Beginnend houtdraaier

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Ik kijk al een hele tijd mee op het forum. Ik ben afgelopen maand in bezit gekomen van een erfstuk. Een handgemaakte antieke voet aangedreven draaibank.
nu ben ik op zoek naar een nette beginners set houtdraai beitels/gutsen. Ik ben werktuigbouwkundige en heb dus eigenlijk alleen ervaring in metaal en kunststof. Nu heb ik prachtige filmpjes en foto’s bekeken waar een aantal basis zaken naar voren komen. Wie heeft voor mij een idee naar wat voor beitels ik moet kijken als beginner?
Dit is overigens de draaibank waar het op moet gebeuren. Ik ben net klaar met reviseren, alleen een nieuwe aandrijfriem moet er nog komen omdat de oude leren band te ver gekrompen is. 88D8C90D-7A14-4308-9B33-FFB30BABF668.jpeg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Hieronder twee uitstekende beitelsets waar je jaren mee vooruit kunt.


Houtdraaien is compleet anders dan draaien op een metaaldraaibank. Ik raad je aan om wat lessen te volgen bij een ervaren houtdraaier. Als je jezelf foute technieken hebt aangeleerd zijn die bijna niet meer af te leren.

Denk er ook aan dat je naast het leren houtdraaien ook moet leren je beitels te slijpen.
 

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Compleet begrijpelijk wat je zegt, techniek is alles ook de techniek die je aanleert. Ik ben zelf werktuigbouwkundige met ook 2 jaar fijn mechanica opleiding. Het slijpen van een beitel is het probleem niet. De draaibank is voor alle materialen gebruikt waaronder ook hout en er zit ook een leunspaan bij. Het is een draaibank ontstaan in de crisisjaren voor de oorlog (1935).

Maar waarom zou ik eigenlijk niet iets als Narex kunnen kiezen? De prijs vind ik ook meewegen in de aanschaf voor een begin.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Naar mijn weten heeft Narex geen houtdraaibeitels.
Je klauwplaat is niet voor hout geschikt, voor het begin zal het even kunnen.
Wat voor schroefdraad zit er op de vaste kop?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als het echt goedkoop moet, kun je ook met een beitelset van hbm prima beginnen. Het grootste verschil tussen goed en goedkoop is de standtijd. Die is van goede beitels veel beter dan van goedkope ivm het gebruikte staal. Narex zal kwalitatief beter zijn dan hbm. Hoeveel beter.....? Ik heb alleen ervaring met de ‘gewone’ beitels van Narex en dat is gewoon prima. Leuke draaibank trouwens. Ik ben wel benieuwd hoe dat straks bevalt: trappen en draaien tegelijk:unsure:. Ik ben begonnen met hbm beitels, naast een Crown set die beide bij mijn eerste draaibank zaten. De Crowns heb ik laten liggen tot ik a) de beitels fatsoenlijk kon vasthouden en b) ze ook fatsoenlijk scherp kon krijgen. Als je dat een keer verkl**jt op de slijpmachine doet het niet meteen heel veel pijn omdat je ze snel om kunt slijpen. Succes met je keuze!
 

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Als het echt goedkoop moet, kun je ook met een beitelset van hbm prima beginnen. Het grootste verschil tussen goed en goedkoop is de standtijd. Die is van goede beitels veel beter dan van goedkope ivm het gebruikte staal. Narex zal kwalitatief beter zijn dan hbm. Hoeveel beter.....? Ik heb alleen ervaring met de ‘gewone’ beitels van Narex en dat is gewoon prima. Leuke draaibank trouwens. Ik ben wel benieuwd hoe dat straks bevalt: trappen en draaien tegelijk:unsure:. Ik ben begonnen met hbm beitels, naast een Crown set die beide bij mijn eerste draaibank zaten. De Crowns heb ik laten liggen tot ik a) de beitels fatsoenlijk kon vasthouden en b) ze ook fatsoenlijk scherp kon krijgen. Als je dat een keer verkl**jt op de slijpmachine doet het niet meteen heel veel pijn omdat je ze snel om kunt slijpen. Succes met je keuze!
Dankjewel voor het delen van je ervaringen en bedankt. De draaibank is uniek en dat is heel mooi vind ik. In de toekomst ga ik nog wel een motor met toerenregeling eraan hangen. Maar eerst even een ouderwets gevoel krijgen bij de mogelijkheden van de bank!
 

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Naar mijn weten heeft Narex geen houtdraaibeitels.
Je klauwplaat is niet voor hout geschikt, voor het begin zal het even kunnen.
Wat voor schroefdraad zit er op de vaste kop?
Ik heb eerlijk waar geen idee. Ik heb gemeten op het draad aan de binnenzijde van mijn 3-klauw 22mm. Ik was ook van plan eerst te gaan draaien tussen de centers. Even oefenen met pennen en rammelaars etc.
daarna misschien eens iets om een schaal te draaien of een beker. Het maximaal toerental ligt met de voet ook niet hoger dan 420 toeren. Ik moet even kijken wat ik er allemaal mee kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.