Bed voor onszelf

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
We krijgen loge's en we hadden geen logeerbed. Hier bij een winkel een nieuwe matras gekocht, de teakbalken aangeschaft en de nodige rubberwoodpanelen gezaagd. De panelen in de grondverf en aan de buitenzijde zwart geschilderd en gisteren, als vervanger van de ochtendgymnastiek met de schaaf de 3 teakbalken wat strakker gemaakt. De grote schaaf met de zijaanslag kwam hier prima van pas. Grote krullen en mooi haaks op de zijkanten. De balken waren door de verkoper al een keer door de vlakbank geweest (alleen de brede vlakken) en dan is het verbazingwekkend hoe (relatief) snel je dan met de handschaven een mooie strakke balk hebt. Denk nog regelmatig over de posting na of handgereedschap nog wel van deze tijd was (of zo iets) en elke keer denk ik weer dat het zonder gewoon niet kan. Zo'n handschaaf is een prachtig stuk gereedschap (meestal) om mooie strakke oppervlaktes te maken, kanten te breken, het laatste stukje om iets mooi passend te maken.
Maar ik dwaal af, gisteren geschaafd en het teak op de panelen bevestigd, gewoon met schroeven. Vanmiddag de boel naar de slaapkamer gebracht, oude bed verhuisd naar de logeerkamer en het nieuwe in elkaar geschroeft; gewoon met hoekijzertjes aan de binnenkant de panelen aan elkaar bevestigd. 1 paneel loopt in de lengte door het midden en samen met de zijkanten dragen ze de latten voor de bodem. Het teak in de olie gezet, ik had een blikje topolie meegenomen van Osmo, dat is o.a. voor werkbladen. Er is ook teakolie en ik zou het verschil tussen teakolie en andere oliën zo niet weten. Dit teak is van zichzelf ongelofelijk vet, als je zo aan het werk bent, krijg je er zachte handen van. Als de olie zo hard is, dan kan de matras er op, dat moet ook, want het is hier bedtijd!

jaap





Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Wow, dat ziet er super uit Jaap.
De simpele rechthoekige vorm is nog altijd het beste.
Ik hou niet zo erg van allerlei tierelantijnen die je soms ziet.
Erg mooi, dat zal lekker slapen.
Ad
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zie ik daar nou de Low-angle jointer plane van Veritas met fence? Daar zit ik ook al een tijdje op te kwijlen. Is het gebruik van die fence een beetje hanteerbaar?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dat ziet er sterk uit Jaap. Bouwvakkerbestendig. Ook een strak ontwerp: simpel en toch eenvoudig :) . Lijkt me ideaal zo'n vierkant bed: dan kan ik 's-nachts ook dwarsliggen.
Groeten daar,
Jan Pranger.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Dat bed ziet er prima uit jaap. Wij gaan van het voorjaar verhuizen en ik wil dan ook een bed gaan maken en ik denk dat ik deze in gedachte hou daarbij ;)
Wat ik me nog wel afvraag; bij die foto met de kappex heb je een festool systainer aan het uiteinde van de plank eronder gelegt ter ondersteuning. Is deze nou precies even hoog als de "tafel" van de afkortzaag of lijkt dat alleen maar zo?
mvg
Jan
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat is nou net 1 van de dingen waar Festool absoluut goed is, het doordenken in het ontwerpen.

Hubert heeft daar wel een beetje een punt wat betreft je lattenbodem Jaap. Gemaakt naar het voorgaande bed of naar eigen inzicht?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.