beetje advies nodig

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Op het moment heb ik een prachtige kopshouten snijplank binnen van de materialen Amerikaanse noten, steenbeuk en Padoek.
Toen ik de snijplank binnenkreeg was deze helemaal glad maar na het erop werken en afvegen met een goed uitgewrongen schone doek en het droog geveegd te hebben met een handdoek merk ik sinds gisteren avond dat de vezels omhoog zijn komen te staan.
Je ziet ook als je goed kijkt de vezels volgens mij rechtop staan.

Doe ik iets verkeerd?
is de kopshouten snijplank niet genoeg verzadigd met olie?
zit er niet genoeg wax op?

De achterkant van de snijplank op voetjes is nog wel helemaal glad, hier had ik natuurlijk ook niet aan gekomen met een doek.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Volledig normale reactie. Zoals je zelf al zegt, de vezels gaan omhoog staan. Even een schuurpapiertje erover, en je kan weer verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
het omhoog staan van de vezels is niet op te lossen met olie of wax?
neen
het omhoog komen van de vezels is een reactie op het vocht dat er in eender welke vorm op komt
als ik jouw vraag goed gelezen heb, dan besluit ik dat die plank hoogstens 1 keer gevlakt of opgeschuurd heb
de klassieke volgorde is dat je een plank nadien bevochtigt of instrijkt, én opnieuw opschuurt, waarna je de behandeling verder zet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.