Bankje stabiliteit

Belgje

Actieve deelnemer
Hey,
Ik maak een bankje als trouwcadeau voor een zeer goede vriendin, symbolisch gemaakt van 2 stoelen.

Ik heb nu de nieuwe zitting gemaakt. Zoals je kan zien zijn de stijlen van de stoel een beetje naar binnen gedraaid. Ik heb uit de poten een stukje wegggezaagd om het frame van de zitting aan te bevestigen. Vrij goed gelukt maar de zijkanten wiebelen nog een beetje. Momenteel had ik enkel schroeven van 30mm in huis. Ik zou nu langere schroeven gebruiken en houtlijm die lichtjes bruist. Zou dat voldoende zijn of heb ik nog extra verbinding nodig tussen de 2 zijkanten?
De planken van de zittingen zijn ook nog niet vastgemaakt.

1000036634.jpg

1000036635.jpg

• Leuk
Waarderingen: Henk H en ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Als ik het goed zie zit er in de rugleuningen net onder het nieuwe hout een dwarsbalkje. Kun je die niet met elkaar verbinden en of met het nieuwe hout. Dat zou de stijfheid kunnen vergroten. Heb je een plaatje van de onderkant?

(ook zou ik de zitting de zelfde ronding geven als de rugleuning, maar daar ben je wellicht al mee bezig)

Leuk project.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor zover ik het kan inschatten, ligt het zitvlak nu tussen de ruggen van 2 stoelen
daar is nog geen enkele verbinding mee
die zou ik per rug 2x2 maal horizontaal losdoor maken
deuvels kunnen uiteraard ook

heb je een foto wanneer die opbouw op zijn zij ligt (90° gedraaid) ?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
Je hebt een inkeping in e poten gemaakt, een uitsparing waar de zitting in zit . Verticaal kan her zo veel dragen. Prima.
En wat je vraag betreft: Het is belangrijk dat de zitting perfect aanligt tegen de poten. Nu lijkt er speling in te zitten (te zien op de tweede foto). Bruislijm om spleten te vullen was, is en blijft broddel.. Als ik het wat onaardig mag zeggen (klinkt zo maar niet zo bedoeld).
Zolang dat niet in orde is, is de rest van de maatregen ""goedknoeien"" ;) . Maar zodra dat in orde is, wordt de lijmverbinding tussen poot en zitting stijf en helpen deuvels etc. de stijve verbinding sterker te maken. Het schranken is dan gegarandeerd over (heet dat schranken? je begrijpt wat ik bedoel hoop ik) .

En... ik vind het een heel leuk idee en mooi uitgewerkt.

Belgje

Actieve deelnemer
@klaas0639

dat klopt inderdaad, de zitting zit niet helemaal strak tegen de poten. Dat kan ik nog wat proberen verbeteren maar ik denk niet dat ik het 100% goed ga krijgen. De poten zijn wat naar binnen gedraaid. De inkeping heeft dus een spie-vorm van 1mm naar 7mm aan de buitenkant (zie foto in post nr 4). Allemaal met de hand gedaan, niet evident maar kan nog wel wat beter.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.151
Omgeving Leiden
Om de zitting vlak passend tegen de stoel te krijgen kan je het volgende doen.
Neem een wat langere plank A, langer dan de breedte van de stoel. Plak daar aan einde uiteinden schuurpapier op, schurende zijde naar buiten. De uitsparingen in de stoel beschrijf je met potlood.
Dan leg je de plank met schuurpapier op die vlakken en haal je hem een paar keer heen en weer. Je kan nu zien waar je materiaal weg moet halen.

Hier wat plaatjes. Ter verduidelijking hoop ik.

20240927_111928.jpg
20240927_112106.jpg

• Leuk

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.184
965
Nootdorp
Leuk idee. Verder niet vertellen dat het van pinterest af komt. De uitvoering wordt wel erg leuk. Ik kan dit soort projecten wel waarderen!

• Leuk

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
@klaas0639

dat klopt inderdaad, de zitting zit niet helemaal strak tegen de poten. Dat kan ik nog wat proberen verbeteren maar ik denk niet dat ik het 100% goed ga krijgen. De poten zijn wat naar binnen gedraaid. De inkeping heeft dus een spie-vorm van 1mm naar 7mm aan de buitenkant (zie foto in post nr 4). Allemaal met de hand gedaan, niet evident maar kan nog wel wat beter.
Ik heb eerder werk van jou op het forum gezien. Dat sluitend maken gaat je lukken (y)

Belgje

Actieve deelnemer
☺Dank je wel @klaas0639 ☺️

Verder gegaan met jullie tips. Het is niet 100% perfect maar goed genoeg, het is in ieder geval stabiel nu. Kijk, de lijm komt er van tussen bij het klemmen.

Ik heb ook nog een leuning ertussen gestoken bovenaan. Dat helpt ook.
als de lijm droog is, kan ik beginnen schilderen. Ik laat jullie het eindresultaat ook nog zien.
1000036709.jpg

1000036710.jpg

Belgje

Actieve deelnemer
Het bankje is zo goed als af, op een paar details na maar dat zie je niet op foto.

De stabiliteit is prima nu!
Visueel zou t wel mooier zijn als er nog een 2de lat in de rug komt denk ik. Misschien doe ik dat nog.

De planken van de zitbank heb ik vastgemaakt met deuvels ipv schroeven. Ook trots dat de buitenste planken netjes rond de stijlen van de stoel passen.

1000036925.jpg
1000036929.jpg

• Leuk
Waarderingen: Evert ! en knotwilg

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.151
Omgeving Leiden
Dat is zeker mooi geworden. Leuk hė,als zulke uitsparingen lukken!
Een tweede lat in de rug maakt het niet alleen mooier, maar het zit ook comfortabeler. Tegelijktijd houdt het dan een rugkussen tegen.
Een leuk idee en netjes uitgevoerd.

• Leuk
Waarderingen: mink en Belgje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.