Beginner vragen mbt buitenbar

Drugarth

Actieve deelnemer
4 aug 2020
30
11
groningen
Hallo,

Ik wil graag een buitenbar bouwen....het moet een beetje dit idee worden:



Nu heb ik nog niet heel veel ervaring (tot op heden alleen nog maar met vuren hout mijn werkplaats gebouwd (werkbanken, kastjes etc.) en een aantal kleinere meubels voor binnen. )
Dit wordt voor buiten en vooral daarover heb ik een aantal vragen.

1. Ik was van plan hier douglas hout voor te gebruiken, is dit een geschikte houtsoort, of toch beter geïmpregneerd grenen of vuren of zelfs hardhout? Ik vind bij nubuiten.nl een mooie selectie aan opties, iemand ervaring met deze leverancier (leveren zij een beetje mooi recht hout?)

2. ik heb een beetje twijfels hoe het barblad te maken. Dit is een horizontaal vlak waar dus wat water op blijft staan. Is dit wel te doen met Douglas? (eventueel met een aantal lagen beits, dat lijkt me dan wel noodzakelijk toch?)
Of dient dit licht onder afschot te komen zodat het water enigszins weg kan lopen, echter je wilt natuurlijk ook geen superschuin barblad, want dan rolt het bier eraf....

3. Bij mijn werkbanken/kastjes maakte ik de wanden meestal door in poten/dwarsbalken sponningen te frezen en daar multiplex in de klemmen, zoals hier enigszins te zien is bij het maken van een van mijn werkbanken:



Zou dat ook bij een buiten meubel een optie zijn (dan natuurlijk geen multiplex, ik wilde daar dan zwarte douglas planken voor gebruiken). Of gaat dit door de werking van het hout tot problemen leiden? En zou ik bijv. beter een frame van balken kunnen maken en daar de planken tegen aan schroeven?

4. tot nu toe gebruikte ik veelal pocketholes voor verbindingen, echter zit er aan te denken een Domino te kopen (niet alleen hiervoor, ook voor andere toekomstige meubels lijkt me dit mooiere verbindingen geven dan pocket holes).
Iemand ervaring met het Domino systeem icm buiten meubels? Werkt dat goed of toch beter schroeven (of een combi, waar ik naar neig)? Ik weet dat er speciale domino's voor buiten zijn, maar kan me voorstellen dat alleen lijmen in weer en wind niet het meest stevig is, maar wellicht vergis ik me.

Het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat ik er echt mee aan de gang gaan (maandje ofzo), dus ben nog in de brainstorm fase, dus loop wellicht later tegen nog meer zaken aan .......
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik was van plan hier douglas hout voor te gebruiken, is dit een geschikte houtsoort
als het mag verweren, is dit een goeie prijs/kwaliteit-keuze
ik heb een beetje twijfels hoe het barblad te maken. Dit is een horizontaal vlak waar dus wat water op blijft staan. Is dit wel te doen met Douglas?
ook hier volstaat douglas
toch iets laten hellen
best naar de kant van de klanten
gebruik je het ruw, dan helpt de helling weinig
betonplex is een alternatief
die van interform vind je in <> kleuren
de rest van de plaat kan je gebruiken om de wanden te maken
Bij mijn werkbanken/kastjes maakte ik de wanden meestal door in poten/dwarsbalken sponningen te frezen
frame van balken kunnen maken en daar de planken tegen aan schroeven?
een pen&gat-verbinding is steviger dan sponningen
schroeven in het zicht ogen minder net
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
zit er aan te denken een Domino te kopen (niet alleen hiervoor, ook voor andere toekomstige meubels lijkt me dit mooiere verbindingen geven dan pocket holes).
Iemand ervaring met het Domino systeem icm buiten meubels? Werkt dat goed of toch beter schroeven (of een combi, waar ik naar neig)?
elke verbinding voor buiten waar lijm aan te pas komt, heeft een beperkte levensduur
deuvels zijn de goedkoopste oplossing
in festool domino's heb je de 500 en de 700
dwars door de grote domino's kan je pennen zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Gebruik in ieder geval GEEN geimpregneerd hout. Dat is chemisch behandeld, de toxische stof moet schimmels en insecten weren, is dus puur vergif, en dus ook niet goed voor je eigen gezondheid. Er is een reden waarom ze het in bijvoorbeeld een houthandel niet meer mogen verzagen. En als je het ooit moet afvoeren is het chemisch afval.

Douglas is een hele geschikte houtsoort voor buiten. Het kan wel wat werken/kromtrekken/schotelen, dus gebruik niet te brede planken voor een oppervlak dat recht moet blijven. Liever enkele planken (of balkjes 5x7) naast elkaar met een smalle kier ertussen. Zeker voor het blad, zodat het water hierdoor weg kan lopen.

Hardhout is m.i. overkill + financieel onaantrekkelijk.
Een alternatief kan misschien thermisch gemodificeerd frake zijn. (ook wel bekend als frake noir bij sommige houthandels). Dit is behandeld met stoom/hitte waardoor het even duurzaam schijnt geworden te zijn als hardhout, en nagenoeg ongevoelig voor werking. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar wat ik ervan gelezen heb is dit wel interessant om eens uit te proberen.
Wat bij deze houtsoort wel belangrijk is dat het niet in aanraking komt met ijzer, dus ook qua bevestigingsmaterialen rvs gebruiken. Al is dit eigenlijk ook voor douglas zeer aan te raden om roestvlekken te voorkomen.

Wil je zeker zijn dat je zo mooi recht mogelijk hout hebt, dan ga je het zelf ophalen/uitzoeken. Een leverancier zal altijd gewoon van boven de stapel pakken, dus ook de minder mooie delen meegeven.

Let met verbindingen op de inwerking van water. In kieren kan water blijven staan, met sneller rot tot gevolg. Ontwerp het dus zo dat je weinig verbindingen hebt + dat hier geen water in kan lopen.
Of ik het helemaal blind zou bevestigen met verbindingen/lijm weet ik niet. Van mij mag een ontwerp als dit wat robuust overkomen en daar horen schroeven bij. Mocht je toch domino's willen gebruiken, dan geen beuken maar sipo nemen voor buiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drugarth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.