A
Athanor
Guest
De vakantie is zo'n beetje voorbij dus werd het tijd om wat aan die lange To-Do list te doen (@Jaap
). Dit is een van de projecten die ik wil maken uit de kuub Hard Maple die ik vorig jaar bij Hayo van de Akkrumer houthandel heb gekocht. Ik had de kantplanken een tijd geleden al eens samengesteld en pootjes gezaagd uit een dikker stuk esdoorn. Het bed wordt zodanig geconstrueerd dat het demontabel is. Daarom heb ik gekozen om de planken tussen de poten te bevestigen, waarbij deze aan het kop en eindschot worden verlijmd. De zijschotten wil ik dan met domino's en draadeinden er tussen monteren.
Ik heb besloten het geheel functioneel en zo simpel mogelijk te maken, dus mezelf niet belasten met de taak een designhoogstandje te maken
. De randen van de bedschotten en de poten ga ik met de frees licht afronden.
Dit zijn de bedschotten die ik met de Domino al heb voorbereid.

Vervolgens de poten voorzien van corresponderende gaten voor de domino's

Dit is een van de gedachtensprongen geweest voor het demontabele deel van de de zijkanten. Ik ben echter van het idee van de rampamoeren afgestapt en heb gekozen om draadeinden direct in het hout te schroeven. Met een boutje M6 heb ik de draad al in de gaten getapt. Dat gaf een veel strakkere sluiting dan het gat dat ik met een tapeind heb voorbewerkt. Alleen de boutjes werden heet, dat wil je niet weten..... Ik moest ze met een tang vasthouden
.

De gaten in de zijschotten voor het draadeind heb ik met een hulpstuk geboord.

Vervolgens moest er nog een uitsparing in de zijpanelen komen om de moeren op de draadeinden te kunnen bevestigen en aandraaien. Dat heb ik met de Festool Domino kunnen doen, wel even spannend omdat je dan op de diepte instelling moet vertrouwen anders ga je dwars door het paneel..... (die instelling is bij het maken van de gaten verschoven tijdens het wisselen van het freesje
) van deze handeling plaats daar straks een filmpje, dat moet ik nog even op Youtube zetten.
Wordt vervolgd,
Fons
Het filmpje is inmiddels te zien:
Ik heb besloten het geheel functioneel en zo simpel mogelijk te maken, dus mezelf niet belasten met de taak een designhoogstandje te maken
Dit zijn de bedschotten die ik met de Domino al heb voorbereid.

Vervolgens de poten voorzien van corresponderende gaten voor de domino's

Dit is een van de gedachtensprongen geweest voor het demontabele deel van de de zijkanten. Ik ben echter van het idee van de rampamoeren afgestapt en heb gekozen om draadeinden direct in het hout te schroeven. Met een boutje M6 heb ik de draad al in de gaten getapt. Dat gaf een veel strakkere sluiting dan het gat dat ik met een tapeind heb voorbewerkt. Alleen de boutjes werden heet, dat wil je niet weten..... Ik moest ze met een tang vasthouden

De gaten in de zijschotten voor het draadeind heb ik met een hulpstuk geboord.

Vervolgens moest er nog een uitsparing in de zijpanelen komen om de moeren op de draadeinden te kunnen bevestigen en aandraaien. Dat heb ik met de Festool Domino kunnen doen, wel even spannend omdat je dan op de diepte instelling moet vertrouwen anders ga je dwars door het paneel..... (die instelling is bij het maken van de gaten verschoven tijdens het wisselen van het freesje
Wordt vervolgd,
Fons
Het filmpje is inmiddels te zien:
Laatst bewerkt: