Bankschroef zelfbouw houten delen, suggesties gezocht?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Ik merk dat ik een nette bankschroef mis, ik kan in mijn omgeving een mishandelde bankschroef vol smeer en troep gebruiken maar niets nets. Tijd om wat te klussen dus! Ik doe alleen dingen met hout, dus een nette houtbewerkersopstelling is het doel. Een moxon zou is mooi... wellicht later ooit. Ik merk dat met domino's frezen of schaven een lijmklem op je werkblad best werkt maar je altijd zit te knoeien.

De volgende bestelling heb ik bij baptist gedaan nav de vorige topics hier:

Mooi ding, voelt vrij degelijk aan. Heb er een draaistok bijgekocht en bijbehorende speedboren om de gaten in het houtwerk te maken.

De bankschroef komt op een zelfbouw MFT-plaat te staan, hier heb ik een lichte werkbank onder gemaakt. Geen 500kg hardhouten kolos zoals je hier soms ziet, maar hier moet ik het voor nu mee doen. Ik ga immers over een paar maanden verhuizen en in de nieuwe setting komt er wellicht wat stevigers/groters/mooiers, of nog even niet (ik weet het oprecht nog niet). Het lijkt me sowieso fijn om de boel loshaalbaar te maken, zodat als ik hem niet nodig heb hij ook niet in de weg zit. Maar goed, het moet wel bij voorkeur spelingsvrij en vrij stijf gemonteerd kunnen worden. Hoe doe ik dat slim of zijn er nog trucs die ik mis? De bank schroef onder de tafel hangen kan, maar er loopt wel direct aan de rand een lat onder. Ook is bevestigen dan iets lastiger.

Nu wilde ik een fors stuk 18mm mpx (30x50) oid nemen en daar de bankschroef op maken. In dit mpx frees ik een MFT-patroon (ik heb een gatenrijset) waarna ik er 20mm rondhout in verlijm. Hierdoor kan ik dan de bankschroefbasis makkelijk op dit mft kwijt. Eventueel nog een lijmklem aan de zij/achterkant om verticale beweging te voorkomen.
Nadeel hiervan is dat je bankschroef hoger is dan je tafel, dan kun je geen benchdogs meer in je houten blokken kwijt om dingen op tafel aan te drukken.
Voor nu is dat prima, maar voor na de verhuizing zou ik dit het liefst anders zien.


Daarna wil ik de bekken gaan maken, het liefst met hout dat ik al heb. Dat scheelt weer verhuizen straks ;) Ik heb nog hard maple staan (8x4x40, geschaafd, paar stukken) maar ook een groot blok meranti. waarvan ik eigenlijk niet zo goed weet wat ermee te doen. Amerikaans noten kan ook, daar heb ik ook nog genoeg van maar is wel minder fijn te bewerken (te hard).
Beuk of eiken zie je veel maar heb ik niet in de juiste formaten liggen. Naast vlak (schaven!) en stevig, zijn er nog meer eisen waar een bankschroefblok aan moet voldoen?
Om werking tegen te gaan (komt in een onverwarmde garage aan huis straks) wil ik wel de blokken doorzagen en een van de twee delen omgedraaid monteren. Ik snap dat ik de kantjes even netjes moet breken om schade aan werkstukken te voorkomen en wil daarna de zaak lekker in de osmo zetten.

Kan ik dit soort hout hier ook straffeloos voor gebruiken?
Heeft iemand nog andere tips?



