Bedstee van MDF (voor kinderkamer)

WR1944

Oud hout
Je kan de krachten, die op de diverse onderdelen komen, redelijk benaderen. Als je weet wat er aan gewicht op de tafel komt te rusten kan je het moment bepalen in de ondersteuning van de tafel. Je moet wel een veiligheids marge aanhouden. In de staalconstructietechniek wordt een marge van 3 tot 4 aangehouden (voor bepaalde toepassingen komen hogere marges voor). Stel je maar voor wat er aan krachten wordt los gelaten als iemand op het puntje van de tafel gaat zitten. En zeker als er kinderen in het spel zijn.
Het kritische punt is de buiging van de horizontale steunconstructie. Die kan je beter van een metalen profiel maken (staal of aluminium) om de afmetingen beperkt te houden.
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Bedankt voor het advies.
Ik ga binnenkort een "Proof of Concept" maken en zal hierover, als het levensvatbaar is een nieuw topic openen.

De bedoeling is dat het een veilig meubel wordt waarbij de boel niet in elkaar stort als er een volwassen kerel met z'n kont van 90 kg op een hoek gaat zitten.

Maar uiteindelijk zal er gewoon aan gegeten worden en zal de tafel zelf uit relatief licht materiaal opgebouwd worden. (sandwich van 2x4mm MDF platen met hiertusssen een soort van honingraat structuur).

Voor de draagbalken ga ik er voorlopig van uit staal te gebruiken omdat deze een hogere elasticiteit zou hebben dan aluminium. Maar mijn uitprobeersels zullen daar meer uitsluitsel over gaan geven.

Als iemand zich geroepen voelt om een berekening los te laten op het geheel, be my guest.
Zelf zal ik waarschijnlijk gewoon kijken hoever ik kan gaan door het hangen van gewichten aan een testopstelling :).

Greetz,
Ben
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Westlander zei:
De bedoeling is dat het een veilig meubel wordt waarbij de boel niet in elkaar stort als er een volwassen kerel met z'n kont van 90 kg op een hoek gaat zitten.
Dat is nog een relatief rustig scenario. Wat dacht je van een volwassen kerel van 90 kg die ietwat geïrriteerd op de rand van de tafel gaat zitten? Nooit vrienden op bezoek die iets meer wegen dan 90 kg, zoals mijn oom van 135 kg? Situatie uitgesloten dat zoonlief van 85 kg zijn vriendin van 60 kg een wat wilde knuffel geeft terwijl ze op tafel zit? Twee zakken kattegrid van elk 25 kg die met een klap op tafel komen omdat ze toch net iets minder makkelijk te houden waren dan je dacht? Met 90 kg op de hoek van de tafel gaan zitten terwijl er al een kratje bier op staat?

Ik zou van een belasting van ~400kg op de maximale lengte uitgaan. Da's een gewicht van 100kg met een veiligheidsmarge van een factor 4 voor dynamische effecten.

Een simpele aanpassing die toch luchtig blijft tonen: monteer een balk onder het blad zodat je een T-profiel krijgt. Als je het even uitkient kan je dat zo doen dat je de balk niet ziet als je staat of zit. Als je die balk in de lengte taps laat toelopen kan je ook de druk beter op de verticale kolom overbrengen zodat je minder risico loopt dat je blad op de overgang naar de kolom afknapt.

Arthur
 

Westlander

Nieuw lid
7 mei 2010
10
0
Hi Arthur,

Ik snap wat je bedoelt te zeggen en ik zal er zo veel mogelijk rekening mee houden.
Maar ik betwijfel of een normale "huis tuin en keuken"-tafel deze scenario's ook aan kan.

Ik ben in de mogelijkheid om de voorgestelde balk dwars door de (gipsblokken) kolom heen te laten steken. Deze is namelijk een ombouw van een stalen kolom die veel kleiner van omvang is. E.e.a. moet ik nog even bekijken. De gipsblokken kolom zal geen dragende functie gaan hebben, daar is deze niet voor geschikt. Zoals al beschreven, worden de krachten op een andere manier afgevoerd.

Verder zal ik een nieuwe topic openen op het ogenblik dat ik begin (of geëindigd ben ;-)).
Tuurlijk zijn goede adviezen welkom :).

Greetz
 

WR1944

Oud hout
Als de stalen kolom een dragend deel van een constructie is mag je geen krachten of momenten loslaten op die kolom tenzij die beperkt van grootte zijn en in de lengterichting van die kolom. Als je de tafelondersteuning verwerkt in de gipsblokken, zodanig dat ze de kolom niet raken of er kracht op uit oefenen, is het geen probleem. Dan hangt het van de sterkte van de gipsblokken af of het werkt. Gipsblokken zijn niet erg sterk, ze kunnen wat druk opnemen maar alle andere krachten er op leiden al gauw tot problemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.