Bed van Amerikaans esdoorn

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Mooi geworden Fons !

Wat mij - gevoelsmatig - spannend lijkt, is het feit dat je de middelste balk laat rusten op twee houten balkjes die op hun beurt weer aan de onderzijde van het hoofd- en voeteneind zitten.
Heb je niet overwogen om bijv. in het midden van deze balk een poot extra op te nemen ?
 
A

Athanor

Guest
Hoi Ekko,

Valt volgens mij wel mee, de balk is in ieder geval oversized.... Effe rekenen: 2 mensen, samen ongeveer 160 kg. Bij normaal gebruik is het gewicht per lattenbodem verdeeld over twee draaglatten en er komt dan ongeveer 80kg op de middelste balk. Maar goed, uitgaande van de maximale belasting op de middelste balk kom ik op 160:2=80kg per latje. Daarin zitten 3 schroeven, dus dat is 80:3=26,7 kg per schroef en dat is dan grotendeels afschuifkracht. Laten we dit maar eens als een pilottest zien voor deze constructie, als het misgaat kom ik met een uitgebreide reportage met foto's in kleur van de schade;);) Voordeel is nu dat de stofzuiger er met grote zwaaien onderdoor kan worden geslingerd!!

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig klassiek bed Fons! Ons eerste bed had ook een vrijdragende middelbalk, maar die was een stuk lichter. Daar heb ik een stuk hout ondergezet voor ondersteuning want het zakte toch wel door en dan rol je naar elkaar toe. Dat is in het begin wel leuk.... ;). Het bed wat we nu hebben is rondom dicht en de middensteun draagt van de vloer naar de latten over de volle lengte mbv een verlijmd paneel. Het kan wel wat hebben nu!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.