Beginnen met zwaluwstaarten

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Hallo allemaal,

Na wat kleine projecten gemaakt te hebben, zoals wandborden, kastjes en bakjes uit pallethout, wil ik me wat meer op het fijnere werk gaan richten.
Tevens wil ik wat meer met handgereedschappen gaan doen, dit is namelijk veel handiger in mijn schuurtje van 2x2 meter, welke ik ook met de fietsen en de (bier)koelkast moet delen.
Ik wil beginnen met een klein kistje, met zwaluwstaart verbindingen, maar hier heb ik nog niet al het gereedschap voor in huis.
Zelf had ik na wat research op google al een lijstje gemaakt, ook even contact gehad met baptist, over wat er eventueel nodig is.
Tot nu toe, kwam ik hier op uit:

- Setje beitels (Narex steekbeitels)
- Kruishout/staal
- Zwaluwstaart afteken hulpstuk
- Afteken mes
- Eventueel een figuurzaag
- Kapzaag Veritas kapzaag crosscut 14 tpi met rug « Westerse zagen algemeen en speciaal werk « Zagen « Houtbewerkers « Baptist.nl
- Japanse zaag voor het hele fijne werk. Gyokucho Razorsaw Dozuki Komame crosscut en zwaluwstaartzaag 180 mm « Japanse zagen « Zagen « Houtbewerkers « Baptist.nl

Ik ben reeds in het bezit van een aantal schaven
Hebben jullie nog suggesties, wat voor een beginner als ik handig kan zijn?
Een figuurzaag is volgens mij niet perse nodig, ik zag bij Paul Sellers dat hij zijn zwaluwstaarten ook vaak met een beitel uithakt. Dit is dus ook gelijk een mooi moment, om mijn vaardigheden met de beitels te verbeteren.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Winkelhaak moet je nog hebben, en zwaluwstaarten zijn heel goed ook met een gewoon potlood af te schrijven. De borstlijnen snij ik altijd in, de rest kan met een mes maar ook even goed met een potlood

En waarom 2 zagen? Met alleen die Veritas met vertanding om dwars te zagen, die je hierboven aanhaalt, kun je alles doen. Dit is naar mijn mening , ook de beste betaalbare zaag om hiervoor aan te kopen. En je zaagt er langs (schulpen) en dwars mee.

Alle schulpzagen (in de lengte van de vezels zagen) van Veritas hebben een veel te passieve vertanding, die moet je dus niet kopen.

De zogenaamde zwaluwstaartzagen van Veritas zijn niet fijner en zijn te kort, naar mijn smaak. Dat is erg beperkend.

Ja, beitel in het begin maar uit, dan moet je geen figuurzaag kopen.
succes!

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Marcelsch

Actieve deelnemer
Ik ben ook beginner en gebruik, tot nu toe, geen kruishout/staal. Of ik teken het af met het plakje waar de dovetail op moet gaan passen of ik gebruik een metalen lineaal en dan 0,5mm overhouden wat je later optioneel kan afschaven/schuren/steken. Ik gebruik wel een goedkope figuurzaag, maar zou inderdaad prima zonder kunnen.
Verder mis ik een slijpsteen, onmisbaar!

Wat ik als tip mee wil geven, zorg voor goede verlichting. Aan de hand van tips hier op het forum heb ik een goedkope Ikea bureaulamp gekocht, top!
Ow ja, mijn schuurtje is ook 2x2, jammer genoeg dan wel weer zonder bier koelkast 🤣
 
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als ik een kapzaag zou nemen is het voor mijn een schulpzaag. Kan ik ook prima mee afkorten (planken) start alleen iets lastiger. Het kan natuurlijk ook met een afkortzaag maar dat vind ik minder fijn voor zwaluwstaarten.
Nou heb ik makkelijk praten want ik heb het allemaal.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mijn bedenkingen gingen enkel over alle schulpzagen van Veritas. Indien men er een andere vertanding (geometrie) in vijlt , dan zijn ze top.

Persoonlijk werk ik ook met een schulpzaag voor zwaluwstaarten, maar dan moet je in een veel duurder segment gaan, of zelf vijlen. Of de hele zaag zelf maken en zelf vijlen.

Groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Thanks voor alle snelle reacties.
Slijpstenen ( korrel 1000 en 4000) en slijppasta voor op een strop heb ik reeds in huis, net als een geleider om te slijpen.
Als bankschroef heb ik dit exemplaar in mijn bezit: Peaktool meubelmakers bankschroef 150 mm met tafelklem « Meubelmakersbankschroeven en werkbankspindels « Klemmen en lijmen « Houtbewerkers « Baptist.nl

Als ik het goed begrijp, kan ik prima uit de voeten met de Veritas zaag die ik aanhaal, of is er in dit budget een andere zaag welke ik als allrounder kan gebruiken?

Een futselplank moet ik zeker nog maken, dat filmpje van Paul Sellers zal ik eens opzoeken. Zag er wel eentje van Rex Kruger volgens mij, die had echt een super simpel ontwerp.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Als ik het goed begrijp, kan ik prima uit de voeten met de Veritas zaag die ik aanhaal, of is er in dit budget een andere zaag welke ik als allrounder kan gebruiken?

