Bandzaaguitlijningsservice nodig

Geppetto

Actieve deelnemer
18 mrt 2014
34
0
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een servicepunt op locatie dat me kan helpen met het uitlijnen of repareren van mijn lintzaag.
Ik heb een HBM 350 Houtlintzaag, waarvan het zaagblad, wat ik ook doe, steeds naar rechts afwijkt.
Ik heb online 100 tutorials bekeken, maar ik kan het probleem niet oplossen.
Weet iemand een servicepunt dat deze thuismachines kan repareren?
De zaag is buiten de garantie, maar nauwelijks gebruikt. Voor mij is het wat lastig om hem terug te brengen naar de winkel en daar te laten repareren.

Als je iemand kent of als je dit soort dingen graag doet en je woont in de buurt van postcode 1273 (Huizen), laat het me dan weten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.568
3.879
Als je zaaglint op de wielen blijft, is de machine goed uit gelijnd. Heb je er een zaaglint van een fatsoenlijke leverancier op liggen? Een HBM lint staat niet bekent om zijn goede zetting.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
197
84
Bilzen
Als het probleem zich voordoet bij het zagen met langsgeleider: heb je al eens geprobeerd de langsgeleider in lijn te zetten met de zaaglijn?
Op dit forum staan enkele tips waar ik ook wat aan had:
Instellen van lintzaag / bandsaw drift

Geppetto

Actieve deelnemer
18 mrt 2014
34
0
Het lint is van HBM, maar het is nieuw.
Kun je een goede plek aanraden om een beter lint te kopen?

De geleider is niet het probleem, het lint glijdt ook zonder geleider.

Ik heb alle video's van Alex Snodgrass bekeken en gevolgd, maar niets werkte, misschien ligt het aan mij.

Heel erg bedankt
Nic

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.568
3.879
Het ligt vermoedelijk aan je zaaglint. Als de tanden niet precies gezet zijn, wil de zaag niet recht door zagen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.952
1.317
Riemst

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
59
52
Bree, Belgie
Als het een nieuw zaaglint is mag je ervan uitgaan dat het scherp is. Is jouw invoersnelheid niet te hoog? En excuseer mij de vraag maar heb je al veel met een lintzaag gewerkt?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.952
1.317
Riemst
Als het een nieuw zaaglint is mag je ervan uitgaan dat het scherp is. Is jouw invoersnelheid niet te hoog? En excuseer mij de vraag maar heb je al veel met een lintzaag gewerkt?
Scherp en juist geslepen is ook nog een verschil. De vraag wat er fout kon zijn met een lintzaag omdat die niet recht wil zagen is hier al vaker voorbij gekomen. Een nieuw lint van een goede leverancier heeft meermaals de oplossing geboden.

Geppetto

Actieve deelnemer
18 mrt 2014
34
0
Uit alle berichten blijkt dat de beste eerste stap is om een nieuw lint te kopen. Ik ga er vandaag een bestellen en kijken of het probleem is opgelost of dat er iets anders mis is.

Bedankt voor alle reacties en ik laat het weten zodra ik het nieuwe lint heb.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.718
945
Moordrecht
Dat ligt er wel aan of je wielen bol zijn gevoerd of vlak. Bij mij zijn ze bol, dus ligt het lint in het midden. Zijn de wielen vlak, lint met de tanden net over de rand afstellen

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.411
1.271
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat ligt er wel aan of je wielen bol zijn gevoerd of vlak. Bij mij zijn ze bol, dus ligt het lint in het midden. Zijn de wielen vlak, lint met de tanden net over de rand afstellen
Ja, dat zeg ik, check of de tanden niet _over_ het wiel lopen ;-) Maar je hebt natuurlijk gelijk, waar het lint dan precies moet (of niet mag) lopen is afhankelijk van het type wiel dat je hebt...

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.115
914
Oss
Je zaag naar een servicepunt brengen zal weinig op leveren.
zo te horen heb je last van drift.
De makkelijkste manier om op te lossen is gewoon uit de hand zagen via een aangebrachte lijn op je te zagen voorwerp.
Je kunt ook een stuk plank of iets dergelijks nemen een hierop via een aangebrachte lijn een proefsnede maken en dan je langsgeleider hierop aanpassen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.