bankschroeven

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoewel een bankschroef niet direct voor "woodworking" geschikt is, heb ik er wel veel plezier van. Rechts twee Paramo No4, links een No2. Dan heb ik op mijn gereedschapwagen nog een kleine No1 en op de werkbank een meubelmakersbankschroef met quick release.
Een werkbank is pas compleet als je een bankschroef gemonteerd hebt:)

Een Ridgid of Heuer gaat ook meerdere generaties mee, maar ik vind het opknappen leuk. En het is duurzaam omdat de kwaliteit zo goed is, dat ze vrijwel onverslijtbaar zijn.


Paramo 2 en 4.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Opknappen is zeker leuk om te doen, geeft meer voldoening dan nieuw kopen is mijn mening
De voldoening komt deels ook door het feit dat je handiger wordt in zaken uit elkaar halen en het daarna weer goed in elkaar te krijgen.
Maar je snapt ook beter waar en waarom zaken kapot gaan. Zo zou ik nu niet meteen een zware bankschroef met quick release overnemen omdat daar meer onderdelen in zitten die kunnen en deels sneller slijten en dan vervangen moeten worden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik heb ook ooit eens een oude Paramo 2 bankschroef gekregen. Is er iets speciaals aan? Had dit merk een goede reputatie. Hoe verhield het zich tot de ( vroegere ) bankschroeven van Record, bijvoorbeeld. Kan iemand daar iets meer over zeggen?

Van Heuer weten we dat dit top bankschroeven zijn.

groeten

Ornament
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb ook ooit eens een oude Paramo 2 bankschroef gekregen. Is er iets speciaals aan? Had dit merk een goede reputatie. Hoe verhield het zich tot de ( vroegere ) bankschroeven van Record, bijvoorbeeld. Kan iemand daar iets meer over zeggen?

Van Heuer weten we dat dit top bankschroeven zijn.

groeten

Ornament
Paramo is in WO2 Record bankschroeven gaan maken om niet maar één fabrikant (Record dus) van bankschroeven in Sheffield te hebben, in geval dat de fabriek werd platgegooid.
Mijn indruk is dat ze kwalitatief net zo goed zijn als die van Record. Die van Record lijken iets verder ontwikkeld wat fabricage technieken betreft, waardoor bij de Paramo meer handwerk nodig was. Woden, Samsonia, Record, Paramo waren allemaal goede bankschroeven die uiteindelijk het niet hebben gered in Engeland.
De reden dat ik "alleen" Paramo heb, heeft niets met een kwaliteitsverschil te maken. Ik vind het persoonlijk gewoon leuk om bij Paramo te blijven. Zelfs de grote No4 kan ik met één vinger open en dicht draaien zo soepel loopt alles na het schoonmaken en wat molyvet.
Paramo lijkt ergens in de jaren 70 verdwenen te zijn, Record is begin 80-er jaren overgenomen door Irwin en met het verplaatsen van de productie naar lage lonen land China was het gedaan met de goede kwaliteit.

Maar veel geschiedenis of catalogi heb ik niet kunnen vinden. Je vindt op YT ook bijna geen opknap video's van Paramo's.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Arend b

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wij hebben paramo langdurig verkocht. Ik schat tot 2000. Het v erhaal hierboven is mij ook verteld. Ik heb meerdere Heuers weggedaan omdat die versleten waren. Ja wij waren vroeger sinds 1823 een smederij met daarnaast een ijzerhandel en dat is langzaam veranderd in een ijzerhandel met smederij. Al voor mijn geboorte was de smederij niet meer in bedrijf. Dus dat ze na een lang leven versleten zijn bij dagelijks professioneel gebruik kan. De paramo gingen bij ons ongeveer 10 jaar mee. Werden door onze sleutelmakers dagelijks gebruikt.
Dus voor DHZ gebruik gaat zo'n paramo wel een leven lang mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Bekken, schroefdraad, en deze bekken waren vaste bekken. Deze modellen kom je in een aambeeld steken.
Toen ik ze zag waren ze al 40 jaar buiten gebruik. Lagen achter een eigengemaakte zetbank.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Met deze Paramo is het allemaal begonnen. Hier via het forum gekocht.

WhatsApp Image 2023-02-16 at 21.59.18.jpeg


En dan hebben we nog deze No1. Eigenlijk hebben deze de verkeerde kleur blauw:) Misschien dat ik de No1 nog snel even in donkerblauw verf zet.

WhatsApp Image 2023-02-16 at 21.59.30.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Heerlijk , die geschiedenissen over gereedschapsmerken en werkplaatsen ( bedrijven)

Ik kon mij echt niet inbeelden dat een Paramo bankschroef op 10 jaar versleten kon worden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor een klein vergelijkend onderzoek nog deze op MP op de kop getikt. Een No2 van waarschijnlijk midden 60-er jaren. Nog met de originele verf en de sticker bij de opening voor het olieen van de spindel.
Bij het demonteren heb je twee verschillen; de veer op de spindel is geborgd met een stift in plaats van een splitpen en de "moer" waar de spindel in loopt is verwijderbaar. Dat laatste is makkelijker bij de productie, maar het (de) monteren is lastiger dan bij de Paramo omdat het in een bepaalde volgorde moet. Stift of split pen is mij om het even.

WhatsApp Image 2023-02-21 at 21.18.24.jpeg
WhatsApp Image 2023-02-21 at 21.18.22.jpegWhatsApp Image 2023-02-21 at 21.18.23.jpeg

Helaas zitten twee schroeven van de bekken muurvast en zullen waarschijnlijk moeten worden uitgeboord en dan alles vervangen door M6 metrisch Dat zal tzt gelijk met het opnieuw in de verf zetten gebeuren. Tegen die tijd haal ik de No4 Paramo ook nog een keer uit elkaar om van een nieuwe laag verf te voorzien en daar ook de witworth schroeven te vervangen door M8 metrisch.

Welke is kwalitatief beter? Geen idee en heb ook geen voorkeur.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor die schroeven kan je een slagschroevendraaier proberen. Daar komen zulke schroeven meestal wel mee los.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dan moet je er even de fakkel op zetten. Bij hbm hebben ze volgens mij setjes van 4 van die losse bitjes.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Als een bek vast zit , dan is dat toch in orde?

Waarom moet die los?

groeten,
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Omdraaien, zodat je weer een mooie scherpe kant boven hebt. Zijn bankschroeven lijken wel van een school of zo te komen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Omdraaien, zodat je weer een mooie scherpe kant boven hebt. Zijn bankschroeven lijken wel van een school of zo te komen.
Ik zoek bankschroeven die niet helemaal gesloopt zijn, en maak ze goed schoon en zet ze dan weer in de verf. Een soort onderhoudsbeurt waardoor alles er weer netjes uitziet. Heb zelf geen metaalbewerkingsmachines, dus ben beperkt in de mogelijkheden om zaken te vervangen.

Waarom moet de bek eraf? Gewoon onderhoud, ik probeer goed voor mijn spullen te zorgen maar gebruik ze wel. Ben echter geen hardcore bankschroef gebruiker:)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Verwisselbare bekken je kan er dan ook aluminium bekken in zetten met profiel of van hard houd
Of gewoon nieuwe bekken als de oude teveel voor de kiezen hebben gekregen,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.