beeldhouwen op de draaibank

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
"De visserman".
Eerst het lichaam gedraaid. Naar boven toelopend. Vervolgens de voor- en achterzijde excentrisch gedraaid en in vorm gebracht. De rest is bolletje en dophoedje. Twee handjes en een touwtje.
Hout: Gouden regen - suiker esdoorn en ebbenhout. Afm: 19 bij 8 cm.
Beeldhouwen op de draaibank gaat dus ook.
Is momenteel een expositie stuk in Lemmer.
Lijkt het wat?
vr.gr. Jan Pranger.
 

Bijlagen

  • luchtballon 001.jpg
    luchtballon 001.jpg
    29,6 KB · Weergaven: 187
  • luchtballon 004.jpg
    luchtballon 004.jpg
    26,9 KB · Weergaven: 187
  • luchtballon 005.jpg
    luchtballon 005.jpg
    28,4 KB · Weergaven: 186

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dit is niet een van mijn favoriete JanPranger-werken. Is mis hier toch echt de spannende en gewaagde vormen die redelijk kenmerkend zijn voor je werk (zonder je in een hokje te willen drukken natuurlijk he)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Rick/Henk. Bij een stilistische weergave raak je misschien wel meer weg bij de werkelijkheid. Je geeft een figuur weer en zijn hoofd werkzaamheid: de dokwerker is een robuuste man, waarvoor een bouwvakker model heeft gestaan. Dick Bruna abstaheert (vereenvoudigt) dieren, dingen en mensen tot nog eenvoudiger proporties, die niets meer te maken hebben met de natuurlijke vormen. En toch zeg je knap om het zo weer te geven. Dit zie je ook bij Björn Köhler (www.bjoern-koehler.de) met zijn kerstfiguren als een moderne stilistische weergave van het houtdraai- en houtsnijwerk uit het Erzgebirge in Duitsland. Om iets te verbeelden moet je soms de werkelijkheid loslaten.
Niet dat ik aan die hoogverheven eisen voldoe of me in hun schaduw wil plaatsen, maar meer als verduidelijking van mijn gedachten achter de draaibank, die soms bij de derde poging doet wat ik voor ogen had.
Maar ik blijf het wel proberen en vind jullie reactie belangrijk, want het scherpt mij als ik weer eens een idee heb.
Houtbewerken is een constante weg naar mooie dingen. Meters maken. Je eigen ontwikkeling bepaalt je vooruitgang, die je soms ziet wanneer je terugkijkt en met een glimlach constateert dat je met plezier steeds mooiere dingen maakt.
Dat is het houtbewerken, dat ik meer en meer constateer op dit Forum.
Met vriendelijke groet,
Jan Pranger.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Jan, ik denk dat als je het object van uit een lager camerastandpunt fotografeert de vorm beter tot zijn recht komt. Vooral de middelste foto, het zijaanzicht.
Mooi hout, ik ben gek op Goudenregen, dat komt waarschijnlijk doordat ik vroeger in de Goudenregenstraat heb gewoond...

Succes, Peter
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bedankt voor de opmerkingen Peter. Ik heb geprobeerd om in de spannende gebogen houding aan te geven hoezeer de noeste arbeid zijn lichaam heeft gevormd/vervormd. Daarom deze drie foto's. De visserman haalt hier zijn net/vislijn in. Met andere attributen en b.v. witte muts zou het een vrouw kunnen zijn.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.