De Veritas afkortzaag die je aanhaalt is de goedkoopste zaag die goed en precies zaagt wanneer ze uit de doos komt. Dus zonder eraan te werken.

En is Inderdaad zeker geen budget zaag, maar kwaliteitsgereedschap, een A-merk gereedschap, met een comfortabel , goed geplaatst handvat. Is in een perfecte balans. Je moet wel 1 ding doen: met een juiste schroevendraaier de schroef voor het handvat proberen aan te draaien, je zal wel merken of dat kan of dat die nog strak aangespannen is. Zou ik af en toe eens proberen, het eerste jaar.

Over hun keuze van de geometrie van de tanden van hun schulpzagen ben ik zwaar teleurgesteld: die vind ik niet onder de noemer vallen van klaar om te werken recht uit de doos. Veel te traag, te tam.

Nog goedkopere zagen kunnen degelijk zijn, maar je moet ze eerst slijpen, of beter nog, omslijpen (andere vertanding geven)en de zetting aanpassen.

PS een futselplank heb je niet nodig om een zwaluwstaart te maken
succes,

Groeten
Ornament
www.beeldhouwen.net
 
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Thanks voor de reactie, dan ga ik voor de Veritas welke ik aangehaald had.
De futselplank is wel een wens vooral omdat ik geen held ben met haaks zagen en het is een mooi oefenprojectje.

Het opnieuw slijpen van een zaag, ga ik me nog niet aan wagen. Dat is iets wat ik zelf nog nooit gedaan heb.
Na het weekend ga ik rustig aan een eerste poging wagen met een zwaluwstaart, ik ben heel benieuwd.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Goedendag Ronald,
Na de nodig ervaring met het maken van zwaluwstaart verbindingen: Als je het goedkoop wilt houden dan zou ik in ieder geval de volgende zaken van je lijstje wegstrepen. Zwaluwstaartmal en aftekenmes. Neem een verstelbare blokhaak. Die kun ook voor andere werkzaamheden gebruiken. Zwaluwstaarten maken is niet de staart perfect tekenen maar na het tekenen netjes zagen en hakken. Neem een stanleymes of een ander overbodig mes en maak dat scherp. Ik neem gewoon zo'n hobby afbreekmes.
Zelf heb ik deze zaag en gelukkig zat in de doos een ripcut ipv een crosscut: Lynx kapzaag 12" 13tpi « Westerse zagen algemeen en speciaal werk « Zagen « Houtbewerkers « Baptist.nl
De zaag heb ik wel direct geslepen want er was wel mee te zagen maar nu zaagt ie nog beter. De eerste keren slijpen is zeer eenvoudig en als je haal iedere keer hetzelfde is kan het niet mis gaan. Vooral de YT van Paul Sellers goed bekijken.
Dus met de Narex bijtels, een potlood, (een scherp mes,) een verstelbare blokhaak en 1 zaag moet je perfect resultaat kunnen krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
mischien nog een tip om goed je zwaluwstaarten af te tekenen,ik heb van wat resthout een haakse blok gemaakt met een plankje aan de zijkanten.als je nu je staarten gezaagd hebt leg je de plankjes tegen de zijkanten en zet je vast in de bankschroef.dan teken je de nesten af met een afschrijfmes .als zaag heb ik een dozuki en dit gaat perfect.mischien kan iemand dit wat beter uitleggen,wat ik heb op dit moment nog geen werkbank.
 

Bijlagen

  • DSC00255.JPG
    DSC00255.JPG
    178,6 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als je gaat oefenen probeer dan wat anders dan vuren. Splintert snel en dan weet je niet waar aan het ligt. Hout, zaag of kunde. Combinatie is natuurlijk ook mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Top, die video van Paul Sellers ga ik van het weekend even op mijn gemak bekijken.
De uitleg van die man vind ik altijd super duidelijk en hij neemt er ook echt de tijd voor.

Dat hulpje zoals Handtools only aangeeft ziet er inderdaad wel handig uit. Dat is ook makkelijk in de bankschroef te klemmen.
Wat voor hout zouden jullie aanraden?
Zelf woon ik in een uithoek en heb niet echt een houthandel om de hoek die van alles verkoopt.
Dus ik ben afhankelijk van marktplaats en dergelijke, samen met de lokale bouwmarkten waar dan nog wel meranti en soms eiken wordt verkocht.
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
“Toevallig” was ik laatst voor een midweek in de buurt van Zwolle, dus even langs Rick van masave gereden. Van te voren gevraagd of hij wat hout had liggen als oefen materiaal. Hij heeft regelmatig restjes liggen waar je mee aan de slag kan. Neem even contact met hem op. Hij kan het ook makkelijk naar je opsturen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ronald1985

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Top, dan ga ik even contact zoeken met hem.
Wat oefenstukjes zijn wel welkom. Ik heb nog wel wat vuren liggen, maar ander hout is zeker welkom als ik de reacties hierboven lees.

Volgens mij is het lijstje nu aardig compleet, als ik de eerste resultaten heb zal ik ze zeker hier posten.
In elk geval thanks voor alle reacties en het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.