Bankschroefjes

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
Naar aanleiding van @ornament 's bankschroefjesdraad heb ik wat zitten knutselen.

Bij opitec kwam ik kleine houten spindels tegen, mooi om iets mee te proberen. Het werd een kleine verticale bankschroef. Een spindel die de bekken naar elkaar toe trekt en een om onder in de bekken de afstand in te stellen. Dit werkte niet echt lekker, te krap geboord? In ieder geval brak de moer waar de meeste kracht op staat. Die zat niet gelijmd maar in een "perspassing" (een gat op maat uithakken is best lastig). De moer gelijmd en hergebruikt, gelijmd is sterker toch? Ook een bek van het eerste probeersel is hergebrukt en het resultaat is een mini Moxon. 15 cm tussen de schroeven. Leuk, maar niet echt vaak inzetbaar.
schroef1.jpg
schroef2.jpg
schroef3.jpg

Het tweede project is iets groter, gebouwd met 70x70x370 mm eiken tafelpoten en een spindel die ik eigenlijk bedoeld had voor een linopers. Die laatste moet maar even wachten. De bankschroef is nog niet af, het handwiel om de blokkering aan de onderkant in te stellen moet er nog op. Achteraf had ik de grote spindel er wat hoger in kunnen zetten en nog een paar dingen anders kunnen doen. Ik zie het ook als eenprototype, dat waarschijnlijk een lang leven beschoren is ;)
schroef4.jpg
schroef5.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.