Basisplaat tbv freestafel voor OFE738 (metabo)

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dat we als houtbewerkers graag alles van hout willen maken begrijp ik, maar voor machinebouw ben ik er klaar mee. En MDF al helemaal niet, dat is veredelt karton. Dan moet je het hele ding wel kurkdroog houden, want al komt er vocht bij wordt het pap.

Aluminium plaat is absoluut vlak. en van voldoende dikte zal het dat blijven. Verder was wat ik heb gebruikt idd. een half-harde legering. Maar al wil je het dan toch goed doen kan je ipv. vliegtuig aluminium beter rvs nemen dat is nog stijver en harder en qua prijs zal het niet veel schelen.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hoi Eric

Ik had het zelfde probleem en als volgt opgelost:ik heb nu een aluminium plaat van 3mm.dik genomen,daarin uiteraart in de midden een gat van 28mm gefreesd .Aan beide zijde van het gat een gat geboord en verzonken wat over een komt met de gaten in de zool waar de kopieerring mee wordt vast gezet :idea: .Twee langere boutjes genomen en de plaat zit `muur`vast op de freeszool ;)

m.v.g. Geurt.


----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als je het echt perfect wil hebben moet je naar een natuursteenhandel gaan, daar kun je meestal granieten bladen krijgen die perfect vlak zijn. Zulke bedrijven hebben ook de mogelijkheden om er de juiste gaten en sleuven in te frezen. De prijs valt hard mee.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Daar heb ik ook aan zitten denken Wilco. Ik heb weleens geinformeerd naar een blad van 80x60 met een gat in het midden en dat zou 400 euro moeten gaan kosten... :eek: Dus misschien heb jij wel een goedkope steenboer in de buurt?
 
A

Athanor

Guest
Ik mocht bij de lokale natuursteenhandel in de afvalcontainer sneupen en meenemen wat ik wou hebben. Heb daar een granietplaat van 50x 50 uitgevist voor het scary-sharp slijpen van mijn beitels. Misschien de moeite waard om een kansje te wagen?? Dan wel even betalen voor het boren van het gat natuurlijk ;)

Fons
 
16 aug 2010
1
0
bij ons op de zaak hebben we al vele jaren een houten bovenfreestafel en die wordt veelvuldiggebruikt . we hadden dus het probleem dat wat je koopt aan machines ,bovenvreestafel wordt genoemd , terwijl de vrees er onder hangt, dus wordt het automatisch een onder frees tafel . en wij hadden een tafel nodig waarop de defrees van boven freesde . dus we hebben de hele machine vast geschroefd aan de tafel en vast geschroefd op maat . en zo staat ie al een jaar of 6 , altijd op dezelfde tafel en altyd op de zelfde maat !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.