Dag Jaap, ik deel je mening dat goed gereedschap een hogere aankoopprijs waard is. Dat heb ik ook in mijn vorige post gesteld. Bij de vergelijking LN en Vertias blijft mijn vgl idd het prijskaartje, omdat beide merken in mijn ogen gelijk zijn qua afwerking en resultaat. En dat laatste is voor mij de enige echte vergelijkingsbasis: wat bereik je ermee. En dat bekijk ik los van de bouw van het stuk gereedschap. Ik kan het evengoed hebben over het verschil tussen pakweg een festool schroefmachine en een blauwe bosch (ze schroeven allebei zowat elke schroef in gelijk welk gat en dat doen ze allebei vlot).
Bereik je met een no 4 van LN, Veritas, Holtey, ... hetzelfde eindresultaat? Ja. (hiermee bedoel ik, voor wat het dienen moet. Nogal een gevoelig punt, afwerking

) Ze schaven
in mijn ogen allemaal prachtig, ALS je ze correct gebruikt.
Maar even goed heb je aan de andere kant van het spectrum mensen van Caspar en Steven Gauwberg, die even goede resultaten halen met een resp. Anant schaafje en een stanleyschaaf van de rommelmarkt. En laat ik nu eerlijk zijn, ze halen daarmee veel betere resultaten als ik met mijn veritas-schaafje. Dus dat is dan de man achter het gereedschap ( het belangrijkste stuk gereedschap eigenlijk).
Voor alle duidelijkheid: ik respecteer ieders keuze wat gereedschap betreft. Maar ik verwacht ook van jou, dat je je inleeft in mensen die niet het budget hebben/ willen vrijmaken voor het product aan de top van de prijsklasse (en hopelijk ook kwaliteitsranking). Want er bestaan wel degelijk opties die evengoed werken, voor heel wat minder. En ik wil hierbij geenszins een pleidooi voeren voor goedkopere gereedschappen, ik ben voor KWALITEIT. Maar ik stel voor mezelf ook erg kritische vragen. Dat moet ook in deze tijd denk ik. Bij elk stuk geeedschap dat ik wil aankomen stel ik mij een paar vragen: heb ik dat écht nodig of kan ik mits een paar aanpassingen voor met wat ik heb? Is het stuk gereedschap dat ik wil aankopen zijn prijs of meerprijs écht waard?
En ja, dan stel ik mij toch de vraag (terecht denk ik), waar zit dan toch het grote verschil (ja, in prijs, aangezien dat 1 van de enige vlot te vergelijken punten is. Het gaat hier niet over het prijsverschil tussen LN en Stanley)?
Ik heb dan de "vergelijking" geopperd tussen een no4 van LN en Veritas, omdat deze beide claimen beter dan de massa-productie te zijn, wat recht uit de doos ook wel klopt denk ik/ hoop ik. Het leek mij een goed startpunt. Ik heb idd geen idee van de oplages (wat idd mee de prijs bepaalt) van beide firma's, maar ze leken mij gelijklopend/ gelijkwaardig. Of is dat niet wat jij bedoelt met productaanbod?
NU IS MISSCHIEN DE SCHAAF ALS VERGELIJKINGSPUNT VERKEERD GEKOZEN. Schaven zijn technisch moeilijke producten. Misschien is het beter om te vergelijken met pakweg de 'ordinaire' steekbeitel. Bij dit eenvoudig stuk gereedschap (het is en blijft tenslotte een stuk rechthoekig metaal met aan de ene kant een handvat en aan de andere een scherpe rand), kan je denk ik, makkelijker vergelijken tussen de verschillende fabricanten. En ook daar zie je enorme prijsverschillen tussen dingen die exact hetzelfde eindresultaat opleveren bij dezelfde gebruiker (op voorwaarde dat ze uiteraard hetzelfde geslepen/gewet zijn, etc). Daar zit het hem vnl in een verschil in staalkwaliteit. Maar daarbij kan je nog meer de vraag gaan stellen: is het écht nodig om een PM-V11 beitel van Veritas te kopen ipv zo'n beiteltjes van een paar euro die gebruikt worden door Paul Sellers? Ja je moet ze meer slijpen, maar is slijpen geen basisvaardigheid van een goed ambachtsman?
En wat het ambachtelijk karakter betreft, ja wij zijn een groep van ambachtelijk bezielde (?) mensen. In mijn ogen zijn we eerder een groep mensen die kwaliteit voorop stellen, en zich idd afzetten tegen de hersenloze massaproducten. En ik hoop daarbij dat elk lid van dit forum ook het ecologische aspect steeds in het achterhoofd houdt. Maar net die eis voor kwaliteit is wat zo interessant is. Dan kom ik automatisch bij de vraag, wat is kwaliteit en overdrijven we er van onze kant uit niet wat mee soms? Vanuit mijn beroep als ontwerper, zoek ik steeds naar de essentie van elk vraagstuk, zo ook hier.
MAAR ik ben wel van mening dat je daarbij goed in het oog moet blijven wat het eindresultaat is, wat je wil bereiken. En dat is denk ik toch nog steeds een prachtig werkstuk dat meerdere generaties kan meegaan? En niet met welk stuk gereedschap je dat resultaat bereikt. Als 2 of meerdere gelijkaardige stukken gereedschap hetzelfde eindresultaat opleveren bij de meerderheid van de gebruikers en evenlang meegaan, dan is de firma die dit product (ambachtelijk geproduceerd of niet) voor de "laagste" prijs kan aanbieden, de firma met de gunstigste prijs-kwaliteitsverhouding.
Ik laat hierbij volledig buiten beschouwing: mooiheid van het gereedschap, detailleringen in afwerking die erg strikt beschouwd niet écht noodzakelijk zijn, ... omdat deze factoren het eindresultaat niet beïnvloeden En ik snap heel goed dat het aankopen van een degelijk product, gemaakt door een firma die (hopelijk) er hetzelfde over denkt als wij, meer voldoening kan geven op een meer gevoelsmatig vlak, dan de zoveelste chinese knock-off. Ik snap volledig dat Rick bvb na heel lang twijfelen uiteindelijk zijn setje LN beitels heeft gekocht en daar zo blij als een kind mee is. Ik twijfel er niet aan dat hij hiermee de extra motivatie krijgt om NOG betere werkstukken te maken.
Enfin volgens mij is dit een TE moeilijk onderwerp om in 1 verhandeling samen te vatten (kodama slaagt er ook niet in om in 1 pagina een eenduidig verhaal neer te pennen over het slijpen van schaafbeitels met een watersteen

) , waar nooit een eenduidig antwoord op gevonden kan worden. Wij zijn met zoveel mensen op deze te krappe planeet, dat er nooit een universele consensus gevonden kan en zal worden. Wat niet wegneemt dat je hierover moet kunnen discussiëren.
Ik denk ook, dat VOOR we hier dieper/verder op in gaan , we eerst een lijst moeten hebben van
essentiële vergelijkingspunten. Ik denk bvb aan:
- eindresultaat van de bewerking (staat v/h het bewerkte stuk hout, ...)
- graad van afwerking
- functie(s)
- prijs
ps: verdomme jaap, nu heb je me weer een veel te lang antwoord laten typen!