Bankje met licht aflopend zitvlak: hoe te maken?

Woody Wood

Nieuw lid
31 okt 2017
10
0
Dag!

Als amateur werk ik al jaren met hout en op stationaire machines. Echter na veel functionele ontwerpen en weinig "ambachtelijks", dient onderstaand voorbeeld als inspiratie voor een nieuwe project.

Maar hoe kan ik het beste die onderstaande flauwe hoek maken? Eerst bossing zagen (rechtop op de formaatzaag, zaagblad onder hoek) daarna de scherpte eruit schuren?
Of is er een andere methode?

Dank alvast voor het meedenken!

Scherm­afbeelding 2026-01-12 om 10.47.23.png

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.201
1.075
Enschede
ingoogni.nl
Ja, zoiets, zagen/schaven/haalmes, raspen, schuren (Rotex en dan vlakschuurmachine) Als je met hand schaven begint, ipv zagen, kun je er al heel wat profiel in krijgen.

Alternatief, frezen waarbij je een bovenfrees over een "kromme brug" laat lopen. Daarna weer schuren om het organisch te krijgen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
622
295
Het grootste deel grof verwijderen en dan langzaam verfijnen.
Ik zou met een handschaaf eerst de afschuining rondom gelijk maken. Dan met de (spook)schaaf langzaamaan rondom gelijkmatig afronden, steeds zoeter afgesteld Eventueel een fijne rasp of vijl gebruiken, en indien nodig de laatste verfijning met een schraapstaal of schuurpapier. De fijne stappen met de hand voor meer controle. Met een schuurmachine is het moeilijk om de scherpe rand onderin te behouden denk ik, en dat detail maakt het mijns inziens wel af.

Tof ontwerp trouwens, ga ik onthouden!

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.485
1.172
Enschede, Twente
Het belangrijkst is om het goed af te tekenen. Je haalt telkens een segment weg tussen twee potloodlijnen, tot je die nog net hebt staan. Dan nieuwe lijnen zetten en zo voorts.
Voorbeeld: een flauwe boog als die in het plaatje 'verdeel' je in drie delen. 1. Vanaf het 'hoogste' punt ga je naar een plek op de zijkant die een flauwe hoek oplevert. Die hoek haal je eraf. Dan trek je nieuwe lijnen: 2. Bovenop richting zijkant, op de zijkant naar onderen — de hoek die dat oplevert is wat acuter. Vlakken. 3. Dan weer een stuk opschuiven met de lijn bovenop en de lijn op de zijkant. Vlakken. Wat er dan over is, is een gelijkmatige bocht met 'pieken' tussen de segmenten. Die ga je vervolgens in een aantal stappen verfijnen, waarbij hulplijnen op een gegeven moment niet meer nodig zijn.
Hoe je het vlakken doet ligt aan je mate van handigheid en zelfvertrouwen. (Grof) schuurpapier, een (roffel)schaaf, een slijptol — het is maar wat bij je past. Of een combi, natuurlijk.
Wel aan de kopse kanten beginnen.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.412
773
@ZotVanHout Die ogen (moeten) benadrukken dat het bankje op ambachtelijke wijze is gemaakt en de poten er niet met hoekijzertjes van de Aldi onder zijn gezet. En dan ook nog eens in de goede richting gewigd, dat zien we wel eens anders...

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en mink

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.487
1.260
Ulvenhout
De meeste adviezen zijn volgens mij al gegeven. Ik heb laatst een kist gemaakt met zo'n verjoning. Het grootste deel heb ik verwijderd met de frees (1/2 inch freesbit) De rest met de handschaaf voor een mooie overgang.
Het het tafeltje erachter heb ik alles met de schaaf gedaan.

20250927_154132.jpg

• Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.