik nog geen problemen gehad, tenzij een riempje vervangen of nieuwe messen kopen.
Voor de K5 had ik 400 euro betaald, na 2 jaar heb ik deze verkocht voor 450. Voor de 636 heb ik ook 400 euro betaald, voor de 616 slechts 80 euro. Dan heb je een idee hoeveel de waarde is van deze toestellen. Ik zou dus nog wat rondkijken als je uitkijkt naar een kity.
Kijk ook eens op leboncoin.fr en kleinanzeigen.de als je er niet tegen op ziet om wat verder te rijden.
Veel succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tjah

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb zelf een scm van zo'n 40 jaar oud. Daar leveren ze nog steeds onderdelen voor.
Andere tip: 3 fase aansluiting mocht die er nog niet zijn.
T.a.v. het pallet hout: daar kun je niks mee houtbewerkingstechnisch. Te slechte kwaliteit. Opstoken gaat nog net als je dat ook onder houtbewerking schaart.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tjah en Athanor

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
als je pallethout wilt gaan schaven (en te verkopen), dan raad ik je aan om ook een metaaldetector aan te schaffen. Met gemak vergeet je een spijker en dat kost je dan weer nieuwe messen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tjah

Tjah

Nieuw lid
27 jul 2023
12
0
Wingene
Ik ben enkele jaren geleden begonnen met een kity K5, waarvan ik aanvankelijk erg tevreden was. Omdat de schaafbreedte na verloop van tijd te weinig was, ben ik geleidelijk aan overgeschakeld op een VVD van kity (636) en een zaagtafel ook van kity (616). Bij de VVD was ook nog een toupie met toebehoren. Met al deze toestellen heb ik nog geen problemen gehad, tenzij een riempje vervangen of nieuwe messen kopen.
Voor de K5 had ik 400 euro betaald, na 2 jaar heb ik deze verkocht voor 450. Voor de 636 heb ik ook 400 euro betaald, voor de 616 slechts 80 euro. Dan heb je een idee hoeveel de waarde is van deze toestellen. Ik zou dus nog wat rondkijken als je uitkijkt naar een kity.
Kijk ook eens op leboncoin.fr en kleinanzeigen.de als je er niet tegen op ziet om wat verder te rijden.
Veel succes!
Bedankt voor het topadvies!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Dit is inderdaad zeer goed advies, appreciated! Zal er inderdaad eens over nadenken, zeker ook omdat axminster in de Uk geproduceerd is. De enige reden dat ik nog altijd leun naar hammer/Jet is hun algemene consensus van kwaliteit en dat er zoveel te vinden is over deze machines waarbij axminster eerder wat minder vernoemd wordt. Erg bedankt voor uw tijd!
Axminster laat de machines in het Verre Oosten maken. Qua specs is het zeker in orde, maar post Brexit is in het VK kopen wel een dingetje. Gelukkig zijn er wel verdelers in onze contreien.
Uit eigen ervaring: ik heb een Hammer A3 31 en die bevalt mij uitstekend. De nieuwe machine in de wat goedkopere gele serie lijkt me een goede optie die zeker binnen je budget past.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Bedankt voor uw reactie! Heb inderdaad ook in het verleden gestuurd voor een scheppach hm2 maar deze was jammergenoeg gereserveerd. Ik neig wel nog altijd eerder naar nieuwere machines waarvoor onderdelen niet zo moeilijk te verkrijgen zijn ed. Wat denkt u van de kity combi dat ik 2 berichten hierboven heb gepost?
In de tijd dat wij kitty verkochten was ik te jong om dat mee te krijgen. Van de latere kitty machines heb ik geen kennis.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Met de nieuwe sites van Bert zijn er deuren opengegaan hha.

Hammer van 2011 (Hammer A3 26)

Jet van 2019(https://www.leboncoin.fr/bricolage/2386270197.htm)

Wel geen spiraalas maar 2 mooie machines voor een schappelijke prijs. Beide zijn praktisch zelfde qua bouwkwaliteit en prestatie neem ik aan?
Ik ben heel tevreden over mijn Jet JPT260 maar ik besef me ook waar de tekortkomingen liggen (o.a. afwerking). Ik geloof dat de concensus op dit forum is dat Hammer een echt A-Merk is (Jet is meer een B merk, maar eentje waar de prioriteiten over het algemeen op het juiste vlak liggen).

Met andere woorden, als de prijs en functionalteit op papier vergelijkbaar is, denk ik dat de Hammer de veiligste keuze is.
 

Tjah

Nieuw lid
27 jul 2023
12
0
Wingene
Ik ben heel tevreden over mijn Jet JPT260 maar ik besef me ook waar de tekortkomingen liggen (o.a. afwerking). Ik geloof dat de concensus op dit forum is dat Hammer een echt A-Merk is (Jet is meer een B merk, maar eentje waar de prioriteiten over het algemeen op het juiste vlak liggen).

Met andere woorden, als de prijs en functionalteit op papier vergelijkbaar is, denk ik dat de Hammer de veiligste keuze is.
Bedankt! Kun je wat voorbeelden geven van de afwerking waar je ziet dat het iets meer een B merk is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.