In de afgelopen twee weken zijn mijn vrouw en ik naar Engeland geweest voor een bezoek aan twee permanente beeldhouwwerk tentoonstellingen: Henry Moore Studio en Sculpture Garden in Perry Green (boven Londen, bij Stansted) en Barbara Hepworth Museum en Sculpture Garden in St Ives, Cornwall. Beide Engelse kunstenaars waren bekenden/vrienden en zijn begonnen voor WOII en inmiddels overleden. De tentoonstellingen zijn een soort van nalatenschap, door henzelf in het leven geroepen.
Ik vond het zeer indrukwekkend en inspirerend.
Over Henry Moore leerde ik dat hij vooral vanuit zeer kleine modellen (zelf gebeeldhouwd of gevonden) zeer grote (mens)figuren maakte, en van Barbara Hepworth dat zij met name door landschap en natuur werd geinspireerd. De beelden worden uiteindelijke meer abstract dan figuurlijk maar je zou deze achtergrond erin kunnen herkennen. Beide kunstenaars werkten graag (zo zegt men) direct in het materiaal in plaats van modellen uit te laten werken door medewerkers. Hoewel de buitenbeelden vaak in brons in steen zijn uitgevoerd zijn er (vaak) ook houten versies of voorbeelden gemaakt, vandaar dat ik dit forum wel een plaats vond om dit te laten zien.
Groeten, Hans
Hieronder enkele foto's om een idee te geven.
++++Henry Moore++++

++++Barbara Hepworth++++

Ik vond het zeer indrukwekkend en inspirerend.
Over Henry Moore leerde ik dat hij vooral vanuit zeer kleine modellen (zelf gebeeldhouwd of gevonden) zeer grote (mens)figuren maakte, en van Barbara Hepworth dat zij met name door landschap en natuur werd geinspireerd. De beelden worden uiteindelijke meer abstract dan figuurlijk maar je zou deze achtergrond erin kunnen herkennen. Beide kunstenaars werkten graag (zo zegt men) direct in het materiaal in plaats van modellen uit te laten werken door medewerkers. Hoewel de buitenbeelden vaak in brons in steen zijn uitgevoerd zijn er (vaak) ook houten versies of voorbeelden gemaakt, vandaar dat ik dit forum wel een plaats vond om dit te laten zien.
Groeten, Hans
Hieronder enkele foto's om een idee te geven.
++++Henry Moore++++

++++Barbara Hepworth++++