Bed gemaakt

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hoi, even laatste project laten zien.

Vanalles geleerd bij dit project, vanalles ook mis gegaan, maar aangezien ik het een en ander voor de eerste keer gedaan heb ben ik redelijk tevreden met het eind resultaat.

Eerst klein schetsje gemaakt wat de basis vormde van het idee:

tZNpi0m.jpg


Hout gehaald, staanders Mahonie, rest Amerikaans essen:

XBSUqoO.jpg


Na de schaafbank

gEiiyyu.jpg


Begonnen:
WIMPPc1.jpg


Hierna bij de staanders voor het eerst de langgatboor gebruikt van mijn oude scheppach hm1....even wennen, tis geen 100% secuur ding, maar tja, ik heb hem en hij ging er goed doorheen na wat instellen en schroefjes aandraaien.

6CO9Ogn.jpg


Wat test werk, heb het erg vaak uit elkaar moeten halen:

J9rtyFZ.jpg


De kelder was dan ook net groot genoeg om het op te zetten...Hier was ik nog van plan om de uiteinden zo te maken als onderstaand, maar toen dacht ik, laat ik mijn schenen dit niet aan doen...

C1dh0OV.jpg


Dan zgn dryfit...voor het lijmen van kopse kant van het bed..
QNUOgYv.jpg


Hierna is dit gedeelte aan elkaar gelijmd, met lamellos tussen de planken...

Erna geschuurd:
MDKUbTH.jpg


Uit eindelijke met Boiled Linseed Oil afgewerkt.

BrKvYl6.jpg

YEUIaoh.jpg

gGjBEOe.jpg

c7FPPAz.jpg

9o8eRbO.jpg


Binnenkant zijn vuren latten erop gelijmd, verder geen schroeven of nagels gebruikt in dit project, en het is weer uit elkaar te halen bij verhuizing. Afgezien van wat stukjes die niet honderd procent zijn erg tevreden. Lattenbodem nog even kijken of k zelf ene maak of ene koop. Dit is 2m bij 1.8m.

Bram
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nee hoor, ik kan de afbeeldingen prima zien. Mooi bed geworden. Maar even om mijn nieuwsgierigheid te stillen: hoe heb je het bord aan het hoofdeinde dan bevestigd aan de langsliggers.?
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Nee hoor, ik kan de afbeeldingen prima zien. Mooi bed geworden. Maar even om mijn nieuwsgierigheid te stillen: hoe heb je het bord aan het hoofdeinde dan bevestigd aan de langsliggers.?

Ik heb er even geen foto van maar de achterkant met dit principe vast gezet:

joint.JPG
Foto van een kruidenrek wat ik begin dit jaar heb gemaakt. Alleen zitten bij het bed de pennen (heet dit zo?), horizontaal. De liggers steken bij het bed erachter namelijk een beetje uit. Op de voorlaatste foto van het bed is deze nog niet geheel erdoor geschoven zie ik net. De lat waar de ligger van lattenbodem ophoudt, zo ver moet ie nog geschoven worden om 2m lengte te hebben, rest komt dus nog verder
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Mooi geworden! Lekker zonder allemaal hoekjes en latjes. Jammer dat het hoofdeind niet net zo stapelt en haakt als de achterkant. Dan had je zonder verdere losse pennen de hele boel kunnen stapelen.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Heel mooi geworden en ben blij dat je de punten van de hoeken kleiner hebt gemaakt, dit maakt het strakker en is beter voor je schenen :) Ik neem aan dat de bedbodem zelfdragend is in het midden?

Vooralsnog heb ik wat vuren latten eropgelegd met in het midden twee steunpilaartjes die net iets korter zijn dan de hooge van de lattenbodem voor een minime doorbuiging. Aangezien we de kamer nog niet in gebruik hebben is het even afwachten hoe het bevalt wanneer we er slapen.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Wat een prachtbed, mooi werk!

Wat aangaat de lattenbodem(s) ik heb van Marktplaats 2 elektrisch verstelbare schotel-bodems gescoord voor weinig. Je ziet er niets van maar het is wel erg comfortabel om zo een ontbijt in bed te eten :) T ligt zo veel lekkerder dan een standaard bodempje, en worden soms voor weinig weggedaan...
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Middenplank maken voor ondersteuning lattenbodem, die weer ondersteunen met balkjes. Lattenbodem kopen bij Ikea, 2 x14 euro, daar kan je het niet voor maken en zijn nog licht ook
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zie het topic nu pas, maar mooi gemaakt! Mooie kleurencombinatie ook.

Ben je niet bang dat de lattenbodem straks te hoog komt te liggen icm de zijkanten? Als ik het zo zie, heb je de vuren latten redelijk hoog gelijmd?
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ik zie het topic nu pas, maar mooi gemaakt! Mooie kleurencombinatie ook.

Ben je niet bang dat de lattenbodem straks te hoog komt te liggen icm de zijkanten? Als ik het zo zie, heb je de vuren latten redelijk hoog gelijmd?

De lattenbodem ligt er ondertussen in, deze liggen op 5cm diepte ongeveer, ongeveer 2cm latten, dus nog 3cm over, dat was ongeveer zo de bedoeling :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Aha. Dan komt dat wel goed. Op de foto leek denlat waar de lattenbodem op komt wat laag te zitten, maar dat valt mee dus.
Mooi project en design.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.