Ik heb op een nette vvd en tafelzaag na (beide parkside op dit moment) de meeste gereedschappen wel, dus dat hoeft niet de limiterende factor te zijn. Een paar middagen hieraan klussen is ook geen probleem. Handgereedschap is ook aanwezig danwel aanschafbaar :) .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Hard maple gaat prima. Dat met de modules met mft patroon moet ook gaan. Volgens mij heeft klavieratelier op youtube er een vreselijk mooie tafel (mft plus style) voor gemaakt. Maar het kan ook een ander zijnOf je je dogs met rondhout 20 kan maken daar heb ik twijfels bij. IK heb hier ook rond 20 beuken liggen en dat past niet lekker. Ik zou voor alu od rvs gaan. Er is ergens op youtube een filmpje van een mft tafel waar ze op deze manier een bankschroef en een hegner monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
mag ik schrijven dat jouw vraag mij niet direct duidelijk is ?
ook vermoed ik dat je meer dan 1 vraag hebt
Zeker. Mijn excuses, ik ben afgelopen dagen wat warrig. Vandaar ook dat ik nu even de tijd neem om een goede post te tikken.

Feitelijk gezien heb ik 2 vragen:



1: Ik wil mijn te bouwen bankschroef aan een MFT bevestigen. Onder de MFT zit een lat dus bovenop de MFT plaatsen is makkelijker. Dan hoeft de constructie ook niet het gewicht van de bankschroef te dragen.
Klemmen kan maar het liefst gebruik ik het toch al aangelegde gatenpatroon van mijn tafel.
Ik kan zelf geen metaal bewerken (ok ik heb een vijl ... ) Dus zou dan naar bestaande dogs moeten kijken en die verlijmen oid.


2: Ik vraag me af welke houtsoorten handig zijn om de bekken mee te maken? Ik heb eea liggen en als het daarmee kan is dat handig. Kan ik bijvoorbeeld dat blok meranti gebruiken?
Hard maple is volgens @Wim Kluck een goed idee, dus die houd ik ook even in gedachten.

Dank je wel :)
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Zeker. Mijn excuses, ik ben afgelopen dagen wat warrig. Vandaar ook dat ik nu even de tijd neem om een goede post te tikken.

Feitelijk gezien heb ik 2 vragen:



1: Ik wil mijn te bouwen bankschroef aan een MFT bevestigen. Onder de MFT zit een lat dus bovenop de MFT plaatsen is makkelijker. Dan hoeft de constructie ook niet het gewicht van de bankschroef te dragen.
Klemmen kan maar het liefst gebruik ik het toch al aangelegde gatenpatroon van mijn tafel.
Ik kan zelf geen metaal bewerken (ok ik heb een vijl ... ) Dus zou dan naar bestaande dogs moeten kijken en die verlijmen oid.


2: Ik vraag me af welke houtsoorten handig zijn om de bekken mee te maken? Ik heb eea liggen en als het daarmee kan is dat handig. Kan ik bijvoorbeeld dat blok meranti gebruiken?
Hard maple is volgens @Wim Kluck een goed idee, dus die houd ik ook even in gedachten.

Dank je wel :)
@1: Ik zou de onderzijde van de MFT aanpassen, heb ik ook gedaan met het frame van mijn werkbank. Was even werk, maar geen seconde spijt van. Uitstekende bankschroef heb je zo vaak last van, al is het maar als je iets hebt dat groter is dan de mft.
constructief maakt het toch niet uit of het gewicht op het werkblad steunt of aan het werkblad hangt?
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
@1: Ik zou de onderzijde van de MFT aanpassen, heb ik ook gedaan met het frame van mijn werkbank. Was even werk, maar geen seconde spijt van. Uitstekende bankschroef heb je zo vaak last van, al is het maar als je iets hebt dat groter is dan de mft.
constructief maakt het toch niet uit of het gewicht op het werkblad steunt of aan het werkblad hangt?
Mijn idee was om hem op een plaat te zetten met daaronder dus 20mm 'pinnen' (rondhout, benchdogs, zoiets) zodat je hem ook weer kunt verwijderen. Ik hoopte dat met een paar pinnen en een lijmklem de boel vast blijft zitten, bij hangen wordt dat iets lastiger.

Heb er vandaag even goed overnagedacht en ik ga hem toch onder de tafel monteren.

