Beetje led tegen de muur gesmeten

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zal het in de kantine zetten want bouwmarktvuren tegen de muur zetten met slagpluggen noemen we geen houtbewerken natuurlijk :ROFLMAO:.

Mijn nieuwe kantoor vordert erg langzaam (maar da's mijn eigen schuld, vooral). Er zou vandaag een de vloer gewerkt worden maar daar kwam een stokje voor, dus daarom maar de ledstrips tegen de muur gemaakt. Er komt nog een afwerk-koofje tegenaan van 'mooi' hout, maar dat moet ik nog halen.

https://tweakers.net/i/8MBjt_ee4SziyzKGVD3eGtgtkSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUncyAp6qMSr4TQM9nPPZsjy.jpg?f=fotoalbum_large

Een dimbare led-driver tegen de muur met daaraan 2 x 6 meter ledstrip (eentje linksom, eentje rechtsom). De keuze balken was eenvoudig, ze hebben dezelfde dikte/hoogte als de led-driver zelf. Ik gebruik geen apps of wifi/bt, gewoon een dimmer in de muur:

https://tweakers.net/i/rV0eIC5KD41k-_g4Wcp0jP3WJZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDEFsMQezNIH69hmDwBUGbfd.jpg?f=fotoalbum_large

De strips geven minder fel licht dat ik gedacht had, maar zwaardere strips waren niet mogelijk op zo'n relatief 'lichte' driver zonder naar een trafo te gaan.

https://tweakers.net/i/WhL4KnilaMQIwUS1G5Z3yBE3x_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l40kub7shaRfkqaOSWsVixgO.jpg?f=fotoalbum_large
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Als je veel licht wilt moet je haast wel naar een 48volt LED strip.
Nu heb je weer een reden voor een leuk projectje voor staande lampen. 😄
 

MarcoB2022

Actieve deelnemer
30 mrt 2022
231
18
Breda
Tja, er komt ook nog verlichting op het bureau dus te weinig zal het niet zijn, maar ik had de strips graag op 60% sterkte gedraaid ivm levensduur.
Verlichting kan ik leveren met soms wel 15.4 W p/m. Dat is of je een bouwlamp aan zet. Maar 7.2 W p/m is al heel wat. Dan kan er bij ons op 1 trafo/ontvanger 8mtr makkelijk.
En de warmtetint is ook volledig traploos instelbaar naar eigen smaak.

gr marco
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
48v was ook gewoon beschikbaar waar ik heb besteld, maar dan moest ik naar een enorme transformer overstappen die ik niet gemakkelijk weg kon werken in de setup die ik wilde. De driver die ik nu heb heeft dezelfde dimensies als een standaard bouwmarkt-balk, dus zoals je ziet past hij daar elegant tussen en werkt de houten koof het straks netjes weg. Een grote(re) voeding had ik een aparte behuizing voor moeten maken en dan is de mooie strakke lijn weg.
 

MarcoB2022

Actieve deelnemer
30 mrt 2022
231
18
Breda
48v was ook gewoon beschikbaar waar ik heb besteld, maar dan moest ik naar een enorme transformer overstappen die ik niet gemakkelijk weg kon werken in de setup die ik wilde. De driver die ik nu heb heeft dezelfde dimensies als een standaard bouwmarkt-balk, dus zoals je ziet past hij daar elegant tussen en werkt de houten koof het straks netjes weg. Een grote(re) voeding had ik een aparte behuizing voor moeten maken en dan is de mooie strakke lijn weg.
zeker, ziet er erg goed uit. "Normale" trafos bij ons van 60W 12V zijn al snel 44mm breed en 16mm dik. Daar kom je niet altijd mee uit.
gr marco
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, dit verhaal heeft nog een heel vervolg gekregen. De originele installatie was van kwaliteit LMV, ofwel likmevestje. Trafo was ok maar de verbindingen tussen de strips bleven steeds uitvallen en verbranden (door het slechte contact). Na veel cijfers tussn de 4 en de 7 is de hele boel retour verkoper gegaan en heb ik bij een andere partij een betere installatie kunnen krijgen. Niet alleen is het trafo zwaarder, de strips hoeven niet geknipt te worden om de hoek om te gaan dankzij speciale schuine profielen.

Dat betekent dat ik dus eindelijk kan gaan afwerken!

photo_2024-02-03_11-28-58.jpg
photo_2024-02-03_11-28-54.jpg

De koofjes zijn van Iroko. Ik verzaag 30mm Iroko planken op mijn lieve zaag:

1706956184682.png

en verlijm ze (Woodmax D4 power) onder 90 graden. De lange zijdes hebben een kleine overhang bovenop (ze blijven dus uit zichzelf in de balken hangen en steken dus ook iets door (de ledstrips zijn minder breed dan het vuren waar ze op gemonteerd zitten). Bovenstaande zaagklus worden de korte koofjes.

En dat gaat dan zo:


en vervolgens nog even door de vlakbank uiteraard.

1706956330170.jpeg

1706956338792.jpeg

zodat je mooie strips krijgt van 10mm dik. Ja, dat is dun, maar ze worden zoals vermeld onder een hoek verlijmd, dit maakt ze al stukken stijver, en daarna tegen een balk gemonteerd. Ze dienen alleen als afwerking en er komt verder niets aan te hangen, maar moeten er ook weer af kunnen voor eventueel onderhoud/vervanging van de verlichting of de blinden. Die laatste heb ik in de koof verwerkt door de vuren balken uit te hollen (wederom met de lintzaag) zodat een koof in de koof ontstond. Eigenlijk was het de bedoeling dat hij in opgetrokken staat er helemaal in valt, maar dat is niet helemaal gelukt. Wellicht kan ik nog wat overtollige blinden uit het gordijn verwijderen zodat het pakket wat compacter word.

Last but not least, de plastic verstelpook voor die blinden hangt voor het raam, en dat is lastig. Dit gaat er dus af (omdraaien van het gordijn is bij dit model geen optie) en daarvoor maak ik een verwijderbaar model aangezien ze toch weinig versteld hoeven worden.

De rest van de updates over dit kantoor plaats ik wel in het topic dat ik ga maken voor de bouw van het twee-persoons bureau in deze ruimte.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink, geert en jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.