bankschroeven

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Verwisselbare bekken je kan er dan ook aluminium bekken in zetten met profiel of van hard houd
Of gewoon nieuwe bekken als de oude teveel voor de kiezen hebben gekregen,
In UK kun je nog nieuwe bekken voor Paramo / Record c.s. bestellen, gehard en met de juiste schroeven. Die kosten €35-50 ex verzenden. Dat is in veel gevallen net zoveel als waarvoor de bankschroeven op MP worden aangeboden. Als je nog een beetje knappe bankschroef hebt dan is dat een optie.
Wat bekken uit aluminium betreft, zeker een overweging, alleen heb ik geen idee waar ik een passend stuk aluminium op de kop kan tikken. Dus als iemand een adres heeft voor een stuk alumiunium van 20x25x1000 dan houdt ik me aanbevolen.

Hardhouten bekken is ook een mogelijkheid, maar je wilt niet dat ze alle olie en smeer opnemen. En dat is sowieso een ding als je hout vastklemt, hoe houd je alles schoon?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dit is de nieuwe aanwinst waarvoor de Paramo No5 moet wijken.
Hemklem met 5" bekken.
Heb hem even uit elkaar gehad, schoongemaakt en toen op de werkbank vast gezet.
Weinig roest kunnen ontdekken.
Heb het idee dat dit de originele kleur is, de onderkant van de basis heeft dezelfde kleur. Heeft iemand hier nog wat kennis die hij / zij kan delen?

De bankschroef is slim ontworpen, zodat je losse onderdelen hebt voor de montage, en je kunt alles ook makkelijk uit elkaar halen voor onderhoud.

Zodra de zolderkamer en dakkapel zijn afgetimmerd ga ik hem nog een keer uit elkaar halen en goed schoonmaken. Dan weet ik ook hoe goed de verf zich heeft gehouden.

hemklem 5inch.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik zweer bij de oude staartbankschroeven. Daar hoef je nooit voorzichtig mee te zijn. Ik heb jaren geleden een Record tijdens smeedwerk stuk geslagen. Dat was een dikke, bijna 25 kg. Het grote voordeel van de staart is dat het van smeedijzer is i.p.v. gietijzer. Alleen dat materiaal is in staat om dagelijks op zijn donder te krijgen zonder het op te geven. En mocht scharnierpen op enig moment versleten raken dan smeed je een nieuwe en daar gaan we weer. IK heb het na al die jaren echter nog niet mee gemaakt en ik spaar mijn bankschroeven niet.
DSCF5166.JPG
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Er liggen weer twee lompe ijzeren jongens te wachten op hernieuwing. Eentje komt van de lokale smid en die heeft geen staart meer maar zit vast aan een H-balk. Kan ook, mooi zo laten. We zullen zien wat er aan scheelt. De ander komt uit de buurt en er moet een hoop "bevestigingsijzer' afgeslepen worden voor ie weer een beetje toonbaar is. We gaan het zien.
DSCF5313.JPG
DSCF5314.JPG
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Deze kon ik niet laten schieten, Hemklem 150.
Zoals al geschreven in een ander topic is moet de veer op de spindel worden vervangen en zitten de schroeven van de bekken helemaal vastgeroest.
Leuke klussen voor komende winter.


40bcba57-70a7-4f02-9472-37031838bd96.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.