Ik pak een dik stuk mpx en hang dat onder het frame denk ik dan. Daar monteer ik de bankschroef aan. Het mpx schroef ik dan op de linker en middelste balk (en de voorste) zodat het goed vast zit, maar ik de gaten in de MDF-plaat nog kan gebruiken.

IMG_20220626_145747.jpg




Voor wat betreft de bekken van de bankschroef: moet ik nog rekening houden met de werking van het hout?

Dank voor het meedenken :)
 

Bijlagen

  • IMG_20220626_145741.jpg
    IMG_20220626_145741.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 17

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Op de MFT werkt prima. Je maakt dan eigenlijk een miniwerkbankje dat je op de tafel zet. Vaste "deuvels" 20mm is dan niet het handigste. Als je er drie of vier gebruikt en alles past percies dan is het erg lastig om het er weer vanaf te tillen.
Als je zoekt op "table top workbench" dan zijn er heel wat te vinden. Voordeel van zo'n ding is dat je het niet alleen op je MFT kunt gebruiken, maar ook op een workmate, twee zaagbokken of de keukentafel etc. Ook geeft het je een hoger werkvlak da je MFT, kan soms prettig zijn.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Check, kleine update.

ik was het in mijn hoofd weer aan het overengineeren, terwijl ik eigenlijk gewoon op korte termijn iets moet hebben. Tel daarbij op dat ik in een loeihete locatie stond te werken en de helft van mijn gereedschap opgeborgen is ivm verkoop huis en alles netjes enzo. Toen ik stond af te korten met de decoupeerzaag wist ik weer waarom ik die afkortzaag gekocht had :p. En ik weet eigenlijk te slecht wat voor mij goed werkt.

Op onderstaand project ben ik ook niet echt trots, het is gewoon een test, en dat zie je.
Gevolg, ik heb vrij quick and dirty een behuizing gemaakt waar de spindel invalt, waarbij ik accepteer dat ik over een half jaar een mooie ga maken als ik een mooie werkbank heb gebouwd/gekocht/gekregen/gevonden. De bek wilde ik wel goed hebben, en daar heb ik dus wat meer materiaal gebruikt. Waar ik normaal domino's en lijm gebruik heb ik hier geschroefd, dan kan ik evt nog wat tweaken.

Op wat 50x75vurenhout na komt alles uit de oude voorraad.

WhatsApp Image 2022-06-29 at 8.32.27 PM.jpeg



Ik heb 2x 15mm multiplex op elkaar geschroefd, met daaronder een framepje van de 50x75 vurenhouten balkjes. Links en rechts is hij ondersteund en tussen die 2 balken zitten achterop en in het midden nog 2 balkjes. Dit voor de stijfheid.
De spindel is in het mpx bevestigd, ik accepteer dat dit geen 100 jaar meegaat.
Op het frame zit aan de voorkant een balkje hard maple bevestigd, en de beweegbare bek is van sapele.

Vrijdag ga ik weer klussen en dan zal ik beide bekken even breed maken, en een plaat onder de behuizing schroeven. Die plaat kan ik dan gebruiken om de 'miniwerkbank' op de grote werkbank te klemmen.Gewoon met lijmklemmen, die heb ik immers genoeg. Ook frees ik dan de hoekjes van de bekken weg (ziet er minder lomp uit) en zal ik de gaten voor dogs frezen.
Daarna alles even in de osmo zetten.

Leermoment voor mezelf, ook als je heel zoet schaaft moet je niet uitschieten over multiplex. Toen ik het hardhout schaafde zat ik niet op te letten en trok ik dat spoor over het mpx. Jammer, maar het is niet anders.

Ook leuk om te ervaren was het verschil tussen een goedkope milwaukee speedboor van de bouwmaat en een forstner van CMT. Die laatste gaat zoveel mooier door het hout heen. Zeker bij het hardhout merk je dat wel.


Dank voor het meedenken gents!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.