Bankje maken op bestaand gemetste muur

jee_r

Nieuw lid
15 apr 2024
2
0
Tongeren
We hebben nu een betonnen bankje op ons terras.
Nu wil ik op de huidige onderkant (gemetste stenen) een houten bankje maken.
Iemand raad hoe ik best te werk ga?
Gewoon rechtstreeks op de stenen vastboren OF eerst op deze stenen latjes waarna de planken komen?

Iemand raad welk soort hout je best kan nemen? En dan ook welk onderhoud heb je bij het gekozen hout?

Bedankt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe hoog wordt de uiteindelijke zithoogte ? is die dan nog comfortabel ?
bevestig je het hout rechtstreeks op het beton, dan is er veel kans dat de onderkant altijd vochtig blijft, en het snel rot
alle hout is bruikbaar
hoe minder het tegen de weersomstandigheden bestand is, en hoe minder het beschermd is, hoe sneller het rot
padoek is 1 van de beste soorten, maar ook de duurste
kan je het zelf niet verwerken, dan zal je moeten nemen wat je te koop vindt
 

jee_r

Nieuw lid
15 apr 2024
2
0
Tongeren
nu kan je er ook goed op zitten maar de bovenste plaat is geen blauwe steen maar een betonplaat. Deze willen we verwijderen (ligt er los op) en dan afwerken met hout.
Wat is het beste? Zodat deze niet vochtig blijft?
Nu is er een muurtje, voor en achter met in het midden niets. Hol. Kan dit kwaad dat er meer water in komt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat is het beste? Zodat deze niet vochtig blijft?
zelf zou ik het hout dmv draadstangen op het beton zetten, waardoor onderaan zo weinig mogelijk vochtig contact is
Nu is er een muurtje, voor en achter met in het midden niets. Hol. Kan dit kwaad dat er meer water in komt?
als ik die holte water blijft staan, kan het zijn dat beide wanden kapotvriezen
snelbouw ?
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Wat bij mij goed en simpel werkte was een strookje teflon keukenplank. Ik had nog een paar oude keukenplanken liggen. Je kunt ze bij de blokker of Ikea zo halen. Die zaag je in stroken die je onder het houtwerk legt. En er vanuit gaande dat je iets van douglas of nog duurzamer gebruikt. Dat gaat buiten best lang mee. En vergeet de kussens er niet af te halen. Dan kan het hout goed droog waaien.

Wat ook kan zijn bouten die je ondersteboven monteert. Op een 10 mm van de kop breng je een moer aan en een platte brede ring (rond 30 a 40mm) zodat het voldoende kracht kan opnemen opneemt. Uiteraard wel in RVS. De bout laat je gedeeltelijk in het houtwerk vallen (niet er doorheen) en natuurlijk op voldoende punten zodat het de constructie kan dragen.
Voordeel van bouten is dat je de bank volledig waterpas kan stellen (ik ga er gemakshalve vanuit dat het metselwerk / betonwerk niet overal even waterpas is)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.